Dimensions

PlumX

How to Cite
Villalobos Chacón, F. A. (2017). La universidad en red y sus ventajas para la regionalización y cooperación académica en América Latina: Casos de Colombia, Brasil, México y Costa Rica. Revista Internacional De Cooperación Y Desarrollo, 4(1), 156–171. https://doi.org/10.21500/23825014.3122
License terms

INTERNATIONAL JOURNAL OF COOPERATION AND DEVELOPMENT

 Assignment of Rights

 

Authorization for reproduction, publication, communication and distribution of a literary, artistic or scientific

Work.

I , ____________________________________________, author of the book and / or article , of legal age , resident of the city of _________________ , identified with citizenship / passport n° ______________________ issued on _______________________, in exercise of his physical and mental faculties , part henceforth be called the AUTHOR , supports the following authorization to the reproduction, publication, communication and distribution of a work, perform the following terms:

 1.     Regardless of current legal regulations due to the linking of the parties to this contract, and any kind of legal presumption , the parties agree that the AUTHOR authorize ( name of the publisher ) to reproduce , publish , communicate and distribute the material referred to in the International Journal of Cooperation and Development of the University of San Buenaventura.

 2.     Such authorization lies in particular on the copyright of the work, by any means known or unknown, publication of the work, distribution of the work , either directly or through third parties for purely educational purposes.

 3.     AUTHOR agrees to report and declare the existence of this authorization and to preserve the right of the International Journal of Cooperation and Development of the first publication of the work.

 4.     AUTHOR declares that the article is original and that it is his sole creation, no impediment of any kind exist for the authorization he is doing, besides being responsible for any action claim, plagiarism or other type of claim that might arise about .

 5.     Such permission is free of charge.

 6.     Moral copyright in the article are solely the AUTHOR and the University of San Buenaventura expressly agrees to recognize and respect them rigorously.

 

The Author and / or AUTHORS

 SIGNATURE

Abstract

Paralelo a los retos contemporáneos que enfrentan las Instituciones de Educación Superior (IES) en Latinoamérica y el Caribe, se suma el de como impulsar el desarrollo regional desde la universidad. La tendencia actual universitaria es trasladar cada vez más programas y potestades a las regiones, en vez de favorecer el centralismo hacia la “metrópoli universitaria”, lo cual había sido la tendencia histórica. A pesar de lo anterior; aún persisten reticencias en algunos sectores sobre la importancia de la regionalización. Para lograr un desarrollo regional exitoso, debe existir un pacto social entre diversos actores internos y externos a las instituciones, con el objetivo de democratizar el acceso a la educación superior a las distintas zonas, donde prime el resguardo de los principios del acceso con equidad y la calidad. La regionalización de programas académicos universitarios robustos; es un excelente medio para disminuir la brecha social en los países. En este artículo se procurará por medio de una reflexión bibliográfica, repasar las bondades del modelo universitario en red, dentro del marco del eje estratégico de cooperación y el desarrollo entre las instituciones y los países. Por el espacio que ofrece un artículo académico, se analizará con alguna especificidad la situación de Colombia, Brasil, Costa Rica y México, para referenciar naciones del sur, centro y norte de la región latinoamericana

References

Amador, R. (2006). La Universidad en red: un nuevo paradigma de la educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 166-169.
Avila, M. (2003). Una mirada critico-positiva de la política educativa argentina. Recuperado de http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/prueba/article/view/348
Becker, D. (2010). Presidente de la red Laureate resalta ventajas de la cooperación universitaria internacional. Recuperado de http://noticias.universia.cl/movilidad-cademica/noticia/2010/05/12/260156/presidente-red-laureate-resalta-ventajas-cooperacion-universitaria-internacional.html
Burbano, G. (2008). Pensadores y forjadores de la universidad latinoamericana. Caracas, Cendes-Iesalc.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2016). La matriz de la desigualdad social en América Latina. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40668/4/S1600946_es.pdf
CONARE-OPES. (2009). Estado de la educación costarricense. San José, Costa Rica: Concejo Nacional de Rectores.
Domínguez, D. (2009). La organización red en educación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, 12(1), 15-36.
II Encuentro Iberoamericano de Rectores. (2001). Declaración de Lima sobre la Cooperación Universitaria Iberoamericana. Recuperado de http://www.iberbibliotecas.org/documentos/002.pdf
Moreu, F., y Vilana, J. (2008). Aplicaciones del modelo de dirección estratégica al sector salud. Revista de Administración Sanitaria siglo XXI, 6(2), 333-7.
Montecinos, E. (2013). Los actuales desafíos regionales en Chile: ¿Nueva Regionalización o más Descentralización? Recuperado de http://munitel.cl/eventos/SEMINARIOS/html/DOCUMENTOS/2013/ASAMBLEA_EXTRAORDINARIA_DE_MUNICIPALIDADES/CONGRESO/PPT10.pdf
Palos, J. (1998). Educación y desarrollo sostenible. Recuperado de http://www.campus-oei.org/valores/palos2.htm
Pavez, N. (2007). El concepto de ciudad universitaria. Recuperado de http://nataliapavez.blogspot.com/2007/10/concepto-de-ciudad-universitaria.html (Consultado 30 de octubre de 2014)
Porter, M. (1991). La ventaja competitiva de las naciones. Barcelona, España: Plaza & Janes Editores.
Rama, C. (2013). Los nuevos modelos universitarios en América Latina. Alajuela, Costa Rica: EUTN.
Rama, C. (2015). Nuevas formas de regionalización de la educación superior en América Latina: las Universidades en Red y los Clúster Universitarios. Revista GUAL, Florianópolis, 8(2), 302-328.
Ruiz, M. (2000). Sistema de Planeación para instituciones educativas. México. Editorial Trillas.
Sebastián, J. (2002) Oportunidades e iniciativas para la cooperación iberoamericana de Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación, (28). Recuperado de http://www.campus-oei.org/revista/rie28t.htm
Universidad de Antioquia. (2017). Marco filosófico. Recuperado de http://portal.udea.edu.co/marcofilosofico
Villalobos, F. (2016). Propuesta para el diseño de un modelo de regionalización académica de la Universidad Técnica Nacional. Costa Rica: Proyecto IGLU, OUI.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by