Dimensions

PlumX

How to Cite
Ruiz Moscardó, J. (2021). La mayor comprensión para el mayor número: la posición de Noël Carroll acerca del “arte de masas”. Revista Guillermo De Ockham, 16(1), 37–44. https://doi.org/10.21500/22563202.3581 (Original work published June 13, 2018)
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

En el presente trabajo expondremos las líneas maestras de la teoría del arte de masas de Noël Carroll. La novedad de su propuesta radica en que, al contrario de la mayoría de pensadores que han abordado el fenómeno, nuestro filósofo busca una teoría puramente descriptiva que renuncie a la valoración de su objeto de estudio, limitándose a ofrecer un marco conceptual capaz de clasificar las expresiones artísticas de la sociedad de masas. Como complemento, intentaremos contextualizar su propuesta presentando las bases del debate mediante las ideas de Clement Greenberg y Dwight MacDonald, principales fundadores del tópico. Por último, concluiremos con algunos materiales para la crítica de la posición de Carroll.

References

Benjamin, W., La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica, México DF, Itaca, 2003

Bordieu, P., “Elementos de una teoría sociológica de la percepción artística”, en Silbermann, A. et al., Sociología del arte, Buenos Aires, Nueva Visión, 1971, 45-80

Carroll, N., Una filosofía del arte de masas, Madrid, Antonio Machado Libros, 2002

Eco, U., Apocalípticos e Integrados, Barcelona, Lumen, 1984

Greenberg, C., “Avant-Garde and Kitsch”, en Art and Culture: Critical Essays, Boston, Beacon Press, 1965, 3-22

MacDonald, D., “A Theory of Mass Culture”, en Rosenberg, B. & Manning White, D. (eds.), Mass Culture: the Popular Arts in America, New York, The Free Press, 1957, 59-73

MacDonald, D., Against the American Grain, New York, Da Capo, 1983

Novitz, D., “Noel Carroll's Theory of Mass Art”, en Philosophic Exchange 23: 1 (1992), pp. 39-49

Suárez Sánchez, J. A., “El desarrollo intelectual de la preguerra a la posguerra: Edmund Wilson, los New York Intellectuals, Kenneth Burke y F. O. Matthiessen”, en Miguel Alfonso, M. (ed.), Historia de la teoría y la crítica literarias en Estados Unidos, Madrid, Verbum, 2001, 199-254

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by