The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
The research was carried out in three secondary schools in the municipality
of Guapi, on the Colombian Pacific, with the participation of 178
young school children, who were formally enrolled in tenth grade. It was
approached from a mixed design: a descriptive analysis with 178 questionnaires
and 7 participatory photovoice workshops. The results identify
the persistence of inequalities anchored to territorial vulnerability, the
approach of educational demands, and the positive valuation of the natural
environment.
References
Anabalón, P. (2018). Movilidades costeras, desigualdad y exclusión territorial: Prácticas de movilidad en Chiloé. Revista LIDER, 20(33), Article 33.
Arias, R., Sánchez Hernández, L., Rodríguez Morales, M., Arias Ramírez, R., Sánchez Hernández, L., & Rodríguez Morales, M. (2020). Pobreza y desigualdad en Costa Rica: Una mirada más allá de la distribución de los ingresos. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2308-01322020000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=en
Blanco, E. (2009). LA DESIGUALDAD DE RESULTADOS EDUCATIVOS. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 14(43), 1019-1049.
Blanco, R., & Cusato, S. (2007). Desigualdades educativas en América Latina: Todos somos responsables. https://www.academia.edu/6559038/Desigualdades_educativas_en_Am%C3%A9rica_Latina_todos_somos_responsables
Cabrera, B., Cabrera Rodríguez, L. J., Pérez Sánchez, C. N., & Zamora Fortuny, B. M. (2011). La desigualdad legítima de la escuela justa. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 4(3), 304-332.
Cabrera, M. (2022). DESIGUALDAD TERRITORIAL Y EXCLUSIÓN SOCIAL: CLAVES PARA UNA LECTURA CRÍTICA DE LA CIUDAD DE PANAMÁ. Societas, 24(1), Article 1.
Carmona, C. A., García-Arnau, A., & Vázquez-Cupeiro, M. S. (2023). ¿Qué es la desigualdad educativa? Divergencias y continuidades en las grandes reformas educativas en España. Education Policy Analysis Archives, 31. https://doi.org/10.14507/epaa.31.8021
Cecchini, S., Holz, R., & Soto de la Rosa, H. (2021). Caja de herramientas. Promoviendo la igualdad: El aporte de las políticas sociales en América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/a9e9a92b-0acf-4e56-80f4-ef512448bf94/content
CEPAL, Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), & United Nations. (2015). Estudio Económico de América Latina y el Caribe 2015: Desafíos para Impulsar el Ciclo de Inversión con Miras a Reactivar el Crecimiento. UN. https://doi.org/10.18356/75acf232-es
CEPAL. (2016). La matriz de la desigualdad social en América Latina. https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/matriz_de_la_desigualdad.pdf
CEPAL. (2018). Segundo informe anual sobre el progreso y los desafíos regionales de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible en América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/05f41e6c-bc70-4b29-b590-e6f9a01b0f27/content
Cordero, M. L., & Cesani, M. F. (2023). Desigualdad territorial de la inseguridad alimentaria en hogares con niños, niñas y adolescentes de Tucumán (Argentina) en los primeros meses de la pandemia por COVID-19. Revista Argentina de Antropología Biológica, 25(1), Article 1. https://doi.org/10.24215/18536387e058
Esquivel, G. (2015). Desigualdad Extrema en México Concentración del Poder Económico y Político. https://oxfammexico.org/wp-content/uploads/2017/04/desigualdadextrema_informe.pdf
Gonzalez, M. A. (2022). Desigualdad en las trayectorias educativas de jóvenes migrantes: Disquisiciones preliminares. Actualidades Investigativas en Educación, 22(2), Article 2. https://doi.org/10.15517/aie.v22i2.48718
Insulza, J. (2021). Desigualdad, democracia e inclusión social. https://www.oas.org/docs/desigualdad/libro-desigualdad.pdf
Kaplan, C. V., & Leivas, M. (2022). Las Trayectorias Educativas como categoría analítica. Aportes desde el campo de la Sociología de la Educación. Revista EDUCA UMCH, 19, 104-116. https://doi.org/10.35756/educaumch.202219.223
López, N. (2007). Equidad educativa y desigualdad social: Desafíos de la educación en el nuevo escenario latinoamericano—UNESCO Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142599
Martínez, A., Prado-Meza, C. M., Muro, C. T., & González, A. T. (2018). Una Relectura de Fotovoz como Herramienta Metodológica para la Investigación Social Participativa desde una Perspectiva Feminista. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 41, 157-185.
Mclaren, P. (2005). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación (4a edición). Siglo XXI de España Editores, S.A.
Moreno, J., Velasco, A. E. M., Pérez, M., Olivera, C. M., & García, karina. (2020). Desigualdades territoriales de las ciudades multiculturales. El caso del estado de Oaxaca, México. Economía Sociedad y Territorio, 20(64), 601-631. https://doi.org/10.22136/est20201570
Ochoa, J., & Yunkor, Y. (2021). El estudio descriptivo en la investigación científica. ACTA JURÍDICA PERUANA, 2(2), Article 2. http://201.234.119.250/index.php/AJP/article/view/224
Pérez, C. N. (2000). La escuela frente a las desigualdades sociales. Apuntes sociológicos sobre el pensamiento docente. Revista Iberoamericana de Educación, 23, 189-212. https://doi.org/10.35362/rie2301011
Saraví, G. (2019). La desigualdad social en América Latina. Explicaciones estructurales y experiencias cotidianas. Encartes, 2(4), 70-87.
Soto, L. D., Vargas, Y., Segura, A., Madrigal, Á., Hernández, C. S., Salazar, A., & Carranza, C. (2021). Las desigualdades: Una reflexión necesaria en el contexto del Bicentenario de la Independencia de Costa Rica. Revista del Archivo Nacional, 85, e528-e528.
Sua, M. E. S. (2023). Calidad de la Educación Rural en Colombia: Desigualdades sociales, función social educativa y currículo rural. Confluencia de Saberes. Revista de Educación y Psicología, 7, Article 7.
Vázquez, R. M., Calvo García, G., & López Gil, M. (2022). El abandono escolar desde la interseccionalidad: El género marca diferencias. Cadernos de Pesquisa, 52(1), 1.
Viveros, M. (2023). Interseccionalidad. Giro decolonial y comunitario. https://www.clacso.org/interseccionalidad-giro-decolonial-y-comunitario/