Dimensions

PlumX

How to Cite
Zambrano Guerrero, C. A., & Rodríguez Pabón, D. M. (2021). Design Thinking as a Tool to Prevent Gender-Based Violence Among University Students. Revista Guillermo De Ockham, 19(2), 293–306. https://doi.org/10.21500/22563202.5316 (Original work published August 31, 2021)
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

Gender-based violence (GBV) is a public-health problem that causes physical, sexual and/or psychological harm based on whether an individual belongs to either the male or female gender, in different contexts, such as education. Specifically, universities are required to transcend GBV statistics towards a recognition of the everyday practices whereby the university addresses this problem, in order to generate effective strategies. Accordingly, this  research aims to evaluate the use of Design Thinking (DT) tools for the prevention of GBV in the university context, based on  qualitative research with an Action Research (IA) approach, applying the phases described in the DT over the course of the project, through the development of various techniques and tools. We worked with a group of 12 students from different faculties of a university in San Juan de Pasto (Colombia), through a course/workshop led by the researchers. The research therefore made it possible to involve students in an  initial understanding of GBV within the university context, through an awareness of the different types and forms of violence, and the importance of creating proposals for the prevention of GBV. By way of conclusion, it may be inferred that the presence of GBV is naturalized and made invisible as a result of limited research on GBV and few proposals on the prevention of this problem in university contexts. This highlights the relevance of strengthening proposals to prevent GBV, based on innovative tools such as DT.

Keywords:

References

Aguilar, C., Alonso, M., Melgar, P. y Molina, S. (2009). Violencia de género en el ámbito universitario. Medidas para su superación. Pedagogía Social, 16, 85-94. https://doi.org/10.7179/psri_2009.16.06
Asamblea de las Naciones Unidas. (1993, 20 de diciembre). Declaración sobre la eliminación de la violencia contra la mujer. https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/violenceagainstwomen.aspx
Barragán, L. (2010). Prácticas cotidianas de personas adultas jóvenes que viven en la plaza Zarco (Ciudad de México). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales y el Cinde, 8(1), 411-437. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-715X2010000100020yscript=sci_abstractytlng=es
Beltrán, J. y Peréz, L. (2004). El proceso de sensibilización. Madrid, España: Foro Pedagógico de Internet.
Boira, S., Carbajosa, P. y Marcuello. C. (2013). La violencia en la pareja desde tres perspectivas: Víctimas, agresores y profesionales. Psychosocial Intervention, 22, 125-133. https://doi.org/10.5093/in2013a15
Castillo. R. y González, D. (2016, 25 de octubre). Design thinking aplicado a procesos de investigación cualitativa. Experiencia con una tesis doctoral [ponencia]. 5° Congreso Internacional de Gestión Tecnológica e innovación, Bucaramanga, Colombia. https://www.academia.edu/29573904
Congreso de Colombia. (2006, 6 de septiembre). Ley 1090 de 2016. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=66205
Corazón, B. (2016). Percepción y actitudes frente al acoso sexual callejero en estudiantes mujeres de una Universidad Privada de Medicina. Horizonte Médico, 16(1), 62-68. https://doi.org/10.24265/horizmed.2016.v16n1.09
Cuadrado, A. (2013). Pensar y actuar metodológicamente: Una experiencia de investigación mediante un estudio de casos cualitativo. Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 8, 191-210. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARTE.2013.v8.44445
De la Peña, A. (2015). Una perspectiva crítica de las prácticas psicosociales en violencia de género: caso Barranquilla. Psicología desde el Caribe, 32(2), 14-26. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-417X2015000200010yscript=sci_abstractytlng=es
Diingo. (2017). Desing Thinking en Español: ¿Cuáles son las técnicas?. Consultado el 11 marzo de 2021. http://www.designthinking.es/inicio/
Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid, España: Ediciones Morata.
Flores, E. (1994). Institutionalization and contestation in the practice of emancipator action research. [Tesis doctoral, State University of New York, Buffalo, Estados Unidos]. Repositorio Intitucional State University of New York.
González-Gómez MP, Zutta-Arellano, D. y Perugache-Rodríguez A. (2016). Violencia basada en género dentro del contexto universitario: Visión de los administrativos, 2013-2015. Revista Universidad y Salud. 18(2), 276-290. https://doi.org/10.22267/rus.161802.38
Guerrero Buchely, A. M., y Zambrano Guerrero, C. A. (2013). Prejuicios y Estereotipos en Estudiantes de la Universidad de Nariño. Plumilla Educativa, 12(2), 71-92. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.12.374.2013
Martínez, C. (2019). Las instituciones de educación superior y el mandato de masculinidad. Nómadas, 51, 117 – 133. https://doi10.30578/nomadas.n51a7
Martínez, N. (2011). Reseña metodológica sobre los grupos focales. Diálogos, 9, 47-53. https://docplayer.es/10640874-Resena-metodologica-sobre-los-grupos-focales.html
Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum qualitative social research, 1(2). https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089
Moreno C, Sepúlveda L. y Restrepo L. (2012). Discriminación y violencia de género en la universidad de caldas. Hacia la promoción de la salud, 17(1), 59 – 76. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-75772012000100005yscript=sci_abstractytlng=es
Organización Mundial de la Salud. (2021). Violencia contra la mujer. Consultado el 6 julio de 2021.https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-women
Orrego, L. y Ariza, G. (2013). La violencia de género en las universidades colombianas. Teoría e Sociedade, 21(2), 77 – 90. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/catalogo/2565-violencias-de-genero-en-las-universidades-nomadas-51/4-alcances-limites-y-desafios-de-la-accion-institucional/1041-violencias-de-genero-e-intervencion-institucional-en-la-universidad-nacional-de-colombia
Pelta, R. (2013). Design thinking. España: Universidad Oberta de Cataluña.
Plattner, H. (2010). An introduction to design thinking process guide. Estados Unidos: The Institute of Design at Stanford.
Plattner, H., Meinel, C. y Leifer, L. (Eds.). (2010). Design thinking: understand–improve–apply. Estados Unidos: Springer Science y Business Media.
Ruiz, R. y Ayala-Carillo, M. (2016). Violencia de género en instituciones de educación. Ra Ximhai,12(1), 21-32. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.2016.01.rr
Sequera, M. (2014). Investigación Acción: un método de investigación Educativa para la sociedad actual. ARJÉ, 10(18), 223 – 229. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/arje/arj18/art23.pdf.
Startup Guide. (2018, 9 de diciembre). Brainstorming: qué es y cómo funciona. Startup Guide. https://cursos.wokiseo.com/brainstorming/https://www.ionos.es/startupguide/productividad/brainstorming-o-lluvia-de-ideas/
Steinbeck, R. (2011). El «design thinking» como estrategia de creatividad en la distancia. Comunicar, XIX, 37, 27-35. https://recyt.fecyt.es/index.php/comunicar/article/view/26550
Tapia, S. (2015). Violencia de género en las universidades o la necesidad de una intervención educativa. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 531-543. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.46
Valdrich, T. y Cândido, A. (2018). Mapa de empatia como proposta de instrumento em estudos de usuários: aplicação realizada na Biblioteca Pública de Santa Catarina. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, 23(1), 107-124. https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1420
Valls, R., Torrego, L., Colás, P. y Ruiz, L. (2009). Prevención de la violencia de género en las universidades: valoración de la comunidad universitaria sobre las medidas de atención y prevención. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1). pp. 41-57. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27418821004
Vianna, M., Vianna, Y., Adler, I., Lucena, B. y Russo, B. (2012). Design thinking: inovação em negócio. Brasil: MJV Press.
Zambrano, C., Perugache, A. y Figueroa, J. (2017). Manifestaciones de la violencia basada en género en docentes universitarios. Psicogente, 20(37), 146-159. http://doi.org/10.17081/psico.20.37.2424
Zamudio, F., Andrade, M., Arana R. y Alvarado A. (2017). Violencia de género sobre estudiantes universitarios(as). Convergencia, 24(75), 133-157. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i75.3726.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by