This journal provides open, immediate access to its contents, based on the principle that offering the public free access to research helps to promote a higher global exchange of knowledge.
As such, all journal articles are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA), by which commercial use of the original work or its possible derived works is not allowed, and the distribution thereof must be done with the same license elements regulating the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Abstract
The main goal for this research was to analyze the relationship between emotional disorders and bullying in schoolchildren. Participants were recruited from sixth to ninth grade in public schools from Floridablanca, Colombia. The design method was quantitative and correlational. We administered an online test called Cyberbullying to detect students involved in bullying and cyberbullying and emotional disorders were assessed using the test Sistema de Evaluación de Niños y Adolescentes (SENA). Participants were 76 schoolchildren with high scores as victims and/or aggressors. Results show a high percentage of schoolchildren involved in bullying and cyberbullying either as victims and/or aggressors that are suffering from emotional problems. Descriptive data also shows that Floridablanca still maintains a lower prevalence of bullying compared to international standards, but there’s a high risk for children getting involved in these behaviors. This research can be taken as an input for future work that intends to formulate intervention actions, both for school acoso and for the work of the emotional disorders that this problem generates.
References
Argumedos C., Pérez D., & Romero Acosta K. (2014). El estudio de los trastornos emocionales en la infancia colombiana. Búsqueda, 1(13), 68-61. https://doi.org/10.21892/01239813.157.
Ballesteros, B., Pérez, S., Díaz, D., & Toledano, E. (2018). III estudio sobre acoso escolar y cyberbullying según los afectados. Madrid: Fundación Mutua madrileña y Fundación ANAR.
Bermúdez, D. L. V., Barrantes, M. M. M., & Bonilla, A. G. (2020). Trastorno por estrés postraumático. Revista Médica Sinergia, 5(09), 1-10. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=95932.
Borja, C., Gómez, C., Barzola, M., Malca, S., Alvarado, E., Vilchez, A., & Díaz, F. (2020). Análisis de la variable acoso escolar: Un aporte desde la producción científica latinoamericana. Propósitos y Representaciones, 8(2), e451. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.451.
Camarena, M., & González, P. (2020). Propuesta didáctica para la prevención del acoso escolar en las aulas de educación primaria ll. Repositorio institucional de la Universidad de la Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/20844/Propuesta%20didactica%20 para%20la%20prevencion%20del%20acoso%20escolar%20en%20las%20aulas%20de%20educacion%20primaria..pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Cañas, E., Estévez, E., Marzo, J., & Piqueras, J. (2019). Ajuste psicológico en cibervíctimas y ciberagresores en educación secundaria. Anales de psicología, 35(3), 434-443. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.3.323151
Castellanos, V., Villa, F., & Gámez, M. (2016). Cyberbullying: Un problema de salud mental entre adolescentes mexicanos. Vertientes: Revista Especializada en Ciencias de la Salud, 19(1), 5-12.
Congreso de la República. (2013). Ley 1620 de 2013: Por la cual se crea el sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. Bogotá: Diario Oficial.
Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar. Bogotá: Taurus Universidad de Los Andes.
de la Plaza Olivares, M., & Ordi, H. G. (2019). El acoso escolar: factores de riesgo, protección y consecuencias en víctimas y acosadores. Revista de Victimología/Journal of Victimology, (9), 99-131.
De la Plaza Olivares, M., & Ordi, H. G. (2019). El acoso escolar: factores de riesgo, protección y consecuencias en víctimas y acosadores. Revista de Victimología/Journal of Victimology, (9), 99-131.
Fernández-Pinto, I., Santamaría, P., Sánchez-Sánchez, F., Carrasco, M., & del Barrio, V. (2015). SENA. Sistema de Evaluación de Niños y Adolescentes. Madrid: TEA Ediciones.
Fry, D., Fang, X., Elliott, S., Casey, T., Zheng, X., Li, J., Florian, L. y McCluskey, G. (2018). The relationships between violence in childhood and educational outcomes: A global systematic review and meta-analysis. Child Abuse & Neglect, 75, 6-28. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.06.021.
Gabarda, V. (2018). Acoso en el aula. [en línea] Universidad Internacional de Valencia. https://recursos.universidadviu.es/guia-bullying-en-el-aula.
Gaffney, H., Ttofi, M. M. y Farrington, D. P. (2021). What works in anti-bullying programs? Analysis of effective intervention components. Journal of School Psychology, 85, 37-56. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2020.12.002.
Gaffney, H., Farrington, D. P., & Ttofi, M. M. (2019). Examining the effectiveness of school-bullying intervention programs globally: a meta-analysis. International Journal of bullying Prevention, 1(1), 14-31. https://doi.org/10.1007/s42380- 019-0007-4.
Gallego, M. (2017). Acoso escolar entre pares Escuelas de formación. Revista Logos, Ciencia & Tecnología 9(1), 24-34. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517752178002.
Garaigordobil, M. & Oñederra, J. (2010a). La violencia entre iguales: revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid: Ediciones Pirámide.
Garaigordobil, M. & Oñederra, J. (2010b). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 243-256.
Garaigordobil, M. (2013). Cyberbullying. Screening de acoso entre iguales. Madrid: TEA Ediciones.
Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International. Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56019292003.
Garaigordobil, M (2014). Cyberbullying: una nueva forma de violencia entre iguales. Revista Padres y Maestros, (357), 34-41. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/3300.
Garaigordobil, M., & Martínez, V. (2014). Efecto del Cyberprogram 2.0 sobre la reducción de la victimización y la mejora de la competencia social en la adolescencia. Revista de Psicodidáctica, 19(2), 289-305. 10.1387/RevPsicodidact.10239
Garaigordobil, M., & Larrain, E. (2020). Acoso y ciberacoso en adolescentes LGTB: Prevalencia y efectos en la salud mental. Comunicar, 28(62), 79-90. https://doi.org/10.3916/C62-2020-07.
García, C., Romera, F., & Ortega, R. (2016). Relaciones entre el acoso y el cyberbullying: prevalencia y co-ocurrencia. Pensamiento Psicológico, 14(1), 49-61.
Gil, P., Cavalcante, A., Paramio, A., Zayas, A., & Guil, R. (2017). Impulsividad y búsqueda de sensaciones: implicaciones de intervención en jóvenes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 393-404. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349853220040
Gippini, M. C. R., Lagares, R. R., Álvarez, C. L., & Dorado, C. B. (2019). Acoso escolar. Atención primaria, 51(4), 198. https://www.elsevier.es/es- revista-atencion-primaria-27-articulo-acoso-escolar-S0212656718303020.
González-Cabrera, J., Tourón, J., Machimbarrena, J.M., León-Mejía, A., & Gutiérrez- Ortega, M. (2019). Estudio exploratorio sobre acoso escolar en alumnado con altas capacidades: prevalencia y afectación psicológica. Revista de Educación, 386,187-214. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2019-386-432.
Guevara Rodríguez, A. R., & Sosa Gil, M. C. (2019). Acoso escolar y depresión en estudiantes de nivel secundario de una Institución Educativa de Sausal [Trabajo de grado]. Universidad Cesar Vallejo, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37670.
Guzmán, B. G. (2015). Intervención cognitivo-conductual con el niño agresor en un caso de acoso escolar. Revista de psicología clínica con niños y adolescentes, 2(1), 25-31.
Hernández, A. H. (2022). El Bullying (acoso escolar): factor criminógeno y detonante en el origen de los adolescentes infractores de Ciudad Juárez Chihuahua. Anuario de Derecho, Comercio Internacional, Seguridad y Políticas Públicas, (1), 1-19. https://doi.org/10.20983/anuariocicj.2022.08.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas: cuantitativa, cualitativa, y mixta. McGraw Hill.
Herskovic, V., & Matamala, M. (2020). Somatización, ansiedad y depresión en niños y adolescentes. Revista Médica Clínica Las Condes, 31(2), 183-187. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864020300213.
Instituto Nacional de la Salud Mental de Estados Unidos (2022). Trastorno de ansiedad social: más allá de la simple timidez.
Instituto Nacional de la Salud Mental. https://www.nimh.nih.gov/sites/default/files/health/publications/espanol/trastorno-de-ansiedad-social-mas-alla-de-la-simple-timidez/trastorno-de-ansiedad-social-mas-alla-de-la-simple-timidez.pdf
Jiménez-Barbero, J. A., Jiménez-Loaisa, A., González-Cutre, D., Beltrán-Carrillo, V. J., Llor-Zaragoza, L., & Ruiz-Hernández, J. A. (2020). Physical education and school bullying: a systematic review. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(1), 79–100. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1688775.
Labrador Rodríguez, T., Toscano Cruz, M. D. L. O., Conde Vélez, S., & Boza Carreño, Á. (2023). Factores psicológicos y secuelas en estudiantes de educación primaria víctimas de acoso escolar. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 34(1). https://doi.org/10.5944/reop.vol.34.num.1.2023.37422.
Lara-Ros, M., Rodríguez, T., Martínez, A., Piqueras, J. (2017). Relación entre el acoso y el estado emocional y social en niños de educación primaria. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(1), 59-64. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477152555007.
Li, R., Yao, M., Liu, H. y Chen, Y. (2019). Relationships among autonomy support, psychological control, coping, and loneliness: Comparing victims with no victims. Personality and Individual Differences, 138(1), 266-272. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2018.10.001.
López, C., Carvajal, C., Soto, M., & Urrea, P. (2013). Factores asociados a la convivencia escolar en adolescentes. Educ. Educ, 16(3), 383-410. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v16n3/v16n3a01.pdf.
Marín, I. Á., Pérez-Albéniz, A., Lucas-Molina, B., Valderrey, V. M., & Fonseca-Pedrero, E. (2022). Acoso escolar en la adolescencia: impacto en el ajuste socio-emocional y conductual. Revista de Psicodidáctica, 27(2), 141-148. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.02.002.
Martínez, M. (2016). Trastorno obsesivo compulsivo. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 2(1). https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4197.
Melero, S. (2017). Intervención cognitivo-conductual en una adolescente víctima de acoso escolar. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(2), 149-155. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477152556008.
Ministerio de Educación Nacional (2013). Decreto 1965 de 2013: Por el cual se reglamenta la Ley 1620 de 2013, que crea el sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. Bogotá: Diario Oficial.
Ministerio de Salud y Protección Social (2018). Boletín de salud mental No.5. Bogotá: Minsalud.Mistli, G. (2017). Influencia del clima escolar y familiar en el acoso escolar y cibernético de universitarios. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 9(1). https://doi.org/10.32870/rmip.v9i1.226.
Mora Merchán, J. A., Espino Peñate, E. d. R., & Rey Alamillo, R. d. (2021). Desarrollo de estrategias de afrontamiento efectivas para reducir el acoso escolar y su impacto en las víctimas estables. Psychology, Society & Education, 13(3), 55-66. https://doi.org/10.25115/psye.v13i3.5586.
Moscoso, D. R. B., Narvaez, L. D. C. V., Ortiz, L. F. A., Ramos, R. A., & Gonzalez, E. M. V. (2021). Ansiedad y depresión en adolescentes. Revista Boletín Redipe, 10(2), 182-189.
ONG Bullying sin Fronteras (2021). Estadísticas de bullying en Colombia 2020/2021. https://bullyingsinfronteras.blogspot.com/2018/11/estadisticas- de-bullying-en-colombia.html.
Patiño-Masó, J., Gras, M. E., Salamó, A., Arboix, M., & Font-Mayolas, S. (2021). Acoso escolar en estudiantes de secundaria: consumo de alcohol, percepción de salud y calidad de las relaciones familiares en agresores y/o víctimas. Health and Addictions/Salud y Drogas, 21(1), 76-90. https://doi.org/10.21134/haaj.v21i1.515.
Ramos-Rodríguez, I., & Aranda-Beltrán, C. (2020). Violencia y acoso escolar: diferencias por sexo y edad en estudiantes universitarios mexicanos. Ciencia Unemi, 13(34), 84-93. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol13iss34.2020pp84-93p.
Redondo, J., Inglés, C. J., & Rivas, E. (2020). Ciberacoso entre observadores de un colegio de Colombia. Salud & Sociedad, 11, e4031. https://doi.org/10.22199/issn.0718-7475-2020-0005.
Silva, D. P. (2021). Cómo prevenir el acoso escolar en las aulas de niños de seis años [Tesis de maestría]. Universidad Internacional de La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/11548.
United Nations Educational, Scientifical and Cultural Organization [UNESCO]. (2019). School violence and bullying: global status and trends, drivers and consequences. France: UNESCO.
Uribe, A., Orcasita, L., & Aguillon, E. (2012). Acoso, social support networks and family functioning in adolescents in an educational institution Santander, Colombia. Psycología, Avances de la disciplina, 6(2), 83-99. http://dx.doi.org/10.21500/19002386.1186.
Velasco, J., Amado, B. & Novo, M. (2016). Diferencias de género en las conductas de acoso escolar. Paraguay: Congreso Internacional e Interuniversitario contra la Pobreza Infantil en el Mundo Huelva.
Vernberg, E., & Biggs, B. (2010). Preventing and treating bullying and victimization. Oxford University Press.
Zeladita-Huaman, J. A., Zegarra-Chapoñan, R., Cuba-Sancho, J. M., Castillo-Parra, H., Chero-Pacheco, V. H., & Morán-Paredes, G. I. (2022). Validation of a bullying scale in peruvian adolescents and gender-specific differences. International Journal of Psychologycal Research, 15(2), 105-113. https://doi.org/10.21500/20112084.5522.