Dimensions

PlumX

How to Cite
Vanegas Carvajal, Edgar Alonso. (2021) 2021. “Identity of the Franciscan University in Colombia. A Study in Pedagogical Perspective”. Franciscanum 63 (176). https://doi.org/10.21500/01201468.5182.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

The objective of this article is to show the commitment of Franciscan pedagogy in the construction of identity of the Franciscan University in Colombia. That is, it seeks to inquire about the responsibility that Franciscan pedagogy has with identity in four Franciscan universities in Colombia. To do this, three interconnected scenarios are proposed: it starts from the relationship between Franciscanism and the university that emerges from the first Franciscan fraternity; next, is analyzed the conception of Franciscan pedagogy declared by each of the Franciscan universities in Colombia; finally, inter-institutional cooperation lines and actions are proposed between the Franciscan universities of Colombia, aimed at responding to the challenges that globalization poses to the modern university.

The research is eminently documentary-descriptive with a non-experimental qualitative approach, since a critical analysis prevailed from the review and analysis of intentionally selected bibliographic material. Consequently, the categorical analysis was used as a technique in the terms proposed by Corbin and Strauss, which starts from a categorical analysis followed by a comparative study with theoretical sampling.

Keywords:

References

Aizpurúa Donazar, Fidel. Retos del Franciscanismo para el siglo XXI. Madrid: Escuela Superior de Estudios Franciscanos, 2010.
Bauman, Zygmunt. «El desafío ético de la globalización». Diario El País, sección Opinión, Madrid, (19 de julio de 2001). Consultada en agosto 15 de 2020. https://elpais.com/diario/2001/07/20/opinion/995580007_850215.html
Bolaños Martínez, Arturo y López Dávila, Carlos Eduardo, eds. Escenarios Investigativos. San Juan de Pasto: Editorial Universidad CESMAG, 2020.
Cardona Ramírez, Carlos Mario. La Paideia franciscana en la Universidad de San Buenaventura en Colombia. [Diplomado en Identidad Institucional: Fundamentos del Franciscanismo]. Medellín, Colombia, julio 7-17 de 2020. Consultada diciembre 04 de 2020. https://www.usb.edu.co/index.php/institucional-universidad-san-buenaventura/documentos-institucionales/estatuto/item/1860-noticias
Cardona Ramírez, Carlos Mario; Muñoz Gaviria, Diego Alejandro; Álvarez Torres, Jair Hernando y Velásquez Moreno, Julián Eduardo. La Paideia Francisana: una mirada a la expansión humana. Medellín: Departamento de Publicaciones USB, 2007.
Castrillón Rincón, Jairo Orlando. «Orientaciones a los modelos educativos desde una perspectiva humanista, y católica». En Orientaciones a los modelos educativos desde la perspectiva humanista, la identidad y los valores católicos: II Encuentro de la Subregión Andina, editado por Stella Valbuena García, 47-58. Santa Cruz de la Sierra: Editorial Universidad Católica de Colombia, 2020.
Conferencia Mundial de Educación Superior. «Las nuevas dinámicas de la Educación Superior y de la investigación para el cambio social y el desarrollo. Comunicado final». Perfiles Educativos Vol. 31 (2009): 119-126. Consultada en marzo de 2020. http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v31n126/v31n126a8.pdf
Congregación para la Educación Católica. «Educar para el humanismo solidario». Revista de la Universidad de la Salle Vol. 76 (2018): 13-28. Consultada en octubre 16, 2020. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2183&context=ruls
Corbin, J. & Strauss, A. (2014). Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (4th Editions): SAGE Publications, Inc.
Correa Gómez, Darío. «Algo sobre pedagogía Franciscana». Itinerario Educativo: Revista de la Facultad de Educación Vol. 43-44 (2008): 43-51.
Freyer, Johannes. «Los caminos educativos franciscanos». Carthaginensia: Revista de Estudios e Investigación Vol. 24 (2008): 339-352.
Galeano Atehortúa, Adolfo. La Universidad Franciscana. Evangelización y Posmodernidad. Medellín: Editorial de la Universidad de San Buenaventura, 2004.
González Pérez, Fidenciano. Léxico amigoniano. Diccionario de la pedagogía amigoniana. Madrid: Terciarios Capuchinos Provincia Luis Amigó, 2004.
Iafrancesco, Giovanni Marcello. Nuevos fundamentos para la transformación curricular. A propósito de los estándares. Bogotá: Editorial Delfín, 2003.
Iriarte, Lázaro. Escritos de San Francisco y Santa Clara de Asís. Valencia: Editorial Asís, 1999.
Londoño Orozco, Ernesto. «“De la Ética Mundial” a la “Fraternidad Universal”. La respuesta franciscana al mundo de la globalización y a la heterogeneidad de las culturas». Revista El Ágora USB: Ciencias Sociales Universidad de San Buenaventura. Medellín Vol. 9 (2009): 571-591.
Madariaga, Bernardo. «La pedagogía franciscana y el actual momento pedagógico». Verdad y Vida: Revista de las ciencias del Espíritu Vol. 4 (1946): 177-219.
Martínez Fresneda, Francisco. «El pensamiento Franciscano en la Cultura y en la Universidad». Carthaginensia. Revista de Estudios e Investigación Vol. 14 (1998): 117-142.
Martínez Pérez, Marino. «Nuevos escenarios, perspectivas y desafíos que plantean hoy la misión de la Iglesia y de la Congregación de Religiosos Terciarios Capuchinos». En Congreso Internacional de Pedagogía Amigoniana. Perspectivas y desafíos del siglo XXI, editado por Sandra Juliet Clavijo Zapata, 7-18. Medellín: Fondo Editorial Universidad Luis Amigó, 2018. Consultada en octubre 20 de 2020. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/432_Congreso_Internacional_de_Pedagogia_Amigoniana.pdf
Marroquín Yerovi, Mariana; Trejo Chamorro, Héctor; Guerrero Torres, Luis Alfredo y Valverde Riascos, Oscar. Modelo pedagógico. San Juan de Pasto: Editorial Unimar, 2016.
Merino, José Antonio. Humanismo Franciscano: Franciscanismo y Mundo actual. Madrid: Ediciones Cristiandad, 1982.
Ministerio de Educación Nacional. «Internacionalización de la Educación Superior». Consultada en octubre 5 de 2020. Consultada en octubre 20 de 2020. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-196472.html
Ministerio de Educación Nacional. «Internacionalización de la Educación Superior: Intercambio y Cooperación de Colombia para el mundo». Consultada en octubre 20 de 2020. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-217756.html#:~:text=%C2%BFQu%C3%A9%20es%20la%20internacionalizaci%C3%B3n%20de,mundo%20cada%20vez%20m%C3%A1s%20globalizado.
Ministerio de Educación Nacional. Sistema Nacional de Información de la Educación Superior - SNIES -, «Información poblacional. Estadísticas históricas de la Educación Superior en Colombia». Consultada en noviembre 20 de 2020. https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/content/poblacional/index.jsf
Montealegre González, Alberto, ed. Modelo pedagógico. Referentes conceptuales, lineamientos curriculares y de flexibilidad. Bogotá: Unidad de Publicaciones, Universidad de San Buenaventura, 2010.
Montealegre González, Alberto. «Disertación sobre pedagogía franciscana». Disertación, Universidad de San Buenaventura [inédita], Bogotá, 2010.
Orden de Hermanos Menores. «El Señor nos habla en el Camino. Documento final del Capítulo General Extraordinario de la Orden de Frailes Menores, 2016». Consultada en septiembre 5 de 2020. http://www.franciscanos.org/docoficial/senornoshabla.htm
Orden de Hermanos Menores. Id y enseñad: Directrices Generales para la educación Franciscana. Roma: Curia generale dei Frati Minori, 2009.
Papa Juan Pablo II. «Constitución Apostólica Ex Corde Ecclesiae. Sobre las Universidades Católicas», 1990. Consultada en noviembre 20 de 2020. http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/es/apost_constitutions/documents/hf_jp-ii_apc_15081990_ex-corde-ecclesiae.html
Papa Pablo VI. «Carta Encíclica Populorum Progressio. Sobre la necesidad de promover el desarrollo de los pueblos», 1967. Consultada en noviembre 20 de 2020. http://www.vatican.va/content/paul-vi/es/encyclicals/documents/hf_p-vi_enc_26031967_populorum.html
Proyecto Educativo InstitucionaL. San Juan de Pasto: Editorial Unimar, 2011.
Rodríguez Carballo, José. «Los estudios en clave franciscana». Cátedra Guillermo de Ockham de los programas de filosofía y teología de la Universidad de San Buenaventura, Bogotá, 2020. Consultada en noviembre 20 de 2020. https://www.facebook.com/usbdebogota/videos/619321995409393
Soto Forero, Benjamín. «Hacia una pedagogía Franciscana». Revista El Ágora USB: Ciencias Sociales Universidad de San Buenaventura, Medellín Vol. 8 (2008): 459-468.
Universidad Católica Luis Amigó. Proyecto Educativo Institucional. Acuerdo Superior N. 05 de 2019. Medellín: Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó, 2019. Consultada en septiembre 20 de 2020. https://www.funlam.edu.co/uploads/documentosjuridicos/684_PEI-Proyecto-Educativo-Institucional-2019.pdf
Universidad Centro de Estudios Superiores María Goretti. Proyecto Educativo Institucional. Acuerdo N. 017 de 2020 del Consejo Directivo. San Juan de Pasto: Editorial UNICESMAG, 2020, consultada en marzo 27 de 2021, https://www.unicesmag.edu.co/wp-content/uploads/2021/01/PEI-UNICESMAG-2020.pdf
Universidad de San Buenaventura. «Políticas Corporativas. Acreditación Institucional Multicampus». Bogotá, 2016. Consultada en septiembre 25 de 2020. https://www.usb.edu.co/files/renovacion%20documentos/Pol%C3%ADticas%20Corporativas%202016.pdf
Universidad de San Buenaventura. Proyecto Educativo Bonaventuriano. Bogotá: Editorial Bonaventuriana, 2010.
Universidad Mariana. «Política de Internacionalización. Acuerdo 003 del 12 de marzo de 2020. Por el cual se aprueba la Política de Internacionalización de la Universidad Mariana». San Juan de Pasto, 2020. Consultada en septiembre 25 de 2020. http://www.umariana.edu.co/docinstitucionales/Acuerdo003-12-03-2020.pdf
Vanegas Carvajal, Edgar Alonso. «Identidad de la Universidad Franciscana en Colombia. Aportes desde la pedagogía». I Congreso Internacional de pensamiento ético. Una mirada interdisciplinaria, Universidad CESMAG, San Juan de Pasto, del 16 al 19 de noviembre de 2020.
Zambrano Leal, Armando. De la pedagogía a las ciencias de la educación: Debates y tránsitos. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, 2019.
Zavalloni, Roberto. Pedagogía franciscana Sviluppi e prospettive. Assisi: Edicione Poziuncola, 1995.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by