Dimensions

PlumX

How to Cite
Salinas, Héctor Hernando. 2016. “La determinación De La lógica Como Ciencia Común Intencional En Duns Escoto”. Franciscanum 58 (165):51-86. https://doi.org/10.21500/01201468.2183.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

El presente trabajo estudia las dos primeras cuestiones del comentario de Juan Duns Escoto a la Isagoge de Porfirio. En ellas, Escoto establece en primer lugar la cientificidad de la lógica, frente a la objeción aristotélica que ve en la lógica el método de la ciencia. Y, en segundo lugar, frente a la definición aristotélica del objeto de la ciencia como un género determinado, Escoto establece el carácter de la lógica como ciencia común. Se ofrece en anexo la traducción castellana de estas dos cuestiones.

References

Al-Fārābi, Über die Wissenschaften-De scientiis, Nach der lateinischen Übersetzung Gerhards von Cremona. Edición, introducción, traducción alemana y notas de Franz Shupp. Hamburg: Felix Meiner Verlag, 2005.

Aristoteles Latinus, «Metaphysica lib. i-x, xii-xiv. Translatio Anonyma sive “Media”». En Aristoteles Latinus, xxv 2, editado por G. Vuillemin-Diem. Leyde: E.J. Brill, 1976.

________. «Analytica posteriora. Translationes Iacobi, Anonymi sive ‘Ioannis’, Gerardi et Recensio Guillelmi de Moerbeka». En Aristoteles Latinus, iv 1-4. Editado por L. Minio-Paluello y B. G. Dod. Bruges-París: Desclée De Brouwer, 1968.

________. Tratados de lógica (Órganon). ii vols. Introducciones, traducciones y notas de Miguel Candel Sanmartín. Madrid: Gredos, 1995.

________. Metafísica. Introducción, traducción y notas de Tomás Calvo Martínez. Madrid: Gredos, 1998.

________. «Physica». Translatio Vetus. Editado por F. Bossier y J. Brams; Translatio Vaticana 2 vols, 2 ed. En Aristoteles Latinus, vii 1-2. Editado por A. Mansion. Leyde-New York: Brill, 1990.

Avicenna. «Liber de philosophia prima sive Scientia divina i-iv». En Avicenna Latinus. Editado por S. Van Riet. Introducción doctrinal de G. Verbeke. Louvain-Leyde: Peeters-Brill, 1977.

________. Logyca. Venetiis: s.e. 1508.

Demange, Dominique. Jean Duns Scot. La théorie du savoir. París: Vrin, 2007.

Duns Scoti, Ioannis. «Quaestiones In Librum Porphyrii Isagoge et Quaestiones Super Praedicamenta Aristotelis». En Opera philosophica. Editado por R. Andrews et al., tomo i. New York: The Franciscan Institut, 1999.

________. «Quaestiones in Libros Perihermenias Aristotelis, Quaestiones Super Librum Elenchorum Aristotelis, et Theoremata». En Opera philosophica. Editado por R. Andrews et al, tomo ii. New York-Washington: The Franciscan Institut-The Catholic University of America, 2004.

________. «Quaestiones super libros metaphysicorum Aristotelis». En Opera philosophica. Editado por R. Andrews et al, tomos iii-iv. New York: The Franciscan Institut, 1997.

Hadot, Pierre. «La logique, partie ou instrument de la philosophie? En Simplicius, Commentaire sur les Catégories d’Aristote, Fasc. I, Introducción, première partie 1-9,3 Kalbfleisch. Traducido por Ph. Hoffmann, 183-188. Leiden-Nueva York: Brill, 1990.

Kilwardby, Robert. «De Ortu Scientiarum». En Auctores Britannici Medii Aevi, iv. Editado por A. G. Judy. Oxford-Toronto: The British Academy-The Pontifical Institute of Mediaeval Studies, 1976.

________. (Atribuido a Egidio Romano). Super libros Priorum analeticorum Aristotelis expositivo. Venetiis: s.e., 1499.

Kretzmann, Norman. «History of Semantics». En Encyclopedia of Philosophy, 2a ed., vol. 8. Editado por M. Borchert, 750-807. New York: Macmillan, 1967/2005.

Mandosio, Jean-Marc. «Logique et langage: la critique d’al-Fârâbî par Ibn Sînâ (avec des remarques sur les conceptions des stoïciens et des Frères de la Pureté». En Ad notitiam ignoti: L’Organon dans la translatio studiorum à l’époque d’Albert le Grand. Editado por J. Brumberg-Chaumont, 316-318. Turnhout: Brepols, 2013.

Newton, Lloyd A. «Duns Scotus’s Account of a Propter Quid Science of the Categories». En Medieval commentaries on Aristotle’s Categories. Editado por Newton Lloyd A., 221-258. Leiden-Boston: Brill, 2008.

Rijk, Lambert Marie de. «A Study on the Medieval Intentionality Debate up to ca. 1350». En Giraldus Odonis O. F. M., Opera Philosophica Vol. ii: De Intentionibus. Editado por L. M. de Rijk, 17-376. Leyde-Boston: Brill, 2005.

Romano, Egidio. Commentarium super libros Posteriorum Aristotelis. Venetiis: s.e., 1520. Consultada en marzo 23, 2015. http://gallica.bnf.fr/Prologus.

Sabra, A. I. «Avicenna on the Subject Matter of Logic». The Journal of Philosophy 11, Vol. lxxvii (1980): 746-764.

Salinas, Héctor H. «Observaciones sobre la constitución medieval de la lógica: de scientia sermocinalis a scientia rationalis». Universitas Philosophica 64, Vol. 32 (2015): 96-111.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by