Dimensions

PlumX

How to Cite
Blanco Ilari, Juan Ignacio. 2016. “Preservar La Experiencia: Sobre El Imperativo metodológico De Albert Camus”. Franciscanum 58 (166):21-48. https://doi.org/10.21500/01201468.2516.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

Albert Camus fue uno de los escritores más importantes de la pasada centuria. En este trabajo se analiza uno de los temas centrales de su obra: la necesidad de preservar la experiencia original de la conceptualización sofocante y de la distorsión de la razón. La obra de Camus representa un incansable esfuerzo para preservar las imágenes y metáforas, los lugares y las personas a las que pertenece. Frente a la extrañeza del pensamiento distante, Camus levanta la fuerza del arte como lugar de la memoria. Este trabajo intenta explorar algunos de los conceptos más relevantes de su obra. La intención es sinóptica pero no exhaustiva. El absurdo, la rebelión, las nupcias con el sol del mediterráneo, son algunos de los ejes que articulan la obra. Se apuesta a que el tratamiento del artista puede ayudarnos a mantener una fidelidad casi obstinada a aquellas cosas que merecen ser protegidas.

References

Blondeau, Marie Thérèse. «Albert Camus 1937-1947: de la crisálida a la mariposa». En Albert Camus: una visión y un pensamiento en evolución, editado por Inés de Cassagne. 23-53. Buenos Aires: Del Umbral, 2012.

Camus, A. Oeuvres Complètes T. i. Paris: Gallimard. 2006.

________. Oeuvres Complètes T. ii. Paris: Galimard. 2000.

________. Oeuvres Complètes T. iii. Paris: Gallimard. 2008.

________. Oeuvres Complètes T. iv. Paris: Gallimard. 2008.

De Cassagne, Inés, ed. Albert Camus: una visión y un pensamiento en evolución. Buenos Aires: Del Umbral, 2012.

Finkielkraut, A. La sabiduría del amor. Barcelona: Gedisa, 2008.

Foucault, M. El poder, una bestia magnifica. México: Siglo XXI, 2012.

Heidegger, M. Caminos del bosque. Madrid: Alianza, 1995.

Hölderlin. «En el amable azul». Traducido por Juan José Recillas. La jornada samanal, domingo 21 de enero de 2007, número 620. Consultada en abril 15, 2014. www.jornada.unam.mx/2007/01/21/sem-poemas.html.

Lottman, H. Albert Camus. Madrid: Taurus. 2010.

Nietzshce, F. El libro del filósofo. Madrid: Taurus. 2000.

Perez Ransaz, A. y Zirión Quijano, A., La muerte en el pensamiento de Camus. México: unam, 1981.

Sapegno, N. Disegno storico della letteratura italiana. Florencia: La nuova Italia, 1974.

Sartre, J. P. La náusea. Buenos Aires: Losada, 1977.

Todd, O. Albert Camus: una vida. Barcelona: Tusquets. 2002.

Ricoeur, P. Lectures 2: La contrée des philosophes. Paris: Seuil, 1992.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by