This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.
Abstract
References
________. «De civ. Dei. La Ciudad de Dios». En Obras completas, Vols. xvi y xvii, 840-1075. Madrid: bac, 2007.
________. «De lib. arb. El libre albedrío». En Obras completas, Vol. iii, Obras Filosóficas, 191-432. Madrid: bac, 2009.
________. «De mag. El maestro». En Obras Completas, Vol. iii. Obras Filosóficas, 571- 669. Madrid: bac, 2009.
________. «De mus. La música». En Obras completas, Vol. xxxix. Escritos varios (1.°), 47-361. Madrid: bac, 1988.
________. «De nat. b. La naturaleza del bien». En Obras completas, Vol. iii. Obras filosóficas, 859-936. Madrid: bac, 2009.
________. «De ord. El orden». En Obras completas, Vol. i. Escritos filosóficos (1°), 587-707. Madrid: bac, 1994.
________. «De vera rel. La verdadera religión». En Obras completas, Vol. iv. Escritos apologéticos (1.°), 1-203. Madrid: bac, 2001.
________. «Retr. Retractaciones». En Obras completas, Vol. xl. Escritos varios (2.°), 593-833. Madrid: bac, 1995.
________. «Sobre la música». Madrid: Gredos, 2007.
Andrés, Ramón. El mundo en el oído. El nacimiento de la música en la cultura. Barcelona: Acantilado, 2013.
Aristóteles. De Anima. Madrid: Gredos, 1988.
________. Ética Nicomaquea. Ética eudemia. Madrid: Gredos, 1985.
________. Física. Madrid: Gredos, 1995.
________. Poética. Madrid: Gredos, 2010.
Boecio, Manlio Severino. De Institutione Musica Patrologia Latina Cursus Completus. Paris: apud Garnier Fratres, 1882.
Bowen, William R. «St. Augustine in medieval and renaissance musical science». En Augustine on music. An interdisciplinary Collection of Essays, 29-51. Editado por Richard R. La Croix. Lewiston / Queenston/Lampeter: The Edwin Mellen Press, 1988.
Casiodoro, Magno Aurelio. Institutiones. París: apud Garnier Fratres, 1865.
Cattin, Giulio. Historia de la Música, 2. El Medioevo. Primera parte. Madrid: Turner, 1987.
Dahlhaus, Carl y Eggebrecht, Hans Heinrich. ¿Qué es la música? Barcelona: Acantilado, 2012.
Eco, Umberto. Arte y belleza en la estética medieval. Cota: Mondadori, 2012.
Forman, Robert J. «Augustine’s music: “keys” to the Logos». En Augustine on music. An interdisciplinary Collection of
Essays, 17-27. Editado por Richard R. La Croix. Lewiston /
Queenston/Lampeter: The Edwin Mellen Press, 1988.
Fubini, Enrico. Música y estética en la época medieval. Pamplona: eunsa, 2008.
Galino, María de los Ángeles. Historia de la educación. Edades
Antigua y Media. Madrid: Gredos, 1982.
Godwin, Joscelyn. Harmonies of Heaven and Earth. Mysticism in Music from Antiquity to the Avant-Garde. Rochester: Inner
Traditions International, 1995.
________. Music, Mysticism and Magic. London: Routledge and Kegan Paul, 1986.
________. The Harmony of the Spheres. A Sourcebook of the
Pythagorean Tradition in Music. Rochester: Inner Traditions
International, 1993.
Hadot, Ilsetraut. Les Arts libéraux et la philosophie dans la pensée antique. Paris: Études Augustiniennes, 1984.
Harrison, Carol. Beauty and Revelation in the thought of Saint
Augustine. New York: Oxford University Press, 2005.
Isidoro de Sevilla, San. Etimologías. Madrid: bac, 2004.
James, Jamie. The music of the Spheres. Music, Science and the Natural Order of Universe. New York: Grove Press, 1995.
La Croix, Richard R., ed. Augustine on music. An interdisciplinary Collection of Essays. Lewiston /Queenston/Lampeter: The dwin Mellen Press, 1988.
Luque Moreno, Jesús y López Eisman, Antonio. «Introducción». En Sobre la música, 7-81. Madrid: Gredos, 2007.
Marrou, Henri-Irénée. ¿Decadencia romana o antigüedad tardía? Siglos iii-vi. Madrid: Ediciones Rialp, 1980. Edición original: Dé- cadence romaine ou antiquité tardive? iii-vi siècle. París: Editions du Seuil, 1977.
________. Historia de la educación en la Antigüedad. Buenos Aires: eudeba 1970. Edición original: Histoire de l’education dans l’Anti- quité. París: Editions du Seuil, 1948.
________. Saint Augustin et la fin de la culture Antique. París: Éditions E. de Boccard, 1958.
Mauro, Letterio, ed. La musica nel pensiero medievale. Ravenna: Longo Editore, 2001.
O’Connell, Robert, Art and the Christian Intelligence in St. Augustine. Cambridge: Harvard University Press, 1978.
Otaola González, Paloma. El De musica de san Agustín y la tradición pitagórico-platónica. Valladolid: Estudio Agustiniano, 2005.
Platón. Diálogos iii. Fedón, Banquete, Fedro. Madrid: Gredos, 1986.
________. Diálogos iv. República. Madrid: Gredos, 1992.
________. Diálogos v. Parménides, Teeteto, Sofista, Político. Madrid: Gredos, 1998.
________. Diálogos vi. Filebo, Timeo, Crítias. Madrid: Gredos, 1992.
Pochat, Götz. Historia de la estética y la teoría del arte. De la Antigüedad al siglo xix. Madrid: Akal, 2008.
Stabile, Giorgio. «Musica e Cosmologia: L’armonia delle sfere». En La musica nel pensiero medievale, editado por Letterio Mauro, 11-29. Ravenna: Longo Editore, 2001.
Tatarkiewicz, Władysław. Historia de la estética. I. La estética antigua. Madrid: Akal, 2011. Edición original: Historia Estetyki.
Warsawa: Państwowe Wydawnictwo Nawkowe, 1970.
________. Historia de la estética. ii. La estética medieval. Madrid: Akal, 2007.