Dimensions

PlumX

How to Cite
Mendes, Everaldo dos Santos, and Clélia Peretti. 2022. “God’s First Question. The Humanitarian Challenge of the 21st-Century Ecclesiology”. Franciscanum 64 (177). https://doi.org/10.21500/01201468.5765.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

In this article, we reflect on the Christian experience of God in the face of cultural emptiness temptation that plagues the «theologies» of secularization and the emptiness of God in "counter-theologies. In the investigative journey, we revisited the Catholic tradition's theological literature, mapping the contributions of the Christian experience of God theologies as the experience of fullness. Along this path, we outlined qualitative and bibliographical research. Within contemporary society, challenged by «permanent crises», corruption, barbarism, and pandemics, there is a lack of a Sacred Mystery capable of revealing the ultimate meaning of human existence. In the 21st century ecclesiology, the Christian experience of God — Latin American and Caribbean — claims for its historical praxis, the epiphany of the face of a God who suffers. This God, sensibly, assumes the burden of human existence, in solidarity with the suffering of concrete persons, of a living body, psyche, and spirit.  A responsible, inclusive God, totally involved with humanity's destiny and the «Common House», which does not give up any of its creatures.

Keywords:

References

Barth, Karl. God Here and Now. New York: Routledge, 2003.
Benário, Olga. «Esta é a minha despedida: de Olga Benário para Luís Carlos Prestes e Anita Leocadia». Abr. 1942. In Rodrigues, Sérgio Org. Cartas brasileiras: correspondências históricas, políticas, célebres, hilárias e inesquecíveis que marcaram o país. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
Bíblia. Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulus, 2002.
Bingemer, Maria Clara Luccheti. O mistério e o mundo: paixão por Deus em tempos de descrença. Rio de Janeiro: Rocco, 2013.
Castiñeira, Angel A experiênciade Deus na pós-modernidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
Comblin, José. O povo de Deus. São Paulo: Paulus, 2002.
Eckhart, Meister. Sobre o desprendimento e outros textos. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
Forte, Bruno. A Igreja Ícone da Trindade: breve eclesiologia. São Paulo: Loyola, 1987.
Forte, Bruno. Nos caminhos do Uno: metafísica e teologia. Tradução Antonio Efro Feltrin. São Paulo: Paulinas, 2005.
Francisco, Papa. Carta Enciclica. Fratelli Tutti. Sobre a fraternidade e a amizade social. Assis, 3 de outubro de 2020. São Paulo: Paulinas, 2020.
Francisco, Papa. Carta Encíclica. Laudato si’: Sobre o cuidado da casa comum. Roma, 24 de maio de 2015. São Paulo: Paulinas, 2015.
Freire, Paulo. Pedagogia do oprimido. 66. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
Heidegger, Martin. Ser y tempo. Tradução Jorge Eduardo Rivera Cruchaga. Madrid: Trotta, 2009.
Jesus, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. São Paulo: Ática, 2014.
Josaphat, Carlos. Falar de Deus e com Deus: caminhos e descaminhos das religiões hoje. São Paulo: Paulus, 2004.
Kager, Richard. Die Theologische Hermeneutik Johann Adam Möhlers, (1796-1838). Dissertation zur Erlangung des Doktortitels an der Theologischen Fakultät der Universität Freiburg Schweiz, Freiburg Schweiz, November 2004.
Kasper, Walter. A Igreja Católica: essência, realidade e missão. Tradução Nélio Schneider. São Leopoldo, RS: Unisinos, 2012.
Lima Vaz, Henrique Cláudio de. «A experiência de Deus». In Frei Betto, et al. Experimentar Deus hoje. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1976.
Mendes, Everaldo Santos; Morais, Rossival Sampaio. A arte de educar em Carolina Maria de Jesus. In: Mendes, Everaldo Santos; Santos, Adevanucia Nere; Fernandes, Stela Santos (orgs.). Educação, diversidades e inclusão: travessias pedagógicas e sociais em tempos de pandemia. Curitiba: Bagai, 2020.
Nietzsche, Wilhelm Friedrich. Assim falava Zaratustra. S/l: Hemus, 2002.
Rahner, Karl. Curso fundamental da fé: introdução ao conceito de cristianismo. Trad. Alberto Costa. 4. ed. São Paulo: Paulus, 2008.
Rilke, Rainer Maria. O livro de horas. Tradução Geir Campos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1993.
Rosa, Guimarães J., Grande sertão: veredas. 19. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
Saramago, José. Ensaio sobre a cegueira. 19. ed. São Paulo: Cia. das Letras, 2001.
Stein, Edith. «Ser Finito y Ser Eterno: ensayo de una ascensiónal sentido del ser». In Stein, Edith. Obras Completas, III: Escritos Filosóficos. Etapa de pensamiento cristiano: 1921-1936. Tradução Alberto Pérez, OCD; José Mardomingo; Constantino Ruiz Garrido. vol. 3. Vitoria: El Carmen; Madrid: Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo, 2007.
Tagore, Rabindranath. Poesiamística: lírica breve. São Paulo: Paulus, 2003.
Tutu, Desmond. Deus não é cristão e outras provocações. Trad. Lilian Jenkino. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2012.
Žižek Slavoj; Gunjević, Boris. O sofrimento de Deus: inversões do Apocalipse. Tradução Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
Barth, Karl. God Here and Now. New York: Routledge, 2003.
Benário, Olga. «Esta é a minha despedida: de Olga Benário para Luís Carlos Prestes e Anita Leocadia». Abr. 1942. In Rodrigues, Sérgio Org. Cartas brasileiras: correspondências históricas, políticas, célebres, hilárias e inesquecíveis que marcaram o país. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
Bíblia. Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulus, 2002.
Bingemer, Maria Clara Luccheti. O mistério e o mundo: paixão por Deus em tempos de descrença. Rio de Janeiro: Rocco, 2013.
Castiñeira, Angel A experiênciade Deus na pós-modernidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
Comblin, José. O povo de Deus. São Paulo: Paulus, 2002.
Eckhart, Meister. Sobre o desprendimento e outros textos. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
Forte, Bruno. A Igreja Ícone da Trindade: breve eclesiologia. São Paulo: Loyola, 1987.
Forte, Bruno. Nos caminhos do Uno: metafísica e teologia. Tradução Antonio Efro Feltrin. São Paulo: Paulinas, 2005.
Francisco, Papa. Carta Enciclica. Fratelli Tutti. Sobre a fraternidade e a amizade social. Assis, 3 de outubro de 2020. São Paulo: Paulinas, 2020.
Francisco, Papa. Carta Encíclica. Laudato si’: Sobre o cuidado da casa comum. Roma, 24 de maio de 2015. São Paulo: Paulinas, 2015.
Freire, Paulo. Pedagogia do oprimido. 66. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
Heidegger, Martin. Ser y tempo. Tradução Jorge Eduardo Rivera Cruchaga. Madrid: Trotta, 2009.
Jesus, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. São Paulo: Ática, 2014.
Josaphat, Carlos. Falar de Deus e com Deus: caminhos e descaminhos das religiões hoje. São Paulo: Paulus, 2004.
Kager, Richard. Die Theologische Hermeneutik Johann Adam Möhlers, (1796-1838). Dissertation zur Erlangung des Doktortitels an der Theologischen Fakultät der Universität Freiburg Schweiz, Freiburg Schweiz, November 2004.
Kasper, Walter. A Igreja Católica: essência, realidade e missão. Tradução Nélio Schneider. São Leopoldo, RS: Unisinos, 2012.
Lima Vaz, Henrique Cláudio de. «A experiência de Deus». In Frei Betto, et al. Experimentar Deus hoje. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1976.
Mendes, Everaldo Santos; Morais, Rossival Sampaio. A arte de educar em Carolina Maria de Jesus. In: Mendes, Everaldo Santos; Santos, Adevanucia Nere; Fernandes, Stela Santos (orgs.). Educação, diversidades e inclusão: travessias pedagógicas e sociais em tempos de pandemia. Curitiba: Bagai, 2020.
Nietzsche, Wilhelm Friedrich. Assim falava Zaratustra. S/l: Hemus, 2002.
Rahner, Karl. Curso fundamental da fé: introdução ao conceito de cristianismo. Trad. Alberto Costa. 4. ed. São Paulo: Paulus, 2008.
Rilke, Rainer Maria. O livro de horas. Tradução Geir Campos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1993.
Rosa, Guimarães J., Grande sertão: veredas. 19. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
Saramago, José. Ensaio sobre a cegueira. 19. ed. São Paulo: Cia. das Letras, 2001.
Stein, Edith. «Ser Finito y Ser Eterno: ensayo de una ascensiónal sentido del ser». In Stein, Edith. Obras Completas, III: Escritos Filosóficos. Etapa de pensamiento cristiano: 1921-1936. Tradução Alberto Pérez, OCD; José Mardomingo; Constantino Ruiz Garrido. vol. 3. Vitoria: El Carmen; Madrid: Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo, 2007.
Tagore, Rabindranath. Poesiamística: lírica breve. São Paulo: Paulus, 2003.
Tutu, Desmond. Deus não é cristão e outras provocações. Trad. Lilian Jenkino. Rio de Janeiro: Thomas Nelson Brasil, 2012.
Žižek Slavoj; Gunjević, Boris. O sofrimento de Deus: inversões do Apocalipse. Tradução Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by