Dimensions

PlumX

How to Cite
Prieto Galindo, Fredy Hernán. 2024. “Didactics and Teaching of Philosophy: Comparative Analysis of Literature Reviews 1990-2022”. Franciscanum 66 (181):1-38. https://doi.org/10.21500/01201468.6429.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

In this text I analyze some states of the art on the didactics and teaching of philosophy that have been carried out outside of Colombia in the last three decades. After searching various databases and consulting experts on the subject, I only found 8 systematic studies in the literature: in Brazil, the United States, France, New Zealand and England. The most relevant fact may be that in the texts found, the didactics of philosophy does not appear as a central category in reflection and research on the teaching of philosophy. Likewise, the interest of Anglophone thinkers in empirical and quantitative research on philosophy for children is clearly seen, especially from the perspective of Matthew Lipman, but not “traditional” philosophy in secondary education. Finally, it is clear that more applied research is needed in Central and South America and more philosophical and pedagogical reflection on the didactics and teaching of traditional philosophy in English-speaking countries.

Keywords:

References

Bernal Ríos, Laura Patricia. «Didáctica de la filosofía en Colombia: un estudio bibliométrico (2008-2017)». Monografía de Maestría. Universidad de Caldas, 2018.

Bernal Ríos, Laura Patricia. «Enseñanza de la Filosofía en Colombia: Un balance bibliométrico (2008-2020)». Bogotá.

Bowyer, Lynne, Amos Claire y Deborah Stevens. «What is ‘philosophy’? Understandings of philosophy circulating in the literature on the teaching and learning of philosophy in schools». Journal of Philosophy in Schools 7, n.° 1 (2020): 38-67.

Bowyer, Lynne, Amos Claire y Deborah Stevens. «What does philosophy do? Understanding the work that philosophy does: A review of the literature on the teaching and learning of philosophy in schools». Journal of Philosophy in Schools 7 (2020): 71-103.

Cruz, Iván Dario, Patiño, Daniela y Lara, Paola Andrea. «Balance de la producción investigativa sobre la enseñanza de la filosofía en revistas especializadas de Colombia». En Filosofía y enseñanza. Miradas en Iberoamérica, editado por Oscar Pulido Cortés, Oscar Orlando Espinel Bernal, y Miguel Ángel Gómez Mendoza, 37-76. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2018. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf.

Díaz Barriga, Frida y Gerardo Hernández. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. Ciudad de México: McGraw Hill, 2002.

Galazzi, Laura. Mirando conceptos: El cine en la enseñanza de la filosofía. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2012.

Gómez Mendoza, Miguel Ángel. «La didáctica de la filosofía y del filosofar en Francia (1989-2012). Balance documental o “estado” de la cuestión”». Praxis y Saber 4, n.° 7 (2013): 67-102.

González-García, Daniel. «Problem-based learning para la enseñanza universitaria de la Filosofía Medieval». Folios, n.° 54 (2021): 215-30.

Jiménez Becerra, Absalón. «El estado del arte en la investigación en las ciencias sociales». En La práctica investigativa en ciencias sociales, editado por Absalón Jiménez Becerra, Alfonso Torres Carrillo, 29-42. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2006.

Jurema Ponce, Branca y Francisco Valmir Soares Mineiro. «A contribuição da produção acadêmica sobre o ensino de filosofia no ensino médio e o caráter formador indispensável desse componente curricular». EccoS Revista Científica, n.° 38 (2015): 75-92. https://doi.org/10.5585/EccoS.n38.6006.

Lara, José Miguel y Rodríguez, Elquis. «Fomento del desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de grado décimo desde situaciones cotidianas en la asignatura de Filosofía». Educación y Humanismo 18, n.° 31 (2016): 343-57. https://doi.org/10.17081/eduhum.18.31.1383.

Linares, Oscar. ¿Qué se dice cuando se dice didáctica de la filosofía?
Tensiones y plurivocidad de un concepto (en edición).

Macías, Henry Alberto. «Una propuesta pedagógica frente a la lectura crítica de textos filosóficos en una institución educativa del departamento de Santander». Cuadernos de Filosofía Latinoamericana 39, n.° 118 (2018): 177-93. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/4017/4580

Patiño Cuervo, Daniela y Iván Darío Cruz Vargas. «Producción investigativa sobre la enseñanza de la filosofía en Centro y Suramérica: estudio bibliométrico». En Enseñar, aprender, educar: Formas de la filosofía, editado por Oscar Espinel-Bernal, L. A. Mariño Díaz, y Oscar Pulido Cortés, 37-59. Bogotá: UNIMINUTO, 2022.

Pinar, William F., Wiliam M. Reynolds, Patrick Slattery y Peter M. Taubman. Understanding curriculum. An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Peter Lang, 2008.

Pinto, Laura E. y Graham McDonough. «High school philosophy teachers’ use of textbooks: Critical thinking or teaching to the text?». Conferencia. University of Windsor, 2011.

Prieto Galindo, Fredy Hernán. «¿Dónde hallar al didáctica de la filosofía en Colombia?». En Didácticas emergentes de la filosofía, editado por Maximiliano Prada Dussan, 67-95. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2022.

Ravez, Laurent. «Bibliographie sélective des ouvrages et articles consacrés à l’enseignement de la philosophie en milieu scolaire». Revue Philosophique de Louvain 91, n.° 90 (1993): 229-48.

Runge Peña, Andrés Klaus. «Didáctica: una introducción panorámica y comparada». Itinerario Educativo 27 (2013): 201-40.

Salcedo Ortiz, Eduardo. «Estado del arte sobre la didáctica de la filosofía en Colombia 2010-2021». En Trazos y horizontes de la investigación
educativa, editado por Alba Lucía Bernal Cerquera. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2023.

Tozzi, Michel. «La didactique de la philosophie en France: vingt ans de recherche(1989-2009)». Diotime 39 (2009): 1-22.

Trickey, S. y K. J. Topping. «‘Philosophy for children’: A systematic review». Research Papers in Education 19 (2004): 365-80. https://doi.org/10.1080/0267152042000248016.

Unesco. Teaching philosophy in Africa. Anglophone countries. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2009a.


Unesco. Teaching philosophy in Asia and the Pacific. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2009b.

Unesco. La filosofía: una escuela de libertad. Paris: La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura Sector de las Ciencias Sociales y Humanas, 2011a.

Unesco. Teaching philosophy in Europe and North America. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2011b.

Ventista, Ourania Maria. « A Literature Review of Empirical Evidence on the Effectiveness of Philosophy for Children ». En Parecidos de familia. Propuestas actuales en Filosofía para Niños, editado por Ellen Duthie, Félix García Moriyón, Rafael Robles Loro, 448-461. Madrid: Grupo Anaya, 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by