This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.
Abstract
References
Margarita Bartolomé. Las claves pedagógicas de Pedro Poveda. Conferencia en Oviedo, el 2/12/ 2006 en el acto de Clausura del Centenario de la llegada de Pedro Poveda a Covadonga.http://es.catholic.net/educadorescatolicos/755/2382/articulo.php?id=46257, consultado el 19 de noviembre de 2010.
Candau, Vera María. Educar en tiempos difíciles. Propuesta Socioeducativa de la Institución Teresiana para América Latina. Río de Janeiro: Institución Teresiana, 2002.
Cembrano, Dina, Baillo, Juan y Candau, Vera María. La radicalidad de una utopía. Buenos Aires: Fundación Nuevamérica, 1993.
Comisión Episcopal de Enseñanza y Catequesis. La catequesis de la comunidad. Madrid: Edice, 1983. Disponible en: www. archimadrid.es/catequesis/.../La%20catequesis%20de%20la%20comunidad.pdf, acceso el 20 de junio de 2010.
Díez, Victoria. Carta. Madrid: A.H.I.T., 30.7.1927.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 30.7.1927.
Díez, Victoria. Carta. Madrid: A.H.I.T., 28.9.1927.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 28.9.1927.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 30.7.1927.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 7.2.1928.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 11.4.1928.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 11.4.1928.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 31.11.1934.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 9.2.1935.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 16.3.1936.
________. Carta. Madrid: A.H.I.T., 11.8.1936.
________. Crónica del diario local de Hornachuelos. Madrid: A.H.I.T., 24.3.1934.
________. Manuscrito. Madrid: Archivo histórico de la Institución Teresiana, 2.1.1.2 y 2.1.1.3.
________. Manuscritos. Madrid: A.H.I.T., a los catequistas de Hornachuelos. Escrito sin fecha.
Fernández Aguinaco, Carmen. Victoria Díez. Memoria de una maestra. Madrid: Narcea, 1993.
________. Conferencia en los Actos de Inauguración del Centenario de Victoria Díez. Córdoba: Publicación de la Institución Teresiana, 2003.
Galino, Ángeles. “Victoria Díez y Bustos de Molina. La vida puede más”. En Santas del siglo XX, editado por Pilar Cambra. Madrid: Planeta, 2002.
García Hoz, Víctor. Principios de pedagogía sistemática. Madrid: Rialp, 1960.
González, María Encarnación. Victoria Díez y Bustos de Molina, una vida de fe y compromiso. Madrid: Institución Teresiana, 2004.
________. Victoria Díez, grito de entrega y esperanza. Madrid: Institución Teresiana, 2008.
Grosso, Josefa. Veo el cielo abierto. Vida y martirio de una maestra teresiana. Madrid: Institución Teresiana, 1939.
Juan Pablo II. Decreto para la congregación para las causas de los santos. Madrid: A.H.I.T., 1993.
Morrel, Xavier. “Pedagogía de Dios/pedagogía catequética” en Nuevo diccionario de catequética, dirigido por V.M. Pedroza y M. Navarro, Vol. II. Madrid: San Pablo, 1999, 1780-1796.
Ortiz, María Asunción, y María Simón. Victoria Díez. Con los ojos del corazón. Madrid: Cátedra de Historia de la Institución Teresiana, 2004.
Ortiz, María Asunción. “Primeros pasos por Sevilla”, ¡Y Sevilla! en nuestra historia! (1998): 17- 27.
Pego Puigbó, Armando. “Pedro Poveda en clave historiográfica: un debate cultural y pedagógico del siglo XX". Hispania sacra 120 (2007): 707-740.
Poveda, Pedro. Obras I. Madrid: Narcea, 2005.
San Buenaventura. Itinerario del alma a Dios. Madrid: BAC, 1968.