Dimensions

PlumX

How to Cite
Barón Chivara, J. A., Cote Daza , S. P., Herrera, L. L., & Marín Tapiero, Y. J. (2024). Celebration of the Day of the Dead in Colombia and Elements in Common with Six Latin American Countries. Ágora USB, 24(2), 519–538. https://doi.org/10.21500/16578031.6588
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

The feast of the Day of the Dead is a celebration that takes place in several Latin American countries. This article identified the cultural manifestations in the celebration of the Day of the Dead in the Camëntsá Biyá community of Alto Putumayo in Colombia and its relationship with the countries of Mexico, Argentina, Chile, Ecuador, Bolivia, and Peru. Finally, similarities were found in the manifestations of intangible heritage among countries and a relationship in Colombia. Food was identified as the most important element among symbols and customs.

Keywords:

References

Abeledo, S. H. (2017). Recibiendo a las almas en el mundo de los vivos: los difuntos y venidos en la religiosidad andina (puna de Salta, Argentina). Estudios Sociales del NOA, (19), 133-150. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/esnoa/article/view/6146
Alvarado Sizzo, I. y Romero Gallardo, S.I. (2018). Turismo y consumo del espacio en Janitzio durante la Noche de Muertos. Teorio y Praxis. 24. http://risisbi.uqroo.mx/handle/20.500.12249/1314
Ávila Martínez, A. (2016). La filosofía intercultural y la identidad diversa y mestiza latinoamericana. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 47, 100-112. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/744/1270
Branca, D. (2018). La Nación Aymara existe: narración, vivencia e identidad Aymara en el Departamento de Puno, Perú. https://hdl.handle.net/10803/460839.
Cachiguango, L. (2001). ¡WANTIAY...! El ritual funerario andino de adultos en Otavalo, Ecuador. Chungará (Arica), 33(2), 179-186. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562001000200003
Camacho Zambrano, M. (2018). Cosmovisión de la muerte en el ritual festivo del día de difuntos en cementerios de Quito y sus alrededores. http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/6369
Cifuentes Medina, M. (2011). El malestar en el duelo: nuevas formas de relación con nuestros muertos. Desde el Jardín de Freud, (11), 229-248. https://revistas.unal.edu.co/index.php/jardin/article/view/27257
Fernández Juárez, G. (2006). Apxatas de difuntos en el altiplano aymara de Bolivia. Revista Española De Antropología Americana, 36(1), 163 - 180. https://revistas.ucm.es/index.php/REAA/article/view/REAA0606120163A
Fernández, C. A. (2019). Platos y cuencos con sal: un ritual funerario de la Edad Moderna y Contemporánea en la Península Ibérica. Munibe Antropologia-Arkeologia, (70), 335-349. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7291647
Fernández, F., y Michel, F. (2014). Resignificación de la muerte en los andes: la festividad del Wiñay Pacha o todas almas en Santiago de Chile. Antropologías del Sur, 1(2), 55-65. https://doi.org/10.25074/rantros.v1i2.842.
Geffroy, C. (2016) ‘Cuando los muertos se emborrachan con los humanos y la Pachamama. Una etnografía de los rituales funerarios en los Andes bolivianos’. Revista Anales del Museo Nacional de Antropología, 18: 54–69. https://www.libreria.culturaydeporte.gob.es/libro/anales-del-museo-nacional-de-antropologia-xviii-2016_2203/
Herrera, S. (2012). Celebración día de los difuntos en las comunidades indígenas salasaca y otavalo. Quito, Ecuador: Universidad de Especialidades Turísticas. https://www.academia.edu/17770257/celebraci%c3%93n_dia_de_los_difuntos_en_las_comunidades_ind%c3%8dgenas_salasaca_y_otavalo.
IWGIA. (2020). Grupo Internacional de Trabajo sobre Asuntos Indígenas. https://www.iwgia.org/es/colombia/3739-mi-2020-colombia.html#:~:text=De%20acuerdo%20al%20censo%20nacional,ind%C3%ADgenas%20de%20todos%20los%20pueblos.
Juárez, G. F. (2010). La revuelta de las “ñatitas”: “Empoderamiento ritual” y ciclo de difuntos en la ciudad de La Paz (Bolivia). Disparidades, Revista de Antropología, 65(1), 185-214. https://doi: 10.3989/rdtp.2010.006.
Labaut, A. G. (2018). Una aproximación a los rituales en la iglesia Templo Evangélico Pentecostés Emmaus: su papel en la constitución y transformación de los sujetos religiosos. Batey: una revista cubana de Antropología Social, 11(11), 88-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6281724
Maldonado-Erazo, C., Río-Rama, M., Álvarez-Garcia, J., y Sarango-Lalangui, P. (2017). Route of spirituality and the singular path the seven crosses in Quito, Ecuador. International Journal of Professional Business Review, 2 (2), 74–95.http://dx.doi.org/10.21902/2525-3654/2017.v2i2.67.
Mamani, L. (2001). Alma imaña, rituales mortuorios andinos en las zonas rurales Aymara de puno circunlacustre (Perú). Chungará (Arica), 33(2), 235-244. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562001000200007
Baros, M. (2017). Altares y tianguis: Una apología del espacio abierto en Sudamérica. Estoa, 6(11), 139-159. https://doi.org/10.18537/est.v006.n011.a08
Malvido, E. (2006). La festividad de todos santos, fieles difuntos y su altar de muertos en México, patrimonio “intangible” de la humanidad en Patrimonio cultura y turismo. Ed. Conaculta. (41-55).
Ministerio de Cultura. (2022). Política de salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. Bogotá: Editorial Nomos S.A. http://patrimonio.mincultura.gov.co/salvaguardiapci/Politica-de-Salvaguardia/Documents/Politica%20salvaguardia%20patrimonio%20cultural%20inmaterial.pdf
Moulian, R. y Garrido, C. 2015. “Etnopoéticas del umbral: el simbolismo del arco en la cultura mapuche williche y sus recurrencias en los sistemas cosmovisionarios andinos”. Estudios Atacameños, 51, 207-229. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432015000200013
ONIC. (s.f.). ¿Cuáles son, cuantos y donde se ubican los pueblos indígenas de Colombia? Organización de pueblos indígenas de Colombia: Pueblos indígenas. https://www.onic.org.co/noticias/2-sin-categoria/1038-pueblos-indigenas
Orozco, R., Castillo, R., y Ramos, S. (2020). Neoaltar: An interactive multimedia day of the dead experience. Heliyon, 6(2), e03339. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03339
Olivares, B. (2017). Mercantilización del patrimonio cultural inmaterial, impactos del turismo en expresiones vivas de México. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. http://www.eumed.net/rev/caribe/2017/08/patrimonio-culturalmexico.html
Pérez, E. (2018). Día de todos los santos y los fieles difuntos. ArtyHum: Revista Digital de Artes y Humanidades, (54), 8-33. https://www.artyhum.com/descargas/PDF/ArtyHum%20n%C2%BA%2054.pdf#page=9
Rodríguez, M. y Vázquez Palacios, F. (2009). Etnografías de la muerte y las culturas en América Latina. Alteridades, 19(37), 171-176. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172009000100012
Salvucci, D. (2016). Convidar a las almas, convidar a la Tierra. Lógicas rituales y categorías de relación entre seres en la Argentina andina. Bulletin de l'ʹInstitut Français d'ʹÉtudes Andines, 45(2), 289-305. https://doi.org/10.4000/bifea.7995
San Andrés, E. (2013). Los muertos siguen ‘vivos’: velación, bautizo y el matrimonio del difunto. Antropología: Cuadernos de Investigación, (12), 123-136. https://doi.org/10.26807/ant.v0i12.77
Sánchez, R. A. (2015). Relatos y metáforas en la estructura cognitiva de la exclusión social. Ánfora, 22(39), 203-229.
Seal, S. (2019). "Recuérdame": Un análisis de la memoria, las fronteras, y la búsqueda de la identidad en "COCO". (Electronic Thesis or Dissertation). https://etd.ohiolink.edu/
Sendón, P., y Manríquez, V. (2016). Altares para los muertos en los Andes. Anthropos, 111(2), 415-432. https://doi.org/10.5771/0257-9774-2016-2-415.
Troitiño Vinuesa, M., y Troitiño Torralba, L. (2018). Visión territorial del patrimonio y sostenibilidad del turismo. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 78, 212–244. doi: http://dx.doi.org/10.21138/bage.2716
UNESCO (2022). Indague en el patrimonio vivo. https://ich.unesco.org/es/explora
Velasco Maillo, H. M. (1992). Año de muertos, día de difuntos. Apuntes sobre ritos y creencias en torno a la muerte en la cultura tradicional española. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/8506/CC01art7ocr.pdf
Weinberg, M. (2019). Especies compañeras después de la vida: pensando relaciones humano-perro desde la región Surandina. Antípoda, Revista de Antropología y Arqueología, (36), 139-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7018965
Whizar-Lugo, V. (2004). Día de Muertos. Una Festividad Ritual con Tradición. Anestesia en México [Suplemento]. https://www.imageneseducativas.com/wp-content/uploads/2015/10/D%C3%ADa-de-los-Muertos.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
2%
33%
Days to publication 
461
145
Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad de San Buenaventura
Publisher 
Universidad de San Buenaventura