This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.
Abstract
Framed on the 800th anniversary of the celebration of the meeting of St. Francis and the Sultan, convoked by the Franciscan Order, the present article seeks to enquire into the conception of the image of the Moor in colonial society. Particularly reflected in the series of 54 paintings, of the life of Saint Francis, from the Museum of Colonial Art of San Francisco, Santiago de Chile, made in the 17th century in a workshop in Cuzco. Their destination was the homonymous Convent for the formation and contemplation of the clergy, which allows us to discover its representation. The Moor represents the sign of the individual or of the pagan territory, in action or context of violence, but capable of conversion. These aspects are common to the prejudices introduced by the colonizers, marked by the long struggle in the Iberian Peninsula against them and the policies of expulsion of this community from Spain. Colonial art, in turn, was an exercise in cultural dialogue, which adapted Hispanic culture to the reality of the new world, and thus allowed the reading of the Moor transferred to the difficulties and successes of evangelization and the violence exercised by the conquerors.
Keywords:
References
Araya, Hugo. Notas biográficas de religiosos franciscanos de Chile. Santiago de Chile: Alfabeta impresores, 1976.
Barroco hispanoamericano en Chile. Vida de san Francisco de Asís pintada en el siglo XVII para el convento franciscano en Chile. Madrid: s.e., 2002.
Brading, David. Orbe indiano. México: Fondo de Cultura Económica, 2015.
«Carta del Illmo. Fr. Diego de Humanzoro al rey para pedirle que mire eficazmente por la suerte de los indios de Cuyo que gimen bajo el más cruel despotismo a que la avaricia puede llevar a los encomenderos españoles». En Colección de documentos históricos recopilados del Arch. del Arz. de Stgo I: 265-66. Santiago de Chile: Imprenta de san José, 1919.
Casas-Cordero, José. «Galerías de pinturas y otras obras». Revista Seráfica de Chile 212, Vol. XVII (1917): 340-343.
Curia General OFM, Secretaría de evangelización, y Secretaría para la formación y los estudios. El diálogo de los creyentes. Servicio para el diálogo 3. Roma: Curia General O.F.M., 2006.
Errasti, Mariano. América franciscana. Vol. II. Santiago de Chile: CEFEPAL, 1990.
García Fritz, Francisco. «La Reconquista: un estado de la cuestión». Clio & Crímen 6 (2009): 142-215.
Goicovich, Francis. Soldados, indios y franciscanos en la primera frontera continental del Nuevo Mundo (1529-1605). Santiago de Chile: Universitaria, 2017.
Guarda, Gabriel. «Metodología misional en Chile. Siglos XVI-XVIII». En Historia de la Iglesia en Chile, I:123-158. Santiago de Chile: Universitaria, 2015.
Iriarte, Lázaro. Historia Franciscana. Valencia: Editorial Asís, 1979.
Iturriaga, Rigoberto. El Colegio San Diego de Alcalá. Santiago de Chile: Publicaciones del Archivo Franciscano, 1990.
Lagos, Roberto. «El antiguo colegio de San Diego y la Universidad del Estado». Revista Seráfica de Chile 142, Vol. XIII (1913): 101-105.
Mac-Mahón, Francisco Javier. Doy gracias por esta vida. Santiago de Chile: Provincia Franciscana de la Santísima Trinidad de Chile, 2014.
Marchisano, Francesco. «El arte cristiano como expresión de la fe». En Colección de obras maestras. Fe y arte del Vaticano, DIBAM-Museo Nacional de Bellas Artes., 31-41. Roma: Edizioni Musei Vaticani, 1998.
Mariño de Lovera, Pedro. «Crónica del Reino de Chile». En Colección de historiadores de Chile, Vol. VI. Santiago: Imprenta del Ferrocarril, 1865.
Mebold Köenenkamp, Luis. Catálogo de pintura colonial en Chile. Editado por Jorge Montoya Véliz. 2 vols. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile, 2010.
Millar, René. «Narrativas hagiográficas y representaciones demonológicas. El demonio en los claustros del Perú virreinal. Siglo XVII». Historia 44, Vol II (2011): 329-367.
Mujica, Ramón. «Apuntes sobre moros y turcos en el imaginario andino virreinal». Anuario de Historia de la Iglesia 16 (2007): 169-179.
Online Etymology Dictionary. «Moor». Consultada en enero 20, 2020. https://www.etymonline.com/word/moor.
Pérez García, José. «Historia natural, militar, civil y sagrada del Reino de Chile Tomo I». En Colección de historiadores de Chile, Vol. XXII. Santiago: Imprenta Elzeviriana, 1900.
Perry, Michael A. «Carta del Ministro general de la Orden de los Hermanos Menores por el 800° aniversario del Encuentro entre san Francisco y el Sultán al-Malik al-Kamil». Consultada en enero 7, 2019. https://drive.google.com/file/d/18W-Ip55tb-VMcYDBqyB6j16eovx4oHQZ/view.
Rojas Abrigo, Alicia. «La Pintura en el Chile Colonial: Aspectos Generales». En Historia de la Iglesia en Chile, I: 369-397. Santiago de Chile: Universitaria, 2015.
Rosemberg, Velvet. «El Islam centroamericano». Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades 35, Vol. 18 (2016): 55-83.
Villanueva, Juan, Pablo Alonso, y Patricia Ayala. «Arqueología de la ruptura colonial: mouros, chullpas, gentiles y abuelos en España, Bolivia y Chile en perspectiva comparada», 2017. Consultada en enero 7, 2019. https://scielo.conicyt.cl/pdf/eatacam/2018nahead/0718-1043-eatacam-01402.pdf.