Dimensions

PlumX

How to Cite
Barragán Giraldo, Diego Fernando. 2015. “Communities of Practice (cp): Toward a Hermeneutics Reconfiguration”. Franciscanum 57 (163):155-76. https://doi.org/10.21500/01201468.699.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

This article presents some insights on the concept «Communities
of Practice». This concept was first introduced in the business
administration field but, taken to the social sciences research one it can open up new opportunities of meaning and relevance. In the first part of the article, some methodological aspects are considered taking into account a current research project in which we have built up a Community of Practice where the theoretical framework could emerge. The second part, shows some insights on the «Communities of practice» concept, first by showing the genesis of the phenomenon in the interactions among the business administration field. Then, some of the singularities of the concept are presented taking it as something beyond the techniques in a clear dialogue with the hermeneutical philosophy. Finally, as a conclusion, a path for the social sciences research field using the Communities of Practice approach

Keywords:

References

Barragán, Diego. Cibercultura y prácticas de los profesores. Entre hermenéutica y educación. Bogotá: Universidad de La Salle, 2013.

________. Subjetividad hermenéutica. Su constitución a partir de las categorías memoria, utopia, narración y auto-comprensión. Bogotá: cinde, 2012.

Barragán, Diego y Amador, Juan Carlos. «La cartografía social- pedagógica: una oportunidad para producir conocimiento y repensar la educación». Itinerario educativo 15 (2014): 25-38.

Brown, Jhon y Duguid, Paul. «Organizational Learning and Communities of Practice: Toward a Unified View of Working, Learning and Innovation». Organization Science II Vol. 1 (1991): 40-47.

Doueihi, Milad. La gran conversión digital. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2010.

Ferrándiz, Francisco. Etnografías contemporáneas. Anclajes, métodos y claves para el futuro. Barcelona: Anthropos, 2011.

Flyvbjerg, Bent. «Sustaining Non-Rationalized Practices: Body-Mind, Power and Situational Ethics. An Interview with Hubert and Stuart Dreyfus». Praxis International 11 Vol. 4 (1991): 98-110.

________. Making Social Science Matter: Why Social Inquiry Fails and how it Can Succeed Again. Londres: Cambridge University Press, 2001.

Gadamer, Hans-Georg. Elogio de la teoría. Barcelona: rba, 2013.

________. Verdad y método I. Salamanca: Sígueme, 2001.

________. Verdad y método II. Salamanca: Sígueme, 1998.

García, Ramona; Ramírez, Guadalupe; Armenta, Joel y Lozoya, José. «Comunidades de práctica: una estrategia para la creación de conocimientos». Revista Vasconcelos de Educación II Vol. 2 (2006): 110-120.

Herrera, José Darío. La comprensión de lo social. Horizontes hermenéuticos de las ciencias sociales. Bogotá: cinde, 2010.

Jubert A. «Developing an Infraestructure for Communities of Practice». En Proceedings of the 19th International Online Meeting, editado por B. Mckenna. Oxford: Learned information, 1999.

Lesser, E. y Stork, J. «Communities of Practice and Organizational Performance». IMB Systems Journal 40 Vol. 4 (2001): 831-841.

Lévy, Pierre. Inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Washington: Organización Panamericana de la Salud, 2004.

MacIntyre, Alasidair. Tras la virtud. Barcelona: Crítica, 2009.

Pérez, Jairo. «Comunidades de práctica como sistemas emergentes de aprendizaje». Actualidades Pedagógicas 38 (2011): 15-27.

Ricouer, Paul. Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica, 2000.

Rockwell, Elsie. La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós, 2009.

Sanz, Sandra. «Comunidades de práctica virtuales: acceso y uso de contenidos». Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento II, Vol. 2 (2005): 26-35.

Schön, Donald. El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós, 1998.

Sennett, Richard. Juntos. Rituales, placeres y política de cooperación. Barcelona: Anagrama, 2012.

Vásquez, Sergio. «Comunidades de práctica». Educar 47 Vol. 1 (2011): 51-68.

Wenger, Etienne y Snyder, William. «Communities of Practice: the Organizational Frontier». Harvard Business Review 78, Vol.1 (2000): 139-145.

Wenger, Etienne, McDermott, Richard y Snyder, William. Cultivating Communities of Practice. Boston: Harvard Business School Press, 2002.

Wenger, Etienne. Communities of Practice a Rief Introduction, (2006). Consultada en junio 28, 2014. http://wenger-trayner.com/theory.

________. Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós, 2001.

Wexler, Mark, Carpio, Vicky y Maine, Elicia. «Organizing Knowledge Workers: An Ideological Reading of «Communities of Practice» (CoPs)». Quarterly Journal of Ideology 3 y 4, Vol. 28 (2005).

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by