Dimensions

PlumX

How to Cite
Inverso, Hernán Gabriel. 2013. “From E. Husserl to J. L. Marion: Donation and Limits of Phenomenology”. Franciscanum 55 (159):127-54. https://doi.org/10.21500/01201468.822.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

This article studies the French reception done by Derrida and
Marion in relation to Heidegger’s treatment of the extent and limits of phenomenology. This perspective begins with the problem of the possibility of the gift and its relationship to reduction as a phenomenological strategy. First, we present a brief exposition of the elements within the heideggerian proposal that emerged in later views. We study the thesis of J. Derrida about the impossibility of the gift, paying special attention to his criticism about husserlian «annihilation» and heideggerian «hope» as a mechanism to redefine the logic of the gift, and the thesis of J. L. Marion, who rejects the deconstructionist position and proposes a reduction mechanism from the gift to donation. This allows us to achieve a comprehensive evaluation of this theoretical route and its reactions in relation to current projections of the discipline.

Keywords:

References

Berciano, M. «Ereignis. La clave del pensamiento de Heidegger». Themata 28 (2002): 47-69.

Caputo, J. God, the Gift, and Postmodernism. Indianapolis: Indiana University Press, 1999.

Derrida, J. Dar el tiempo. Traducido por Cristina de Peretti. Buenos Aires: Paidós, 1991.

________. «La différance». Conferencia pronunciada en la Sociedad Francesa de Filosofía, el 27 de enero de 1968, publicada simultáneamente en el Bulletin de la Societé française de philosophie (julio-septiembre, 1968) y en Theorie d’ensenble (col. Quel, Ed. de Seuil, 1968); en Derrida, J. Márgenes de la filosofía, traducido por Carmen González Marín. Madrid: Cátedra, 1998.

________. Posiciones. Traducido por M. Arranz. Valencia: Pre-Textos, 1977.

Heidegger, M. Ser y tiempo. Traducido por José Gaos. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1927.

________. «Fenomenología y teología», Traducido por Helena Cortés y Arturo Leyte, 66-73. En Hitos. Madrid: Alianza, 1927.

________. Los Problemas básicos de fenomenología, Traducido por Alberto Allard, tomada de la transcripción inglesa de Albert Hofstader, The Basic Problems of Phenomenology. Studies in Phenomenology and Existential Philosophy, Indiana: Indiana University Press, 1927.

________. Carta sobre el humanismo. Traducido por Helena Cortés y Arturo Leyte. Madrid: Alianza Editorial, 2000.

________. «El principio de identidad». En Identidad y diferencia, traducido por Helena Cortés y Arturo Leyte. Barcelona: Anthropos, 1990.

Heidegger, M. «Tiempo y ser», Traducido por M. Garrido y Félix Duque. En Tiempo y ser. Madrid: Tecnos, 2000.

________. «Mi camino en la fenomenología». Traducido por Félix Duque. En M. Heidegger. Tiempo y ser. Madrid: Tecnos, 2000.

________. «Seminario de Zahringen, 1973». Traducido por O. Lorca. A Parte Rei 37 (2005). Consultada en marzo 15, 2011. http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/lorca37.pdf.

Holzer, V. «Autour du prof. J. L. Marion: Phénoménologie radicale et phénomène de révélation». Transversalités: revue de l’Institut Catholique de Paris 70 (1999).

Horner, R. Rethinking God as Gift. Marion, Derrida and the Limits of Phenomenology. New York: Fordham University Press, 2001.

Horner, R. Jean-Luc Marion: A Theo-logical Introduction. Aldershot: Ashgate Publisher, 2005.

Husserl, E. Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, trad. R. Rojcewicz. New York: Springer. 1990.

________. Meditaciones cartesianas. Traducido por José Gaos y M. García Baró. México: Fondo de Cultura Económica, 1985.

________. La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Traducción española y nota editorial de Jacobo Muñoz y Salvador Mas. Barcelona: Crítica, 1991.

Janicaud, D. Phenomenology and the «theological turn»: the French debate. New York: Fordham University Press, 2000.

Lawlord, L. Derrida and Husserl. The basic problem of phenomenology. Indianapolis: Indiana University Press, 2002.

Mackinlay, S. Interpreting excess. Jean-Luc Marion, Saturated Phenomena, and Hermeneutics. New York: Fordham University Press, 2010.

Marion, J.L. Réduction et donation: recherches sur Husserl, Heidegger et la phenomenologie. Paris: puf, 1989.

________. Siendo dado. Ensayo para una fenomenología de la donación. Madrid: Editorial Síntesis, 2008.

________. Acerca de la donación. Una perspectiva fenomenológica. Buenos Aires: UNSAM-Baudino, 2005.

Milbank, J. «Can a Gift be Given? Prolegomena to a Future Trinitarian Metaphysic». En L.G. Jones and S.E. Fowl, eds., 119-161. Rethinking Metaphysics. Oxford: Blackwell, 1995.

Restrepo, C. «El “giro teológico” de la fenomenología: Introducción al debate». Pensamiento y Cultura 13, Vol, 2 (2010): 115-126.

Walton, R. «Reducción fenomenológica y figuras de la excedencia». Tópicos 16 (2008): 169-187.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by