This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.
Abstract
This article seeks to categorize and highlight the role of beauty as anagogical possible core of the aesthetic-philosophical treaty Descenso y ascenso del alma por la Belleza, by the Argentinean writer Leopoldo Marechal. To that end, we will analyze the chronological and textual evolution of the play, as well as its essential parts, to see the emphasis the author places in the rising mediation of creatures, through which the soul can find its center and in it, the vision of the primary Beauty.
We believe this approach relevant to the marechalian work, since the journey of the soul is also the path of the marechalian self-poet that configures, for modern man, a model of transformation and ontological re-ligation. This model aims to show the man, all the angles of a mirror in which he could see himself in his transcendent nature.
Keywords:
References
Avenatti de Palumbo, Cecilia. Voces y mestizaje cultural en Romances del Río Seco. Córdoba: Alción Editora, 1998.
________. La literatura en la estética de Han Urs Von Balthasar. Figura, drama y verdad. Salamanca: Secretariado Trinitario, 2002.
________. Lenguajes de Dios para el siglo xxi. Estética, teatro y literatura como imaginarios teológicos. Buenos Aires: UCA Facultad de Teología, 2007.
Barcia, Pedro Luis. «Leopoldo Marechal o la palabra trascendente». En Poesía (1924-1950), 7-35. Buenos Aires: Ediciones del 80, 1984.
________. «Introducción biográfica y crítica». En Adán Buenosayres. Edición crítica por Pedro Luis Barcia. Madrid: Castalia, 1994.
________. «Marechal y la aventura estético religiosa del alma». En Descenso y ascenso del alma por la belleza. Buenos Aires: Vórtice, 1994.
________. «La poesía de Marechal o la plenitud del sentido». En Leopoldo Marechal. Obras Completas. Tomo I. La poesía, ed. María de los Ángeles Marechal, ix-viii. Buenos Aires: Perfil, 1998.
_______. «La obra dispersa: la unidad en la diversidad». En Leopoldo Marechal. Obras Completas. Tomo V: Los cuentos y otros escritos, ed. María de los Ángeles Marechal, 9-18. Buenos Aires: Perfil, 1998.
________. «Lo nacional y lo universal en la obra de Leopoldo Marechal». En Cincuentenario de Adán Buenosayres, 11-27.
Buenos Aires: Fundación Leopoldo Marechal, 2000.
Bernárdez, Francisco Luis. «Leopoldo y Adán». PROA. Los cien años de Leopoldo Marechal. Tercera época, 49 (septiembreoctubre 2000): 49-51.
Calderón de Cuervo, Elena. «Verdad, belleza e inspiración. Tres notas para una filosofía poética en Adán Buenosayres», Revista de Literaturas Modernas 33 (2003): 9-39.
Casalla, Mario. «La tradición literaria: Dante y los “Fedeli d’Amore”». En Cátedra Marechal. Volumen I, ed. Graciela Maturo, 67-71. Buenos Aires: Corregidor, 1986.
Castillo, Abelardo. «Fiesta para Marechal». En Leopoldo Marechal: Homenaje, ed. Juan Jacobo Bajarlía, 62-66. Buenos Aires: Corregidor, 1995.
Cavallari, Héctor. «Leopoldo Marechal: de la metafísica a la revolución nacional», Revista Ideologies & Literature Vol. II, 9 (enero 1979): 3-23.
________. Leopoldo Marechal: el espacio de los signos. Xalapa: Centro de Investigaciones Lingüístico-Literarias, Instituto de Investigaciones Humanísticas, Universidad Veracruzana, 1981.
________. «Discurso metafísico/discurso humanista: ideología y proceso estético en la obra de Leopoldo Marechal», Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 7 (1981): 22-28.
Chevalier, Jean. Diccionario de símbolos. Barcelona: Herder, 1980.
Cirlot, Juan Eduardo. Diccionario de símbolos. Madrid: Siruela, 1997.
_______. «La obra dispersa: la unidad en la diversidad». En Leopoldo
Marechal. Obras Completas. Tomo V: Los cuentos y otros escritos, ed. María de los Ángeles Marechal, 9-18. Buenos Aires: Perfil, 1998.
________. «Lo nacional y lo universal en la obra de Leopoldo Marechal ». En Cincuentenario de Adán Buenosayres, 11-27. Buenos Aires: Fundación Leopoldo Marechal, 2000.
Bernárdez, Francisco Luis. «Leopoldo y Adán». PROA. Los cien años de Leopoldo Marechal. Tercera época, 49 (septiembreoctubre 2000): 49-51.
Calderón de Cuervo, Elena. «Verdad, belleza e inspiración. Tres notas para una filosofía poética en Adán Buenosayres», Revista de Literaturas Modernas 33 (2003): 9-39.
Casalla, Mario. «La tradición literaria: Dante y los “Fedeli d’Amore”». En Cátedra Marechal. Volumen I, ed. Graciela Maturo, 67- 71. Buenos Aires: Corregidor, 1986.
Castillo, Abelardo. «Fiesta para Marechal». En Leopoldo Marechal: Homenaje, ed. Juan Jacobo Bajarlía, 62-66. Buenos Aires: Corregidor, 1995.
Cavallari, Héctor. «Leopoldo Marechal: de la metafísica a la revolución nacional», Revista Ideologies & Literature Vol. II, 9 (enero 1979): 3-23.
________. Leopoldo Marechal: el espacio de los signos. Xalapa: Centro de Investigaciones Lingüístico-Literarias, Instituto de Investigaciones Humanísticas, Universidad Veracruzana, 1981.
________. «Discurso metafísico/discurso humanista: ideología y proceso estético en la obra de Leopoldo Marechal», Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 7 (1981): 22-28.
Chevalier, Jean. Diccionario de símbolos. Barcelona: Herder, 1980.
Cirlot, Juan Eduardo. Diccionario de símbolos. Madrid: Siruela, 1997.
Colla, Héctor Fernando. Leopoldo Marechal: la conquista de la realidad. Córdoba: Alción Editora, 1981.
Corti, Enrique C. «La belleza y los esteticismos: consideraciones sobre Descenso y ascenso del alma por la belleza», Stromata 50 (1994): 119-126.
Coulson, Graciela. Marechal, La pasión metafísica. Buenos Aires: Fernando García Cambeiro, 1974.
Dionisio Areopagita. De los nombres divinos. Estudio filológicolingüístico con traducción directa y notas de Pablo A. Cavallero, revisión y comentarios al texto por Graciela Ritacco. Buenos Aires: Losada, 2007.
Ferrater Mora, José. Diccionario de filosofía. Buenos Aires: Sudamericana, 1971.
Gesché, Adolphe. Dios para pensar. Salamanca: Sígueme, 2004.
Ghiano, Juan Carlos. Constantes de la literatura argentina. Buenos Aires: Raigal, 1953.
Gilson, Etiene. La filosofía en la Edad Media. Madrid: Gredos, 1965.
García Bazán, Francisco. «Leopoldo Marechal, una estética del desapego», Epimeleia: Revista de Estudios sobre la Tradición 16 (1999): 203-214.
González, Florencia Elena. «Razón poética e intelección por la belleza: la transdisciplinariedad de la palabra», Revista de Filosofía Bajo Palabra 4 (2009): 191-199.
________. «La belleza como esfera de resistencia en Leopoldo Marechal». En Actas de las X Jornadas de Hispanismo Filosófico: Crisis de la Modernidad y Filosofías Ibéricas. Santiago de Compostela: USAC, 2011. En prensa.
Isidoro de Sevilla. Sentencias en tres libros. Introd. y traducción de Juan Oteo Uruñuela. México: Librería Clavería, 1947.
Marechal, Leopoldo. Cuadernos de Navegación. Buenos Aires: Seix Barral, 2008.
________. Descenso y ascenso del alma por la belleza [1939]. Buenos Aires: Vórtice, 1994.
________. El beatle final y otras páginas. Buenos Aires: CEAL, 1993.
________. Leopoldo Marechal por él mismo. Long Play. Buenos Aires: AMB Discográfica, 1967.
________. «Memorias», Revista Atlántida 1241, Vol. LII (1970): 55-66.
________. Obras Completas, Tomo I. La poesía. Ed. María de los Ángeles Marechal, Introducción de Pedro Luis Barcia. Buenos Aires: Perfil Libros, 1998.
________. Obras Completas, Tomo II. El teatro y otros ensayos. Ed. María de los Ángeles Marechal, introducción de Javier de Navascués. Buenos Aires: Perfil Libros, 1998.
________. Obras Completas, Tomo III. Las novelas. Ed. María de los Ángeles Marechal, introducción de Jorge Lafforgue. Buenos Aires: Perfil Libros, 1998.
________. Obras Completas, Tomo IV. Las novelas. Ed. Leopoldo Marechal, María de los Ángeles, introducción de Graciela Maturo. Buenos Aires: Perfil Libros, 1998.
________. Obras Completas, Tomo V. Los cuentos y otros escritos. Ed. María de los Ángeles Marechal, introducción de Pedro Luis Barcia. Buenos Aires: Perfil Libros, 1998.
________. «Recuerdo y meditación de Berceo». Ortodoxia II (1943): 522-535
Maturo, Graciela. Marechal, el camino de la belleza. Buenos Aires: Biblios, 1999.
________. «De la estética metafísica de Leopoldo Marechal a una hermenéutica fenomenológica de lo imaginario», Revista de Literaturas Modernas 33 (2003): 85-104.
Platón. Apología de Sócrates. Menón. Crátilo. Introd., trad. y notas de Óscar Martínez García. Madrid: Alianza Editorial, 2007.
________. Banquete. Introd., trad. y notas de Marcos Martínez Hernández. Barcelona: Gredos, 2007.
Plotino. Enéadas I. Trad. de Juan David García Bacca. Buenos Aires: Losada, 2005.
Ramadori, Alicia E. «El sermón medieval y “Descenso y ascenso del alma por la belleza”», Cuadernos del Sur (1990): 81-89.
Szlezak, Thomas A. Leer a Platón. Madrid: Alianza Editorial, 1997. Tomás de Aquino. Suma Teológica. Ed. Byrne, Damián O. P. Madrid: BAC, 2001.
Toscano, María, y Ancochea, Germán. Dionisio Areopagita, La tiniebla es luz. Barcelona: Herder, 2009.
Valli, Luigi. Il linguaggio segreto di Dante e dei «Fedeli d’Amore». Milano: Luni Editrici, 1994.
Zambrano, María. Filosofía y poesía. 4.ª ed., Sección de obras de Filosofía. México: Fondo de Cultura Económica, 2006.
Zonana, Víctor Gustavo. Metáfora y simbolización literaria en la poética y la poesía de los movimientos hispanoamericanos de vanguardia. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo, 1994.
Zubiri, Xavier. Inteligencia sentiente. Tomo I. Inteligencia y realidad. Madrid: Alianza Editorial, 1991.