Dimensions

PlumX

How to Cite
Coy Africano, Marí Elizabeth. 2010. “School Religious Education in a Pluralistic Context Preliminary Reflections”. Franciscanum 52 (154):53-83. https://doi.org/10.21500/01201468.943.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

This article presents a synthesis of a first approach to the problem
implied in the teaching of religion in the context of formal education in Colombia, given the new legislation that promotes pluralism and openness, both in attitude as in curricula and methods in formal education. In the first part, the article presents a background on pluralism, education and religion. In the second part, the findings of the analysis conducted by the members of the work team are presented. Finally, the Catholic Church’s position on School Religious Education today is made explicit. The article leaves the discussion on the subject open.

Keywords:

References

Baena, Alberto. Lenguaje y educación. Bogotá: Magisterio, 1999.

Benedict, Ruth. Patrones culturales. Buenos Aires: Amorrortu, 1995.

Berger, P. El dosel sagrado. Elementos para una sociología de la religión. Buenos Aires: Amorrortu, 1999.

cec. Concordato entre la República de Colombia y la Santa Sede. Bogotá: Comunicado del Comité Permanente de la Conferencia Episcopal de Colombia en Ecclesia, núm. 1654, 11 de agosto de 1973.

________. Escuela y Religión, hacia la construcción de un modelo de educación religiosa. Bogotá: cec, 2000.

Comisión Teológica Internacional. El cristianismo y las religiones. Roma: Documentos Católicos, N.° 2157 del 6 de abril de 1997.

Carrier, Hervé. Diccionario de la Cultura. Madrid: Paidós, 1998.

________. Desarrollo humano y cultural. Roma: Descleé, 1982.

Concilio Vaticano II. Declaración sobre la libertad religiosa. Madrid: bac, 1975.

Congreso de la República. Constitución Política de Colombia. Bogotá: Editorial Congreso de la República, 1991.

________. Ley 133 de 1994. Bogotá: Imprenta Nacional, 1994.

________. Ley 115 de 1994. Bogotá, Imprenta Nacional, 1994.

Durkheim, Emilio. Educación y sociología. Barcelona: spi, 1998.

________. Las formas elementales de la religión. París: Prensa Universitaria de Francia, 1968.

Eliade, Mircea. La nostalgia de los orígenes. Paris: Payot, 1991.

Hume, David. Valores morales y espirituales en la educación. París: Documentos Católicos, 1992.

Küng, Hans y Kuschel, Karl-Josef. Hacia una ética mundial. Declaración del parlamento de las religiones. Barcelona: Editorial Trotta, 1994.

________. ¿Por qué una ética mundial? Madrid: Herder, 2003.

Luckmann, Thomas. La religión invisible. Salamanca: Ediciones Sígueme, 1993.

Melo, Anthony. Un minuto para el absurdo. Bilbao: Sal Terrae. 1993.

Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos generales de procesos curriculares. Bogotá: men, 1994.

Ministerio del Interior. Decreto 354 de 1998. Bogotá: Diario Oficial N.° 43.245, del 25 de febrero de 1998.

Morín, Edgar. Ciencia con conciencia. Paris: Fayard, 1994.

Unesco. Conferencia Mundial sobre “Políticas Culturales”. Roma, Descleé, 1982.

Weber, Max. Economía y sociedad. 6.ª edición. México: Fondo de Cultura Económica, 1984.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by