Dimensions

PlumX

Cómo citar
Borrás, C., Palmer, A., Hernández, A., & Llobera, J. (2017). Características personales y sociocognitivas de los menores infractores: un estudio de campo. International Journal of Psychological Research, 10(1), 45–52. https://doi.org/10.21500/20112084.2608
Términos de licencia
The work that is sent to this journal must be original, not published or sent to be published elsewhere; and if it is accepted for publication, authors will agree to transfer copyright to International Journal of Psychological Research. 

To give up copyright, the authors allow that, International Journal of Psychological Research, distribute the work more broadly, check for the reuse by others and take care of the necessary procedures for the registration and administration of copyright; at the same time, our editorial board represents the interests of the author and allows authors to re-use his work in various forms. In response to the above, authors transfer copyright to the journal, International Journal of Psychological Research. This transfer does not imply other rights which are not those of authorship (for example those that concern about patents). Likewise, preserves the authors rights to use the work integral or partially in lectures, books and courses, as well as make copies for educational purposes. Finally, the authors may use freely the tables and figures in its future work, wherever make explicit reference to the previous publication in International Journal of Psychological Research. The assignment of copyright includes both virtual rights and forms of the article to allow the editorial to disseminate the work in the manner which it deems appropriate. 

The editorial board reserves the right of amendments deemed necessary in the application of the rules of publication.

Resumen

La adolescencia constituye una etapa caracterizada por una mayor prevalencia de conductas de riesgo y antinormativas que se relacionan con competencias personales y sociocognitivas deficitarias. Al objeto deconocer dicha relación, se llevó a cabo un estudio comparativo con dos grupos de adolescentes – uno perteneciente a la población normal (n = 35) y el otro compuesto por jóvenes sujetos a medidas de reforma (n = 44) –. Para la evaluación de las variables objeto de estudio se utilizó el Cuestionario para la Evaluación de Problemas en Adolescentes (Q-PAD). Los resultados obtenidos ponen de manifiesto que ambos grupos presentan diferencias significativas en todas las variables contempladas en el instrumento a excepción de las relativas a la insatisfacción corporal y a los conflictos familiares. Sucintamente, se encontró que los menores infractores presentan problemas emocionales, interpersonales, de riesgo psicosocial, incertidumbre sobre el futuro, abuso de sustancias y de autoestima. Los resultados sugieren la necesidad de programas de prevención e intervención que contemplen dichas variables de forma específica.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citado por