To give up copyright, the authors allow that, International Journal of Psychological Research, distribute the work more broadly, check for the reuse by others and take care of the necessary procedures for the registration and administration of copyright; at the same time, our editorial board represents the interests of the author and allows authors to re-use his work in various forms. In response to the above, authors transfer copyright to the journal, International Journal of Psychological Research. This transfer does not imply other rights which are not those of authorship (for example those that concern about patents). Likewise, preserves the authors rights to use the work integral or partially in lectures, books and courses, as well as make copies for educational purposes. Finally, the authors may use freely the tables and figures in its future work, wherever make explicit reference to the previous publication in International Journal of Psychological Research. The assignment of copyright includes both virtual rights and forms of the article to allow the editorial to disseminate the work in the manner which it deems appropriate.
The editorial board reserves the right of amendments deemed necessary in the application of the rules of publication.
Resumen
Los procesos emocionales y las interacciones sociales son unidades de análisis relevantes en el estudio de los actores involucrados en contextos de violencia política, ya que estos han estado expuestos a un conflicto constante y pueden desarrollar conductas inapropiadas en la vida diaria. A pesar de que han realizado trabajos en el tema, muy pocos abordan el fenómeno desde una perspectiva de análisis de comportamiento, especialmente por los avances que se presentan en este. Es por eso que esta revisión busca analizar las tendencias conceptuales y metodológicas en la producción científica sobre este tema desde esta perspectiva teórica. La revisión se desarrolló utilizando las pautas de PRISMA con una búsqueda de seis bases de datos electrónicas que dieron como resultado 297 artículos para la revisión inicial y 31 artículos incluidos en el análisis final. Los resultados muestran que los estudios más frecuentes son los empíricos cuantitativos, en los que hay una diferencia entre los conceptos de análisis por población, ya que los resultados ponen énfasis en el análisis del personal de las fuerzas militares que parecen estar afectados por la hostilidad y la agresión, con énfasis en los veteranos de guerra y un enfoque basado en categorías de diagnóstico de psicopatología. No hay enfoques desde otras perspectivas teóricas, como los propuestos por el análisis del comportamiento que podrían ayudar a entender una realidad personal, contextual e histórica. Se hace hincapié en la necesidad de una especificación empírica con respecto a los resultados y la importancia del papel del entorno para el mantenimiento y la construcción de repertorios de interacción e identificación social, expresión y regulación emocional.
Palabras clave:
Referencias
Ballesteros, M. P., Gaviria, M. B., & Martinez, S. E. (2006). Caracterización del acceso a los servicios de salud en población infantil desplazada y receptora en asentamientos marginales en seis ciudades de colombia. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 24 (1), 7–17. Retrieved from http://www.scielo.org.co/img/revistas/rfnsp/v24n1/v24n1a02.
Barreto, I., Borja, H., Serrano, Y., & López-López, W. (2006). La legitimación como proceso en la violencia política, medios de comunicación y construcción de culturas de paz. Universitas Psychologica, 8 (3), 737–748. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/647/64712155013.pdf.
Biglan, A. (2009). Increasing psychological flexibility to influence cultural evolution. Behavior and Social Issues, 18, 15–24. doi:10.5210/bsi.v18i1.2280.
Biglan, A. (2016). The need for a more effective science of cultural practices. The Behavior Analyst, 39 (1), 97–107. doi:10.1007/s40614-016-0051-z.
Biglan, A., Flay, B. R., Embry, D. D., & Sandler, I. N. (2012). The critical role of nurturing environments for promoting human well-being. American Psychologist, 67 (4), 257–271. doi:10.1037/a0026796.
Biglan, A., & Hayes, S. (1996). Should the behavioral sciences become more pragmatic? the case for functional contextualism in research on human behavior. Applied and Preventive Psychology, 5 (1), 47–57. doi:10.1016/s0962-1849(96)80026-6.
Boyatzis, R. E. (2018). The behavioral level of emotional and social intelligence and its measurement. Frontiers in Psychology, 9 , 1–12. doi:10.3389/fpsyg.2018.01438.
Campuzano, R. (2013). Paramilitarismo y vida cotidiana en san carlos (antioquia): etnografía desde una antropología de la violencia. Boletín de Antropología, 28 (45), 130–153. Retrieved from http://cort.as/-OLzR.
Chaparro, R. (2009). Actuar sin daño y construir paz: apuntes desde una propuesta psicosocial. Bogota: Universidad Nacional de Colombia. Retrieved from http://cort.as/-ON4b.
Charlson, F., van Ommeren, M., Flaxman, A., Cornett, J., Whiteford, H., & Saxena, S. (2019). New who prevalence estimates of mental disorders in conflict settings: a systematic review and meta-analysis. The Lancet, 394 (10149), 240–248. doi:10.1016/S0140-6736(19)30934-1.
Darby, J. (1995). What’s wrong with conflict? Centre for the Study of Conflict. , University of Ulster. Retrieved from https://cain.ulster.ac.uk/csc/reports/conflict.htm.
Dimitry, L. (2012). A systematic review on the mental health of children and adolescents in areas of armed conflict in the middle east. Child Care Health and development, 38 (2), 153–161. doi:10.1111/j.1365-2214.2011.01246.x.
Dolan, C. A., & Ender, M. G. (2008). The coping paradox: Work, stress, and coping in the us army. Military Psychology, 2 . doi:10.1111/j.1365-2214.2011.01246.x.
Fjelde, H., & Nilsson, D. (2017). The rise of rebel contenders: Barriers to entry and fragmentation in civil wars. Journal of Peace Research, 55 (5), 551–565. doi:10.1177/0022343318767497.
Gallaway, M. S., Fink, D. S., Millikan, A. M., & Bell, M. R. (2012). Factors associated with physical aggression among us army soldiers. Aggressive behavior, 38 (5), 357–367. doi:10.1002/ab.21436.
Glenn, S. S. (1988). Contingencies and metacontingencies: Toward a synthesis of behavior analysis and cultural materialism. The Behavior Analyst, 11 (2), 161–179. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2741963/pdf/behavan00059-0069.pdf.
Glenn, S. S. (1991). Contingencies and metacontingencies: Relations among behavioral, cultural, and biological evolution. In P. A. Lamal (Ed.), Behavior analysis of societies and cultural practices (pp. 39-73). Washington, DC: Hemisphere.
Glenn, S. S. (2003). Selección en dos niveles en la evolución de la ciencia. Revista latinoamericana de psicología, 35 (3), 281–288. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/805/80535304.pdf.
Glenn, S. S., Malott, M. E., Andery, M. A., Benvenuti, M., Houmanfar, R. A., Sandaker, I., & Vasconcelos, L. A. (2016). Toward consistent terminology in a behaviorist approach to cultural analysis. Behavior and Social Issues, 25 , 11–27. doi:10.5210/bsi.v25i0.6634.
Gonzalez, & Molinares. (2010). La violencia en colombia. una mirada particular para su comprensión de cómo percibimos la violencia social a gran escala y hacemos invisible la violencia no mediática. Investigación y desarrollo, 18 (2), 346–369. Retrieved from http://www.scielo.org.co/pdf/indes/v18n2/v18n2a07.pdf.
González, C. (2009). Violencia política y capital social: análisis de redes en el municipio de la peña, cundinamarca.(Political Science thesis). Retrieved from: https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/7649?locale-attribute=pt.
Guerin, B. (2006). Combating everyday racial discrimination without assuming “racists” or “racism”: New intervention ideas from a contextual analysis. Behavior and Social Issues, 14 , 46–71. doi:10.5210/bsi.v14i1.120.
Hall, J., Kovras, I., Stefanovic, D., & Loizides, N. (2018). Exposure to violence and attitudes towards transitional justice. Political Psychology, 39 (2), 345–363. doi:10.1111/pops.12412.
Hannagan, R. J., & Arrow, H. (2011). Reengineering gender relations in modern militaries: An evolutionary perspective. Journal of Trauma & Dissociation, 12 (3), 305–323. doi:10.1080/15299732.2011.542611.
Larizgoitia, I. (2006). La violencia también es un problema de salud pública. Gaceta Sanitaria, 20 (1), 63–70. doi:10.1157/13086028.
Lynch, T., Trost, W., Salsman, N., & Linehan, M. (2007). Dialectical behavior therapy for borderline personality disorder. The Annual Review of Clinical Psychology, 3 , 181–205. doi:10.1146/annurev.clinpsy.2.022305.095229.
Madariaga, C., Gallardo, L., Salas, F., & Santamaría, E. (2002). Violencia poliítica y sus efectos en la identidad psicosocial de los niños desplazados el caso de la cangrejera. Psicología Desde el Caribe, 10 , 88–106. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/213/21301005.pdf.
Malott, M. E. (2016). What studying leadership can teach us about the science of behavior. The Behavior Analyst, 39 (1), 47–74. doi: 10.1007/s40614-015-0049-y.
Malott, M. E., & Glenn, S. S. (2006). Targets of intervention in cultural and behavioral change. Behavior and Social Issues, 15 , 31–56. doi:10.5210/bsi.v15i1.344.
Mancini, G., Biolcati, R., Agnoli, S., Andrei, F., & Trombini, E. (2018). Recognition of facial emotional expressions among italian pre-adolescents, and their affective reactions. Frontiers in psychology, 9, 1–10. doi:10.3389/fpsyg.2018.01303.
Mardones, R. E., Ulloa Martínez, J. B., & Salas, G. (2018). Usos del diseño metodológico cualitativo en artículos de acceso abierto de alto impacto en ciencias sociales. , 19 (1). doi:10.17169/fqs-19.1.2656.
Marsh, A. A., Finger, E. C., Mitchell, D. G., Reid, M. E., Sims, C., Kosson, D. S., & Blair, R. J. R. (2008). Reduced amygdala response to fearful expressions in children and adolescents with callousunemotional traits and disruptive behavior disorders. American Journal of Psychiatry, 165 (6), 712–720. doi:10.1176/appi.ajp.2007.07071145.
Martí, J. (2017). La investigación-acción participativa: estructura y fases. universidad autónoma de barcelona. Retrieved from http://cort.as/-OLlX.
Mattaini, M. A. (2004). Systems, metacontingencies, and cultural analysis: Are we there yet? Behavior and Social Issues, 13 , 124–130. Retrieved from https://firstmonday.org/ojs/index.php/bsi/article/viewFile/20/48.
Mattaini, M. A. (2010). Cultural analysis and social change in medellín. Behavior and Social Issues, 19, 1–5. doi:10.5210/bsi.v19i0.3346.
McPhedran, S. (2009). A review of the evidence for associations between empathy, violence, and animal cruelty. Aggression and Violent Behavior, 14 (1), 1–4. doi:10.1016/j.avb.2008.07.005.
Miller, K. E., & Rasmussen, A. (2010). War exposure, daily stressors, and mental health in conflict and post-conflict settings: bridging the divide between trauma-focused and psychosocial frameworks. Social science & medicine, 70 (1), 7–16. doi:10.1016/j.socscimed.2009.09.029.
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & The PRISMA Group. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and metanalyses: the prisma statement. Academia and clinic, 6 (7), 264–270. Retrieved from https://annals.org/aim/article-abstract/744664.
Ngoc, P. N., & Guerin, B. (2017). Historical and social contexts for confronting racism: Contextualising racism experiences across two generations of vietnamese-australians. Australian Commuintnity Psychologist, 28 (2), 35–55. Retrieved from https://www.psychology.org.au/APS/media/ACP/ACP-Vol28-Issue2-2017-PhungNgocNgo.pdf.
Novoa-Gomez, M. M. (2014). Reflections on the psychological damage of people exposed to war situations in colombia. in sacipa-rodríguez, s & montero, m (eds.), psychosocial approaches to peace-building in colombia. peace psychology book series (pp. 41-57). Switzerland: Springer. doi:10.1007/978-3-319-04549-8_4.
Ojeda, P. (2010). Construcción de la identidad en el relato. análisis de discurso de un niño desplazado. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica, 1 (1), 1–13. Retrieved from http://cort.as/-ONBE.
Padua, J. (2018). Técnicas de investigación aplicadas a las ciencias sociales. Fondo de cultura económica. Retrieved from http://cort.as/-OLrt.
Peña Jiménez, L., Quevedo Turmequé, J., Carreño Cáceres, J., & Guayan Cárdenas, L. (2016). Atención psicosocial en el marco del conflicto armado colombiano: tendencias desde la revisión documental 2002 al 2015. (Social work from Economical science Faculty, Universidad de la Salle). Retrieved from http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/18988/62111088_2016.pdf?sequence=1.
Peltonen, K., Qouta, S., El Sarraj, E., & Punamäki, R. L. (2010). Military trauma and social development: The moderating and mediating roles of peer and sibling relations in mental health. International Journal of Behavioral Development, 34 (6), 554–563. doi:10.1177/0165025410368943.
Petroni, A., Canales-Johnson, A., Urquina, H., Guex, R., Hurtado, E., Blenkmann, A., & Ibanez, A. (2011). The cortical processing of facial emotional expression is associated with social cognition skills and executive functioning: a preliminary study. Neuroscience letters, 505 (1), 41–46. doi:10.1016/j.neulet.2011.09.062.
Pichardo, M. C., Cano, F., Garzón-Umerenkova, A., de la Fuente, F. J., J. ad Peralta-Sánchez, & Amate- Romera, J. (2018). Self-regulation questionnaire (srq) in spanish adolescents: Factor structure and rasch analysis. Frontiers in psychology, 9 (1370), 1–14. doi:10.3389/fpsyg.2018.01370.
Raby, K. L., Roisman, G. I., Labella, M. H., Martin, J., Fraley, R. C., & Simpson, J. A. (2018). The legacy of early abuse and neglect for social and academic competence from childhood to adulthood. Child development, 1, 1–18. doi:10.3389/fpsyg.2018.01370.
Recchia, H. E., & Wainryb, C. (2011). Youths making sense of political conflict: Considering protective and maladaptive possibilities. Human Development, 54 (1), 49–59. doi:10.1177/0165025410368943.
Sanabria, A., & Uribe, A. (2010). Factores psicosociales de riesgo asociados a conductas problemaáticas en jóvenes infractores y no infractores. Diversitas, 6 (2), 257–274. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/679/67915140005.pdf.
Schulhofer-Wohl, J., & Sambanis, N. (2010). Disarmament, demobilization, and reintegration programs: An assessment. Folke Bernadotte Academy Research Report. Retrieved from http://cort.as/-OLLf.
Schweitzer, R., Melville, F., Steel, Z., & Lacherez, P. (2006). Trauma, post-migration living difficulties, and social support as predictors of psychological adjustment in resettled sudanese refugees. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 40 (2), 179–187. Retrieved from https://eprints.qut.edu.au/3879/1/3879.pdf.
Skinner, B. F. (1975). La conducta de los organismos. Barcelona: Fontanella.
Slone, M., & Mann, S. (2016). Effects of war, terrorism and armed conflict on young children: a systematic review. Child Psychiatry & Human Development, 47 (6), 950–965. doi:10.1007/s10578-016-0626-7.
Svensson, I., & Nilsson, D. (2018). Disputes over the divine: Introducing the religion and armed conflict (relac) data, 1975 to 2015. Journal of Conflict Resolution, 62 (5), 1127–1148. doi:10.1177/0022002717737057.
Taft, C. T., Vogt, D. S., Marshall, A. D., Panuzio, J., & Niles, B. L. (2007). Aggression among combat veterans: Relationships with combat exposure and symptoms of posttraumatic stress disorder, dysphoria, and anxiety. Journal of Traumatic Stress, 20 (2), 135–145. doi: 10.1002/jts.20197.
Todorov, J. C. (2009). Behavioral analysis of non-experimental data associated with cultural practices. Behavior And Social Issues, 18 , 10–14. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.5210/bsi.v18i1.2756.
Todorov, J. C. (2013). Conservation and transformation of cultural practices through contingencies and metacontingencies. Behavior and Social Issues, 22 , 64–73. doi:10.5210/bsi.v22i0.4812.
Urrútia, G., & Bonfill, X. (2010). Declaración prisma: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135 (11), 507–511. doi:10.1016/j.medcli.2010.01.015.
Vargas Gutiérrez, R., & Muñoz-Martínez, A. (2013). La regulación emocional: precisiones y avances conceptuales desde la perspectiva conductual. Psicologia USP, 24 (2), 225–239. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/3051/305128932003.pdf.
Vera-Márquez, A. V., Sanudo, J. E. P., Jariego, I. M., & Ramos, D. H. (2015). Identidad social y procesos de adaptación de niños víctimas de violencia política en colombia. Revista latinoamericana de psicología, 47 (3), 167–176. doi:10.1016/j.rlp.2015.06.006.
Williams, R. (2006). The psychosocial consequences for children and young people who are exposed to terrorism, war, conflict and natural disasters. Current opinion in psychiatry, 19 (4), 337–349. doi:10.1097/01.yco.0000228751.85828.c1.
Zinzow, H. M., Britt, T. W., Pury, C. L., Raymond, M. A., McFadden, A. C., & Burnette, C. M. (2013). Barriers and facilitators of mental health treatment seeking among active-duty army personnel. Military Psychology, 25 (5), 514–535. doi:10.1037/mil0000015.