Dimensions

PlumX

Cómo citar
Paz Guarderas, Larrea, M. de L., Moreta-Herrera, R. ., Reyes-Valenzuela, C. ., Vaca, D., & Acosta, D. (2023). Propiedades psicométricas de la Escala de Acoso Sexual en las Instituciones de Educación Superior (ASIES) en una muestra ecuatoriana. International Journal of Psychological Research, 16(1), 16–28. https://doi.org/10.21500/20112084.5970
Términos de licencia
The work that is sent to this journal must be original, not published or sent to be published elsewhere; and if it is accepted for publication, authors will agree to transfer copyright to International Journal of Psychological Research. 

To give up copyright, the authors allow that, International Journal of Psychological Research, distribute the work more broadly, check for the reuse by others and take care of the necessary procedures for the registration and administration of copyright; at the same time, our editorial board represents the interests of the author and allows authors to re-use his work in various forms. In response to the above, authors transfer copyright to the journal, International Journal of Psychological Research. This transfer does not imply other rights which are not those of authorship (for example those that concern about patents). Likewise, preserves the authors rights to use the work integral or partially in lectures, books and courses, as well as make copies for educational purposes. Finally, the authors may use freely the tables and figures in its future work, wherever make explicit reference to the previous publication in International Journal of Psychological Research. The assignment of copyright includes both virtual rights and forms of the article to allow the editorial to disseminate the work in the manner which it deems appropriate. 

The editorial board reserves the right of amendments deemed necessary in the application of the rules of publication.

Resumen

El acoso sexual constituye un fenómeno que se evidencia cada vez conmayor frecuencia en la educación superior. Sin embargo, debido a la faltade instrumentos que evalúen el acoso sexual, se desconoce la magnitud deeste fenómeno en el Ecuador. El objetivo de esta investigación es analizarla validez de constructo y la confiabilidad por consistencia interna de unaescala de medición de acoso sexual en instituciones de educación superior(ASIES). El instrumento analiza 21 comportamientos relacionados con elacoso sexual. Se aplicó en 4.628 personas. Se realizó un análisis descriptivode los ítems, un análisis de correlación ítem-total y un análisis factorial,tanto exploratorio como confirmatorio, para probar la estructura interna dela escala. Se encontró que el modelo de 4 factores y un factor de segundoorden fueron los que presentaron mejor ajuste (CFI = .99, TLI = .99, SRMR= .075 y RMSEA = .018). Los resultados confirman las cuatro dimensionesplanteadas para la medición del acoso sexual.

Palabras clave:

Citas

Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29 (3), 1038–1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Beauducel, A., & Herzberg, P. Y. (2006). On the performance of maximum likelihood versus means and variance adjusted weighted least squares estimation in CFA. Structural Equation Modeling, 13 (2), 186–203. https://doi.org/10.1207/s15328007sem1302_2

Bondestam, F., & Lundqvist, M. (2020). Sexual harassment in higher educationa systematic review. European Journal of Higher Education, 10 (4), 397–419. https: / / doi. org / 10. 1080 / 21568235. 2020.1729833

Bosch, E., Ferrer, V., Navarro, C., Ferreiro, V., Ramis, M., Escarrer, C., & Blahopoulo, I. (2012). El acoso sexual en el ámbito universitario: Elementos para mejorar la implementación de medidas de prevención, detección e intervención. Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad

Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (Vol. 2nd). Guilford Publications

Bursik, K., & Gefter, J. (2011). Still stable after all these years: Perceptions of sexual harassment in academic contexts. The Journal of Social Psychology, 151 (3), 331–349. https://doi.org/10.1080/00224541003628081

Byrne, B. (2008). Testing for multigroup equivalence of a measuring instrument: A walk through the
process. Psicothema, 20 (4), 872–882

Caycho-Rodríguez, T., Valencia, P. D., Vilca, L. W.,Cervigni, M., Gallegos, M., Martino, P., & Burgos Videla, C. (2021). Cross-cultural measurement invariance of the fear of COVID-19 scale in seven Latin American countries. Death Studies, 1–15. https://doi.org/10.1080/07481187.2021.1879318

Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical assessment, research, and evaluation,10 (7), 1–9. https://doi.org/10.7275/jyj1-4868

Domínguez-Lara, S. (2018). Propuesta de puntos de corte para cargas factoriales: Una perspectiva de fiabilidad de constructo. Enfermería Clínica, 28 (6), 401–402. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.06.002

Domínguez-Lara, S., Gravini-Donado, M., Moreta-Herrera, R., Quistgaard-Alvarez, A., Barboza-Zelada, L. A., & Taboada, L. (2022). Propiedades psicométricas del Student Adaptation to College Questionnaire-Educación Remota en estudiantes
universitarios de primer año durantela pandemia. Campus Virtuales, 11 (1), 81–93. https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.965

Fabrigar, L. R., & Wegener, D. T. (2011). Exploratory factor analysis. Oxford University Press.

Fedina, L., Holmes, J. L., & Backes, B. L. (2018). Campus sexual assault: A systematic review of prevalence research from 2000 to 2015. Trauma, violence, & abuse, 19 (1), 76–93. https://doi.org/10.1177/1524838016631129

Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31 (1), 18–33.

Ferrer-Pérez, V. A., & Bosch-Fiol, E. (2014). The perception of sexual harassment at university. Revista de Psicología Social, 29 (3), 462–501. https://doi.org/10.1080/02134748.2014.972709

Fitzgerald, L. F., Gelfand, M. J., & Drasgow, F. (1995). Measuring sexual harassment: Theoretical and psychometric advances. Basic and Applied Social Psychology, 17 (4), 425–442. https://doi.org/10.1207/s15324834basp1704_2

Freiberg Hoffmann, A., Stover, J. B., Iglesia, G., & Fernández Liporace, M. (2013). Correlaciones policóricas y tetracóricas en estudios factoriales exploratorios y confirmatorios. polychoric and tetrachoric correlations in exploratory and confirmatory factorial studies. Ciencias psicológicas, 7 (2),151–164. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?%20pid=S1688-42212013000200005&script=sci_arttext&tlng=en

Frías-Navarro, D., & Pascual Soler, M. (2012). Exploratory factor Analysis (EFA) in consumer behavior and marketing research. Suma Psicológica,19 (1), 47–58. https://doi.org/http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_ arttext&
pid=S0121-43812012000100004

García Cadena, C. H. (2006). La medición en ciencias sociales y en la psicología. In R. Landeros Hernández & M. T. González Ramírez (Eds.), Estadística con spss y metodología de la investigación (pp. 139–166). Trillas

Green, S. B., & Yang, Y. (2015). Evaluation of dimensionality in the assessment of internal consistency reliability: Coefficient alpha and omega coefficients. Educational Measurement: Issues and Practice, 34 (4), 14–20. https://doi.org/10.1111/emip.12100

Guarderas, P., & Cuvi, J. (2020). ¿Cómo se mide el acoso sexual? Aportes para determinar la prevalencia del acoso sexual en las instituciones de educación superior. Abya Yala

Guarderas, P., Larrea, M. d. L., Cuvi, J., Vega, C., Reyes, C., Bichara, T., Ramírez, G., Paula, C., Pesántez, L., & Íñiguez, A. L. (2018). Acoso sexual en las universidades ecuatorianas: Validez de contenido de un instrumento de medición. Alteridad. Revista de Educación, 13 (2), 214–226.https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.05

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (Vol. 491).

Prentice Hall Henning, M. A., Zhou, C., Adams, P., Moir, F., Hobson, J., Hallett, C., & Webster, C. S. (2017). Workplace harassment among staff in higher education: A systematic review. Asia Pacific Education Review, 18 (4), 521–539. https://doi.org/ 10.1007/s12564-017-9499-0

Hirigoyen, M. F. (2000). Acoso moral. Paidós

Jonason, P., Zemojtel-Piotrowska, M., Piotrowski, J., Sedikides, C., Campbell, K., Gebauer, J., & Yahiiaev, I. (2020). CountryLevel Correlates of the Dark Triad Traits in 49 Countries. Journal of personality, 88 (6), 1252–1267. https://doi.org/10.1111/jopy.12569

Jöreskog, K. G., Sörbom, D., Toit, S., & Toit, M. (2001). LISREL 8: New Statistical. Features. Scientific

Software International Karami, A., Spinel, M. Y., White, C. N., Ford, K., & Swan, S. (2021). A Systematic Literature Review of Sexual Harassment Studies with Text Mining. Sustainability, 13 (12), 6589. https: / /doi.org/10.3390/su13126589

Lance, C. E., Teachout, M. S., & Donnelly, T. M. (1992). Specification of the criterion construct space: An application of hierarchical confirmatory factor analysis. Journal of applied psychology, 77 (4), 437. https://doi.org/10.1037/0021- 9010.77.4.
437

Larrea, M., Guarderas, P., Cuvi, J., Paula, C., Almeida, M., Palacios, P., Acosta, D., Gutiérrez, M. J., & Yépez, J. (2020). £Cómo se mide el acoso sexual?: Aportes para determinar la prevalencia del acoso sexual en las instituciones de educación superior. Abya-Yala.

Li, C. H. (2016). Confirmatory factor analysis with ordinal data: Comparing robust maximum likelihood and diagonally weighted least squares. Behavior research methods, 48 (3), 936–949. https://doi.org/10.3758/s1342

Mardia, K. (1970). Measures of Multivariate Skewness and Kurtosis with Applications Measures of Multivariate Skewness and Kurtosis with Applications. Biometrika, 57, 519. https://doi.org/10.2307/2334770

McDonald, R. P. (1999). Test theory: A unified treatment. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Moreta-Herrera, R., Dominguez-Lara, S., Vaca-Quintana, D., Zambrano-Estrella, J., Gavilanes-Gómez, D., Ruperti-Lucero, E., & Bonilla, D. (2021). Psychometric properties of the General Health Questionnaire (GHQ-28) in Ecuadorian college students. Psihologijske teme, 30 (3), 573–590. https://doi.org/10.31820/pt.30.3.9

Moreta-Herrera, R., Rodas, J., Lara-Salazar, M. (2021).Factor validity of alcohol use disorders identification test (audit) using robust estimations in ecuadorian adolescents. Alcohol & Alcoholism, 56 (4), 482–489. https://doi.org/10.1093/alcalc/agaa126

Navarro-Guzmán, C., Ferrer-Pérez, V. A., & Bosch-Fiol, E. (2016). El acoso sexual en el ámbito universitario: Análisis de una escala de medida. Universitas Psychologica, 15 (2), 371–382. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy.15-2.asau

Nicolson, P., Ussher, J., & Compling, J. (1992). The psychology of women’s health and health care.

MacMillan Press. O’Leary-Kelly, A. M., Bowes-Sperry, L., Bates, C., & Lean, E. R. (2009). Sexual harassment at work:
A decade (plus) of progress. Journal of Management, 35 (3), 503–536. https://doi.org/10.1177/0149206308330555

Oyanedel, J. C., Vargas, S., Mella, C., & Páez, D. (2017). Los autores aludidos ofrecieron la siguiente réplica: Cálculo de confiabilidad a través del uso Del coeficiente Omega de McDonald. Revista médica de Chile, 145 (2), 272–273. https://doi.org/10.4067/S0034-98872017000200019

Padilla, M. A., & Divers, J. (2013). Coefficient omega bootstrap confidence intervals: Nonnormal distributions. Educational and Psychological Measurement, 73 (6), 956–972. https://doi.org/10.1177/0013164413492765

Pérez Guardo, R. (2012). Las limitaciones en la cuantificación del acoso sexual laboral en españa. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 12 (2), 199–219. https://doi.org/
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4150984

Pérez Guardo, R., & Rodríguez, C. (2013). Un análisis del concepto de acoso sexual laboral: Reflexiones y orientaciones para la investigación y la intervención social. Cuadernos de relaciones laborales, 31 (1), 195–219. https://doi.org/10.5209/rev_CRLA.2013.v31.n1.41647

Preciado, M., & Franco, S. (2013). Hostigamiento sexual laboral en trabajadores de vigilancia de una empresa electrónica. e-Gnosis, 11, 1–17. https://doi.org/http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73029399002

Ranganathan, M., Wamoyi, J., Pearson, I., & Stoeckl, H. (2021). Measurement and prevalence of sexual harassment in low-and middle-income countries: A systematic review and meta-analysis. BMJ Open, 11 (6), 047473. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-047473

R.Core Team. (2019). R: A language and environment for statistical computing, R Foundation for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing

Rotundo, M., Nguyen, D. H., & Sackett, P. R. (2001). A meta-analytic review of gender differences in perceptions of sexual harassment. Journal of Applied Psychology, 86 (5), 914–922. https : / /doi.org/10.1037/0021-9010.86.5.914

SENESCYT. (2017). Protocolo de prevención y actuación en casos de acoso, discriminación y violencia basada en género y orientación sexual en las instituciones de educación superior

Ventura-León, J., & Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente omega: Un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15 (1), 625–627.

Viladrich, C., Angulo-Brunet, A., & Doval, E. (2017). A journey around alpha and omega to estimate internal consistency reliability. Annals of Psychology, 33 (3), 755–782. https://doi.org/10.6018/analesps.33.3.268401

Voth Schrag, R. J. (2017). Campus based sexual assault and dating violence: A review of study contexts and participants. Affilia, 32 (1), 67–80. https://doi.org/10.1177/0886109916644644

Yang-Wallentin, F., Jöreskog, K. G., & Luo, H. (2010). Confirmatory factor analysis of ordinal variables with misspecified models. Structural Equation Modeling, 17 (3), 392–423. https://doi.org/10.1080/10705511.2010.489003

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citado por