Dimensions

PlumX

How to Cite
Bustos Reyes, C. (2015). History and memory: a requirement to the public policy for the intercultural education in the schools of Chile. Ágora USB, 15(2), 401–418. https://doi.org/10.21500/16578031.1622
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

The topic which deals with this paper is the construction of subjectivities through a dialogic reason in the elaboration of public policies by Chile, in the field of interculturality and the expression that it has in the teaching of history, specifically on basic education in the areas of high concentration of students from Aymará ethnic groups. Methodologically a structural analysis is applied in order to give an account of the perceptions of the main actors in a school, and thus investigate the inconsistency that can be generated with the International Labor Organization (ILO) Convention N°169.

Keywords:

References

Ministerio de Educación. (2012). Historia, geografía y ciencias sociales. Programa de estudio Quinto Básico. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.

Chihuailaf, E. (2008). Nuestra lucha es una lucha por la ternura. Historia y lucha del pueblo mapuche. Santiago: Aún creemos en los sueños editorial.

Convenio 169 de la OIT, Pueblos Indígenas y Tribales (Organización Internacional del Trabajo 7 de Junio de 1989).

Grosfoguel, R. (2007). Descolonizando los universalismos occidentales: El pluriversalismo transmoderno decolonial desde Aimé hasta los Zapatistas. En Castro, & R. Grosfoguel, El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo de Hombre Editores.

Martinic, S. (1992). Análisis Estructural. Presentación de un método para el estudio de lógicas culturales. Santiago de Chile: Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación (CIDE).

Mineduc. (Diciembre de 2013). Historía, Geografía y Ciencias Sociales. 5o y 6o. Santiago de Chile: Zig- Zag.

Serrano , G. (1994). Investigación Cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: La muralla.

Villalobos, S. (2006). La historia de los Chilenos . Santiago de Chile: Tauros.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by