Dimensions

PlumX

How to Cite
Sánchez Duarte, M. M., & Hidalgo Guerrero, A. (2018). An Approach to Diffuse Urban Heritage in Tunja (Colombia) through a Framed Experience in Virtual Museums to Foster Learning. Ágora USB, 18(2), 414–425. https://doi.org/10.21500/16578031.2961
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

The virtual museums foster active learning and in the subject of heritage, they capture the interest of the visitor favoring his approach to information and knowledge, thanks to the resources and multimedia formats. It was also evident that the new generations privilege the use of graphics over written texts, which leads to prioritize the role of multimedia resources in these environments.

Keywords:

References

Álvarez, P. (2011). Museos Virtuales de Pedagogía, Enseñanza y Educación: Hacia una Didáctica del Patrimonio Histórico-Educativo. EARI - Educación Artística Revista de Investigación, 2, 23-27. Recuperado de http://saguntum.uv.es/index.php/eari/article/view/2495

Andrews, J. (1998). A New Medium for Old Masters: The Kress Study Collection Virtual Museum Project. Art Documentation: Journal of the Art Libraries Society of North America, 17(1), 19-27. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/27948930

Carreras, C., Munilla, G. & Solanilla, L. (2003). Museos on-line: nuevas prácticas en el mundo de la cultura. PH. Bol. Inst. Andaluz Patrimonio Histórico, 46, 68-77. Recuperado de http://www.personales.ulpgc.es/emartin.dch/tutorialCD/obligatorias/Museos on.pdf

Castellón, L. & Jaramillo, O. (2005). Los desafíos de la educación superior en la sociedad de la información. En Sociedade do Conhecimento: aportes latino-americanos.(Org. José Marques de Melo, Paulo Rogério Tarsitano, Maria Cristina Gobbi, Luciano Sathler). São Bernardo do Campo: UMESP. Recuperado de https://scholar.google.com/scholar?q=Los+desaf%C3%ADos+de+la+educaci%C3%B3n+superior+en+la+sociedad+de+la+informaci%C3%B3n.&btnG=&hl=es&as_sdt=0%2C5

Coll, C. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación. Una mirada constructivista. Revista Electrónica Sinéctica, (25), 1-24. Recuperado de http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=99815899016

Galvis, A. & Pedraza, L. d. C. (2013). Desafíos del b-learning y el e-learning en educación superior. En N. Arboleda & C. Rama (eds.). La educación superior a distancia y virtual en Colombia: nuevas realidades (pp. 113-154). Bogotá: ACESAD.

Gullifer, J., & Tyson, G. A. (2010). Exploring university students' perceptions of plagiarism: a focus group study. Studies In Higher Education, 35(4), 463-481. doi:10.1080/03075070903096508
Autor, (2015). Tres elementos modernos del patrimonio urbano difuso en Tunja, Boyacá. Territorios, 33, 13-32. DOI: dx.doi.org/10.12804/territ33.2015.01

Llanos, J. (2013). El museo del ciberespacio: lugar para la interacción y la construcción conjunta de relatos. Designia, 2(1), 112-128. Recuperado de http://revistasdigitales.uniboyaca.edu.co/index.php/designia/article/view/30/32

McKenzie, J. (1997). Building a virtual museum community. In Museums and the web. Conference (pp. 77-86). Pittsburgh: Archives & Museum Informatics. Recuperado de http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=2278331

Melgar, M. F. & Donolo, D. S. (2011). Salir del aula… Aprender de otros contextos: patrimonio natural, museos e internet. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8(3), 323-333. Recuperado de http://rodin.uca.es:80/xmlui/handle/10498/14396

Moreno, R. & Mayer, R. E. (1999). Cognitive principles of multimedia learning: the role of modality and contiguity. Journal of Educational Psychology, 91(2), 358-368. Recuperado de http://doi.org/10.1037/0022-0663.91.2.358

Ortega, S. (2007). Evolución del perfil del usuario: usuarios 2.0. Recuperado de http://www.nosolousabilidad.com/articulos/usuario20.htm

Pastor, H. M. I. (2004). Pedagogía museística: nuevas perspectivas y tendencias actuales. Barcelona: Ariel.

Prensky, M. (2010). Nativos e inmigrantes digitales: adaptación al castellano del texto original “Digital Natives, Digital Immigrants”. Madrid: Institución Educativa SEK.

Rama, C. (2013). El Contexto de la Reforma de la Virtualización en América Latina. En N. Arboleda & C. Rama (eds.). La educación superior a distancia y virtual en Colombia: nuevas realidades (pp. 21-29). Bogotá: ACESAD.

Rivero-Gracia, M. P. (2009). Museos y didáctica on line: cinco ejemplos de buenas prácticas. Hermes: Revista de Museología, (1), 110-114. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2997681&info=resumen&idioma=SPA

Santibáñez, J. (2006). Los museos virtuales como recurso de enseñanza-aprendizaje. Revista Científica de Comunicación y Educación, Comunicar, 27, 155-162. Recuperado de http://recyt.fecyt.es/index.php/comunicar/article/view/3244

Schweibenz, W. (2004). The Development of Virtual Museums. ICOM News, 3, 3. Recuperado de http://cool.conservation-us.org/icom/fileadmin/user_upload/pdf/ICOM_News/2004-3/ENG/p3_2004-3.pdf

Sisti, D. A. (2007). How Do High School Students Justify Internet Plagiarism?. Ethics & Behavior, 17(3), 215-231. doi:10.1080/10508420701519163

Somoza, M. (2011). Musealización del patrimonio educativo de los institutos históricos de Madrid: propuestas para un museo virtual. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 187(749), 573-582. Recuperado de http://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3010

Sureda, J., Comas, R. & Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 197-220. Recuperado de http://rieoei.org/rie50a10.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by