The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
The Saber Pro tests are standardized evaluations that measure students in relation to their educational process, but sometimes it is believed that the results are only due to academic issues. This research seeks to identify the factors that affect people's performance in the Saber Pro state tests. The methodology used is qualitative, the technique to collect information was the interview and the survey. As a conclusion, it is said that the student is influenced by multiple scenarios, such as family, work, economic situation and the neighborhood where they live, which interfere in their test results.
References
Arias Manrique, I. J., & Ávila Carreño, C. A. (2014). Influencia de los padres en el rendimiento académico de los hijos: una aproximación econométrica en el contexto de la educación media colombiana. Revista Educación y Desarrollo Social, 8(2). https://doi.org/10.18359/reds.306
Bermúdez Briñez, N., & Rodríguez Arrieta, M. (2009). La Fuente Oral en la Reconstrucción de la Memoria Histórica: su Aporte al Documental “Memorias del Zulia Petrolero”. Revista de Ciencias Sociales, 15(2). https://doi.org/10.31876/rcs.v15i2.25447
Castrillón, O. D., Sarache, W., & Ruiz-Herrera, S. (2020). Predicción del rendimiento académico por medio de técnicas de inteligencia artificial. Formación Universitaria, 13(1). https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000100093
Chaves-Manzano, H. R., & Ordoñez-López, I. D. P. (2020). Cavilaciones sobre la evaluación y la calidad educativa en Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9). https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.267
Chong, E. (2017). Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XLVII.
Constate-Amores, A., Florenciano Martínez, E., Navarro Asencio, E., & Fernández-Mellizo, M. (2020). Factores asociados al abandono universitario. Educación XX1, 24(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.26889
Cuéllar Caicedo, E. J., Guerrero, S., & López, D. (2016). Propuesta para la construcción de un índice socioeconómico para los estudiantes que presentan las pruebas Saber Pro. Comunicaciones En Estadística, 9(1). https://doi.org/10.15332/s2027-3355.2016.0001.05
Daza Pérez, L., Troiano, H., & Elias Andreu, M. (2019). La transición a la universidad desde el bachillerato y desde el CFGS. La importancia de los factores socioeconómicos. Papers. Revista de Sociologia, 1(1). https://doi.org/10.5565/rev/papers.2546
Dominguez-Ríos, V., & López-Santillán, M. (2017). Teoría General de Sistemas, un enfoque práctico. Economía y Administración, X (3).
Espinosa Castro, J.-F., & Mariño Castro, L. M. (2020). Estrategias de permanencia universitaria. AVFT Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(1).
Espitia, R. E., Marivel, C., Rotela, M., & C Arr Asc Al, T. (2009). Family influence in the educative process of minors in the Costa Azul neighbourhood of Sincelejo (Colombia). Artículos de Investigación, 17.
Fedesarrollo. (2022). Deserción de educación universitaria en Colombia es del 46%: así se afecta al mercado laboral | Fedesarrollo. https://www.fedesarrollo.org.co/es/content/desercion-de-educacion-universitaria-en-colombia-es-del-46-asi-se-afecta-al-mercado-laboral
Garbanzo Vargas, G. M. (2013). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconómico: Un estudio en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(3). https://doi.org/10.15359/ree.17-3.4
Garbanzo Vargas, G. M. (2014). Factores asociados al rendimiento académico tomando en cuenta el nivel socioeconómico: Estudio de regresión múltiple en estudiantes universitarios. Revista Electrónica Educare. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.6
González Monteagudo, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones Pedagógicas, 15.
Graffe, G. (2013). Gestión educativa para la transformación de la escuela. Revista de Pedagogia, XXIII (68).
Guerrero, K., & Blanquicett, A. (2018). Hacia la construcción de un currículo integrador: una mirada desde las prácticas pedagógicas de aula. Revista Boletín Redipe, 7(11).
Guzmán, C. (2012). Quedar afuera: experiencias y vivencias de los jóvenes que no logran ingresar a la universidad. Cultura y Representaciones Sociales, 6(12).
ICFES. (2021). Guía de orientación Saber Pro 2021. https://www2.icfes.gov.co/documents/ 39286/2165188/Gu%C3%ADa+de+orientaci%C3%B3n+m%C3%B3dulos+gen%C3%A9ricos+Saber+Pro+2021.pdf/7644bfc8-18d4-0ba2-0d96-e066fd156609?version=1.0&t=1647753163604
Martinez de la Ossa, D. (2016). Estudiantes de educación media en Sincelejo: influencia de variables socioeconómicas en su desempeño pruebas Saber 11,2014 [Universidad de Sucre]. https://repositorio.unisucre.edu.co/bitstream/handle/001/1024/INFORME%20FINAL%20PASANTIA%20DAYANA%20MARTINEZ.pdf ?sequence=1&isAllowed=y
Melo-Becerra, L. A., Ramos-Forero, J. E., & Hernández-Santamaría, P. O. (2017). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Desarrollo y Sociedad, 2017(78). https://doi.org/10.13043/DYS.78.2
Mendez Gijon, F., & Morales Barrera, M. C. (2020). Diseño de un ambiente de aprendizaje blended learning como propuesta de innovación educativa en la Universidad de la Sierra Juárez. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.731
Oviedo Carrascal, A. I., & Jiménez Giraldo, J. (2019). Minería de datos educativos: Análisis del desempeño de estudiantes de ingeniería en las pruebas SABER-PRO. Revista Politécnica, 15(29). https://doi.org/10.33571/rpolitec.v15n29a10
Patiño, C. (2014). Apuntes para una historia de la educación en Colombia. Actualidades Pedagógicas, julio (64).
Robledo Ramón, P., & García Sánchez, J. N. (2015). El entorno familiar y su influencia en el rendimiento académico de los alumnos con dificultades de aprendizaje: revisión de estudios empíricos. Aula Abierta.
Rodríguez Albor, G., Ariza Dau, M., & Ramos Ruíz, J. L. (2014). Calidad institucional y rendimiento académico El caso de las universidades del Caribe Colombiano. Perfiles Educativos, 36(143). https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70607-5
Rodríguez Rodríguez, D., & Guzmán Rosquete, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares de riesgo. Perfiles Educativos, 41(164). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58925
Roig-Vila, R. (2019). Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Investigación e Innovación En La Enseñanza Superior. Nuevos Contextos, Nuevas Ideas.
Toledo Lara, G. (2017). La investigación cualitativa y el estudio de casos: una revisión teórica para su discusión. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores., 4(2).
Vegas, E., & Coffin, C. (2015). Cuando el gasto en la educación importa: Un análisis empírico de información internacional reciente. Banco Interamericano de Desarrollo.
Villalba Cuellas, J. C., & González Serrano, A. (2016). La incidencia del modelo de educació superior y de la intervención estatal en la calidad de la educación superior en Colombia. Prolegomenos. Derechos y Valores, XIX (37), 9-13. https://www.redalyc.org/pdf/876/87643555001.pdf