The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
The objective of this review was to recognize the research and experiences that arise in Higher Education Institutions in relation to diversity and inclusion. The results urge to review and to transcend the approaches that currently govern the design of educational processes in Higher Education, especially those aimed at restoring the rights of vulnerable populations in order to strengthen inclusive education and to guarantee the constitutional right to a quality education that dignifies and allows the full participation of these groups, reflected in the implementation of programs that enable educational inclusion in Universities.
References
Arizabaleta, S., y Ochoa, A. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Pedagogía y Saberes, 45, 41-52. https://doi.org/10.17227/01212494.45pys41.52
Barnes, C. and Mercer, G. (2003). Disability, Polity Press. Cambridge.
Beltrán, Y. I., Martínez, Y. L. y Vargas, A. S. (2015). El sistema educativo Colombia no en el camino hacia la inclusión. Avances y retos. Educación y Educadores, 18(1), 62-75. Doi: https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.4
Blanco, R., (2008). Haciendo efectivo el derecho a una educación de calidad sin exclusiones. Revista Colombiana de Educación, (54), 14-35. https://www.redalyc.org/pdf/4136/413635248002.pdf
Bocanegra, H. (2011). Las reformas legales a la universidad en Colombia: Los síntomas de una crisis permanente y la continuidad de una política. Verba Luris, (25), 11-39. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/verbaiuris/article/view/2193
Brito, S., Basualto, L., & Reyes, L. (2019). Inclusión social/Educativa, en clave de Educación Superior. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(2), 157-172. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-73782019000200157&script=sci_arttext
Brunner, J. J. (1990). Educación superior en América Latina: cambios y desafíos. Fondo de Cultura Económica.
Bury, M. (2008). Defining and Researching Disability: Challenges and Responses. In Watson, N. (ed.): Disability: Major Themes in Health and Social Welfare, Vol. III, 57. Routledge. CAST. (2011). Universal Design for Learning Guidelines version 2.0. Wakefield. https://emtic.educarex.es/images/articulos_mila/DUA_articulo/UDL_Guidelines_v2.0-full_espanol.pdf
Ceballos, B. E., y Acosta, N. P. (2015). Análisis documental sobre inclusión educativa en Colombia a partir de la producción académica de estudiantes de los programas de Licenciatura en Pedagogía Infantil y de Licenciatura en Educación Infantil de tres universidades. Interacción, 14, 111-128. https://doi.org/10.18041/1657-7531/interaccion.
0.2340
Correa, R., Vidal, L. A., Marmolejo, E. A., y Sánchez, C. N. (2020). Procesos de inclusión en la educación superior en Colombia, México y Chile. Revista Palobra, Palabra Que Obra, 20(1), 96-112. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.20-num.1-2020-3227
De la Cuesta, C. (2015). La calidad de la investigación cualitativa: de evaluarla a lograrla. Texto & Contexto-Enfermagem, 24, 883-890.
Delgado, M. H., Veliz, V. F., Cedeño, C. A., y Alpízar, J. L. (2019). Inclusión social en la educación superior ecuatoriana. Avances y desafíos en la Universidad Técnica de Manabí. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(1), 77-89. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7242002.pdf
Denzin, N. K. (2018). The qualitative manifesto: A call to arms. Routledge.
Díaz, A., Bravo, C., & Sierra, G. (2020). Educación inclusiva en contexto: reflexiones sobre la implementación del Decreto 1421 del 2017. Revista historia de la educación latinoamericana, 22(34), 265-290. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7577001
Díaz, L. E. y Rodríguez, L. P. (2016). Educación inclusiva y diversidad funcional: Conociendo realidades, transformando paradigmas y aportando elementos para la práctica. Zona Próxima, (24), 43-60. https://www.redalyc.org/pdf/853/85346806005.pdf
Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula abierta, 46(2), 17-24. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.17-24
Fajardo, M. S. (2017). La Educación Superior Inclusiva en Algunos Países de Latinoamérica: Avances, Obstáculos y Retos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 11(1). 171-197. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782017000100011
Flórez, J. R. (2016). La política pública de educación en Colombia: gestión del personal docente y reformas educativas globales en el caso colombiano. Revista Academia & Derecho, 7 (13), 309-332. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/academia/article/download/313/248
Galeano, M. E. (2020). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad Eafit.
García, J. (2019). Higher Education Students’ Expressions with Respect to Disabled People. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21,(e10). https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e10.1949
Gómez, M., Galeano, C., & Jaramillo, D. A. (2015). El estado del arte: una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 423-442. http://dx.doi.org/10.21501/issn.2216-1201
Gómez, V. M. (2014). Calidad, docencia y evaluación en la educación superior. Revista Entorno, 55, 72-79. https://www.lamjol.info/index.php/entorno/article/view/6288/6008
Grijalba, J. G., y Estévez, M. A. (2020). La inclusión escolar, un reto para la formación de Licenciados en Educación. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 313-322. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100313&lng=es&tlng=es
Hernández, A.M., y Ainscow, M. (2020). Desarrollo de una guía para promover un e-learning inclusivo en educación superior. Perfiles Educativos, 42(168), 60-75. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.58990
Londoño, D. A., & Castañeda, L. S. (2011). La comprensión como método en las ciencias sociales. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(31), 227-252. Recuperado a partir de https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/43
Mejía, S. I. (2019). Diversidad funcional e inclusión en Instituciones de Educación Superior (IES) en Medellín. Interdisciplinaria: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 36(2), 151-164. https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.2.10
Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2005). Lineamientos de política para la atención educativa a poblaciones vulnerables. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-90668_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2013). Ley Estatutaria 1618 de 2013 por medio de la cual se establecen las disposiciones para garantizar el pleno ejercicio de los derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=52081
Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2013). Lineamientos Política de Educación Superior Inclusiva. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-357277_recurso_0.pdf
Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2017). Decreto 1421 de 2017 por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30033428
Mitra, S. (2006). The capability approach and diversity. Journal of Disability Policy Studies, 16, 236-247. https://doi.org/10.1177/10442073060160040501
Mollis, M. (2006). Latin American Identities in Transition: A Diagnosis of Argentine and Brazilian Universities”. In R. Rhoads and C. A. Torres (eds.), The University, Sate, and Market. The Political Economy of Globalization in the Americas. Stanford University Press, 2006.
Montoya, A. (2021). Educación inclusiva ¿Cómo estamos? Revista Innova Educación, 3(3), 33-52.
https://www.revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/172
Moraes, J. M., Zancanaro, T. M. (2019). Percepção dos gestores sobre a inclusão de estudantes com deficiência na educação superior. (Portuguese). Perspectiva, 37(4), 982-1000. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e61918
Muntaner, J. J., Rosselló, M. R., & Iglesia, B. D. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación. https://redined.educacion. gob.es/xmlui/handle/11162/198017
Oliver, M. (1996). Understanding Disability. From theory to practice. Palgrave.
Palma, O., Soto, X., Barría, C., Luceroa, X., Mella, D., Santana, Y., and Seguel, E. (2016). An qualitative study of the adaptation process and inclusion of a group of students with disabilities from higher education at universidad de magallanes. Magallania, 4(2), 131-158. http://www.magallania.cl/index.php/magallania/article/view/873/747
Parra, C. (2010). Educación inclusiva: Un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, (8), 73-84.
Paz, E. (2020). Educational inclusion of students in situation of disability in higher education: A systematic review. Teoría de la Educación, 32(1), 123-146. http://hdl.handle.net/10366/142151
Peña, P. (2020). Reseña de Claves para la inclusión en Educación Superior. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(2), 494-497. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/16891
Pérez, E.A., & Hernández, E.M. (2018). The educational orientation in the inclusive practice of Cuban Higher Education. Psicologia Escolar e Educacional, 22, 77-85. https://www.redalyc.org/journal/2823/282362625009/html/
Pérez, J. (2018). La educación desde los contextos multiculturales: un reto para el trabajo docente. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/cccss/2018/12/educacion-contextos-multiculturales.html//hdl.handle.net/20.500.11763/cccss1812educacion-contextos-multiculturales
Posada, N. L. (2017). Algunas nociones y aplicaciones de la investigación documental denominada estado del arte. Investigación bibliotecológica, 31(73), 237-263. 10.22201/iibi.24488321xe.2017.73.57855
Ramírez, A. (2020). Tendencias investigativas y referentes en los campos de saber: el caso de las líneas de investigación del grupo PAYS. Envigado: Fondo Editorial IUE.
Rangel, M. (2020). Políticas de acción afirmativa para la inclusión de personas afrodescendientes e indígenas en la educación superior brasileña. Repositorio Digital. Comisión Económica para América Latina y el Caribe: CEPAL. LC/TS.2020/59. 204-209. http://hdl.handle.net/11362/46137
Reina, K. G., & Lara, P. A. (2020). Reflexiones sobre la educación inclusiva en Colombia: estado de la cuestión. Educación y Ciencia, (24), e11381. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11381
Shakespeare, T. (2014). Disability Rights and Wrongs Revisited. Routledge. Steiner, G. (2021). The hermeneutic motion. In The translation studies reader (pp. 186-190). Routledge.
Tenorio, S., y Ramírez, M. J. (2016). Experiencia de inclusión en educación superior de estudiantes en situación de discapacidad sensorial. Educación y Educadores, 19(1), 9-28. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.1
Terzi, L. (2005). Beyond the dilemma of difference: The capability approach to disability and special educational needs. Journal of Philosophy of Education, 39, 443-459. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2005.00447.x
Urrea, A. & Londoño, D. (2022). Revisión de las tendencias teóricas e investigativas en el campo de la Psicología de la Actividad Física y del Deporte en Iberoamérica. Psicogente25(47), 1-23. https://doi.org/10.17081/psico.25.47.4836
Vargas, K. C., and Caon, C. (2020). Os Desafios Da Docência No Ensino Superior Frente a Inclusão De Pessoas Com Deficiência Nas Universidades. Revista Ibero-Americana de Estudos Em Educação, 15, 1465-1481. https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp2.13800
Velandia, S., Castillo, M., Ramírez, M. (2018). Access to higher education for people with disabilities in Cali, Colombia: Poverty paradigms and challenges for inclusion. Lecturas de Economía, 89, 69-101. https://doi.org/10.17533/udea.le.n89a03
Vickerman, P., and Blundell, M. (2010). Hearing the voices of disabled students in higher education. Disability & Society, 25(1), 21-32. https://doi.org/10.1080/09687590903363290
Villouta, E.V. (2017). Facilitators and barriers of the inclusion process in higher education: The perspective of tutors of Piane-UC program. Estudios Pedagógicos, 43(1), 349-369. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100020
Warnock, M., Norwich, B., and Terzi, L. (eds.) (2010). Special Educational Needs: A New Look. Continuum International Publishing Group.
Zárate, R., Diaz, S.P., Ortiz, L. (2017). Inclusive higher Education: A challenge for pedagogical practices. Revista Electrónica Educare, 21(3). https://doi.org/10.15359/ree.21-3.15