Dimensions

PlumX

How to Cite
García Peña, J. J. ., & Arana Medina, C. M. . (2023). Strategies of Prosociality in Young People Disengaged from the Armed Conflict in Colombia. Ágora USB, 22(2), 601–612. https://doi.org/10.21500/16578031.6259
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

The purpose of this work is to establish the prosociality strategies of young people disengaged from the Colombian armed conflict, as a contribution to the understanding of the psychological profile of this population for the implementation of effective intervention processes, which allow their reincorporation and adaptation to civilian life. It was found that the variables, which make up prosociality, social sensitivity, conformity to social correctness and social difficulties, present important positive and negative relationships. The alternative hypothesis showing the existence of direct relationships between social competence and prosocial behavior related to what is socially correct is confirmed. 

Keywords:

References

ARN, Agencia para la Reincorporación y la Normalización (2018). Informe de gestión del cuatrienio, 2014-2018. Bogotá. http://www.reincorporacion.gov.co/es/agencia/SiteAssets/20180416%20%20INFORME%20FINAL%20GESTION%20JOSHUA%20MITROTTI%20.pdf

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: Author.

Arana, M., Restrepo, J., García, J., Hoyos, E. (2017). Consistencia interna de la escala EBP en jóvenes residentes en Medellín (Antioquia). Khatarsis, (24). 68-85. http://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis/article/view/966/1233

Auné, S. Blum, D. Abal, J. Lozzia, G. Horacio, A. (2014). La conducta prosocial: Estado actual de la investigación. Perspectivas en Psicología, 11(2). 21-33. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=483547666003

Betancourt, T., & Tanveer Khan, K. (2008) La salud mental de los niños afectados por los conflictos armados: los procesos de protección y vías de resistencia. Revista Internacional de Psicología, 20 (3). 317-28.

CIE10 ES. (2020). Clasificación Internacional de Enfermedades. https://eciemaps.mscbs.gob.es/ecieMaps/browser/index_10_mc.html

Cohen, J., Mannarino, A.P., Murria, L., & Igelman, R. (2006). Psychosocial interventions for Maltreated and Violence – Exposed Children. Journal of Social Issues, 62. 737-766. https://www.researchgate.net/publication/227628622_Psychosocial_Interventions_for_Maltreated_and_Violence-Exposed_Children

García Peña, J. (2015). Intervención Psicosocial como aporte al Desarrollo Humano local. En el ámbito público de Medellín. Editorial Académica Española.  https://www.amazon.com/Intervenci%C3%B3n-psicosocial-aporte-desarrollo-humano/dp/365909577X

Gil, M., García, J., Carmona, E., y Ortega, E. (2018). Antisocial behavior and executive

functions in young offenders. Revista de Psicodidáctica, 23 (1), 70–76. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2017.10.001 https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2530380517300345

Gómez, A. (2018). Prosocialidad en niños, niñas y adolescentes desvinculados de grupos armados ilegales: retos y reflexiones para la investigación social. Perspectivas en psicología, 14(2). 262-276. http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v14n2/1794-9998-dpp-14-02-263-278.pdf

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF), Organización Internacional para las Migraciones (OIM), Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef) en desarrollo del Convenio NAJ-661.(2014). Impacto del conflicto armado en el estado psicosocial de niños, niñas y adolescentes. https://www.hhri.org/es/publication/impacto-del-conflicto-armado-en-el-estado-psicosocial-de-ninos-ninas-y-adolescentes/

Ison-Zintilini, M. S., & Morelato, G. S. (2008). Habilidades socio-cognitivas en niños con conductas disruptivas y víctimas de maltrato. Universitas Psychologica, 7(2). 357-367. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v7n2/v7n2a05.pdf

Mestre, M. Tur-Porcar, A. Samper, P. Nácher, M. (2007). Estilos de crianza en la adolescencia y su relación con el comportamiento prosocial. Revista Latinoamericana de Psicología, 39 (2). 211-225. https://www.redalyc.org/pdf/805/80539201.pdf

Moraleda, M., González, A. y García-Gallo, J. (2004). AECS. Actitudes y Estrategias Cognitivas Sociales. Madrid: TEA Ediciones.

Moraleda, M. (1998). Educar en la competencia social. Alcalá. Editorial CCS.

Moreno Camacho, M., y Díaz Rico, M. (2016). Posturas en la atención psicosocial a víctimas en el conflicto armado en Colombia. El ÁgoraUSB, 16(1). 193-213. https://doi.org/10.21500/16578031.2172

Moriguchi, Y. (2014). Theearly development of Executive Function and its relation to Social Interaction: a briefreview. Frontiers in psychology, 5, 388 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4010730/

Redondo, J. Rueda, S. y Amado, C. (2013). Conducta prosocial: una alternativa a las conductas agresivas. INVESTIGIUM IRE: Ciencias Sociales y Humana, 4(1). 234 – 247. https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/56/55

Restrepo, JC., Arana, CM., Rizzo, A., Gómez, AC., Hoyos, E. (2015). Relación entre cognición social y funciones ejecutivas en niños con trastorno negativista desafiante. Revista Iberoamericana de diagnóstico y evaluación, 42(2). 49-58. https://www.researchgate.net/publication/313019439

Sánchez Acosta, D., Castaño Pérez, G., Sierra Hincapié, G., Moratto, N., Salas, C., Buitrago, J. y Torres, Y. (2019). Salud mental de adolescentes y jóvenes víctimas de desplazamiento forzado en Colombia. CES Psicología, 12(3), 1–19. https://doi.org/10.21615/cesp.12.3.1 https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/4516/3043

Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. J PersSocPsychol, 86(2), 320-333. DOI: 10.1037/0022-3514.86.2.320

Tur-Porcar, A., Llorca, A., Malonda, E., Samper, P. y Mestre, M. (2016). Empatía en la adolescencia. Relaciones con razonamiento moral prosocial, conducta prosocial y agresividad. Acción psicológica, 13(2). 3 -14. http://scielo.isciii.es/pdf/acp/v13n2/1578-908X-acp-13-02-00003.pdf

Urquiza, V. Casullo, M. (2006). Empatía, razonamiento moral y conducta prosocial en adolescentes. Anuario de Investigaciones, 13. 287-302. https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139942031.pdf

Viera, A., López, S. Barrenechea, A. (2006). El bienestar psicológico, un indicador positivo de la salud mental. Revista Cubana de Salud y Trabajo, 7(1-2), 34-9. http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/insat/rst06106.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by