Dimensions

PlumX

How to Cite
Tobón Mora, K. Y., & Blair-Gómez, C. (2023). Learning Emotional Expression in Family Interaction as an Alternative for Mental Health Promotion: Conceptualization and Cognitive and Trans-Diagnostic Intervention of Three Cases. Ágora USB, 23(2), 562–579. https://doi.org/10.21500/16578031.6780
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

This article is a proposal for the promotion of mental health, focused on learning emotional expression in interaction with the family. It reviews three cases of therapeutic accompaniment in the city of Medellin to young people between the ages of 21 and 26 years, who present symptoms of anxiety, depression, difficulties in emotional regulation, and the establishment of relationships, as well as a record of fractured and hostile family relationships due to difficulties in emotional education. The conceptualization and cognitive and trans-diagnostic intervention of the cases is presented. The results show that the intervention allowed generating improvements in the functional management of emotions and the decrease in dysfunctional thought patterns and symptomatic improvements.

Keywords:

References

American Psychiatric Association - APA. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a. ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Aristegui, I. (2014). Parentalidad Gay/Lésbica: Funcionamiento Emocional y Adaptación Psicológica de los Hijos de Parejas del Mismo Sexo. Perspectivas en psicología, 11(1), 78-85.

Bisquerra Alzina, R. (2011). Educación emocional. Padres y maestros, 337, 5-8.

Bisquerra Alzina, R. & Pérez Escoda, N. (2012). Educación emocional: Estrategias para supuesta en práctica. Avances en supervisión educativa, 16, 1-11.

Cardelle-Elawar, M., & Sanz de Acedo Lizárraga, M.L (2006). La metacognición aplicada a la emoción. Psicología Educativa, 12(2), 107-121.

Castro Santander, A. (2006). Alfabetización emocional: la deuda de enseñar a vivir con los demás. Revista Iberoamericana de Educación, 37(6), 1-15.

Congreso de Colombia. Ley 1090. (06, septiembre, 2006). Por la cual se reglamenta el ejercicio de la profesión de Psicología, se dicta el Código Deontológico y Bioético y otras disposiciones. Bogotá: COLPSIC.

De Vicente-Colomina, A., Santamaría, P. & González-Ordi, H. (2020). Directrices para la redacción de estudios de caso en psicología clínica: PSYCHOCARE guidelines. Clínica y Salud, 31(2), 69-76. https://doi.org/10.5093/clysa2020a6.

Escorcia, C. T. & Diaz Martinez, P. E. (2020). La Competencia Emocional en Atención Temprana: Perspectivas de los padres y de los profesionales. Educação, 43(1), 2-16.

García Cruz, R., Ortega Andrade, N.A., & Rivera Guerrero, A.M (2013). El papel de la familia en el aprendizaje compartido de la regulación emocional como bienestar subjetivo. European Scientific Journal, 9, 153-161.

González Pando, D., Cernuda Martínez, J. A., Alonso Pérez, F., Beltrán García, P., & Aparicio Basauri, V. (2018). Transdiagnóstico: origen e implicaciones en los cuidados de salud mental. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 38(133), 145-166. https://
dx.doi.org/10.4321/s0211-57352018000100008.

Granda Granda, T., & Granda Carrión, J. (2021). Educación emocional y su vinculación en el proceso de aprendizaje en tiempos de pandemia. Orientación y Sociedad, 21(1), 1-23.

Guzmán Huayamave, K., Bastidas Benavides, B. & Mendoza Sangacha, M. (2019). Estudio del rol de los padres de familia en la vida emocional de los hijos. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 9(2), 60-69.

Henao López, G. C. & García Vesga, M. C. (2009). Interacción familiar y desarrollo emocional en niños y niñas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 785-802.

Mónaco, E., De la Barrera, U., & Montoya-Castilla, I. (2021). La influencia del apego sobre el bienestar en la juventud: el rol mediador de la regulación emocional. Anales de Psicología, 37(1), 21-27.

Retana Franco, B. E. & Sánchez Aragón, R. (2010). Rastreando en el pasado…formas de regular la felicidad, la tristeza, el amor, el enojo y el miedo. Universitas Psychologica, 19(1), 179-197.

Rodríguez, A. I., & Sanabria, N.T. (2021). Interacciones Familiares y DesarrolloEmocional de un Niño de Cinco Años. Educación y Ciencia, 25, 1-15.

Suárez Palacio, P. A., & Vélez Múnera, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Psicoespacios, 12(20), 153-172.

Tilano Vega, L. M., Londoño Arredondo, N. H. & Tobón Mora, K. Y. (2018). Crianza en Colombia: Relevancia y avances de investigación. Psicología desde el Caribe, 35(2), 156-170. DOI: http://dx.doi.org/10.14482/psdc.35.2.8175.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by