The Revista Ciencias Humanas provides open and immediate access to its content, based on the principle of offering the public free access to research to aid in the greater global exchange of knowledge.
Except as otherwise stated, the content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license available at http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/.
- Attribution. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial. You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No Additional Restrictions. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
El artículo es una reflexión epistemológica sobre las teorías de la enseñanza vinculadas al campo didáctico. En él se hace una diferenciación con las teorías del aprendizaje provenientes de la psicología cognitiva, se define la enseñanza, se revisan de manera crítica sus características, se analizan las posibilidades de producción de conocimiento didáctico y finalmente, se problematiza el aplicacionismo de las teorías del aprendizaje en este campo. El artículo invita a los maestros a diferenciar ambos campos del conocimiento, dado que en el aula de clase tanto la enseñanza como el aprendizaje coexisten y se manifiestan como correlatos del mismo fenómeno educativo. No obstante, cuando el maestro comprende sus diferencias, su práctica se enriquece porque puede asumir o fortalecer su postura epistémica frente al oficio pedagógico.