Dimensions

PlumX

How to Cite
Felipe Mendoza, José María. 2020. “Francisco Suarez, a Renascentist Scientist? A State of the Art in Terms of a Bibliographical Approach”. Franciscanum 62 (174):1-23. https://doi.org/10.21500/01201468.4881.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

The document develops a brief introduction to the absence or obscuration of the epistemic doctrine of Francisco Suárez under a triple speculative restriction: 1. it will exclusively refer to the contemporary researches on the thought of Suárez, where suggestions and general reflections on his epistemology would be observed; 2. it will also refer to the Metaphysical Disputes, and to the philosophers and theologians that are mentioned therein, and concerning this, to the controversial doctrinal relationship with Thomas Aquinas and his involvement with Duns Scotus. In turn, such considerations will remain expressed in the form of an always unfinished research, to the extent there is no possibility to explain the significant current research in all its dimensions.

Keywords:

References

Alexandri de Ales, In duodecim Aristotelis Metaphysicae Libros Dilucidissima Expositio, Venetia, 1572 [versión de la BSB –Bayerische StaatsBibliothek–, MDZ –Münchener DigitalisierungsZentrum Gigitale Bibliothek–].
Aubenque, P. «Suárez y el advenimiento del concepto de ente». Logos. Anales del seminario de Metafísica 48 (2015): 11-20.
Baciero González, C. «Suárez y sus Disputationes Metaphysicae. Importancia y significación histórica». Arbor 628 (1998): 451-471.
Barroso Fernández, Ó. «El objeto de la metafísica en Suárez y en Zubiri». Rev. Filosofía Univ. Costa Rica 109-110 (2005): 225-240.
Barroso Fernández, Ó. «Los entes de razón en Suárez. Una concepción barroca de la realidad». Anales del seminario de historia de la filosofía 28 (2011): 135-161.
Barroso Fernández, Ó. «Suárez, filósofo de la encrucijada o del nacimiento de la ontología». Pensamiento 232 (2006): 121-138.
Bergadá, M. M. «El aporte de Francisco Suárez a la filosofía moderna». Actas del 1er congreso nacional de filosofía, Mendoza-Argentina, 1949. Tomo 3, 1921-1926.
Boulnois, O. Être et représentation. Paris : Épiméthée, 1999.
Courtine, J.-F. Inventio analogiae. Métaphysique et ontothéologie. Paris : Vrin, 2005.
Crombie, A. C. Historia de la ciencia: de san Agustín a Galileo/2. Siglos XIII-XVII. Madrid: Alianza, 1987.
De Almeida Oliveira, J. «Francisco Suárez: a metafísica na aurora da modernidade». Tehoria Rev. electrônica de filosofia 4 (2010): 44-57.
Denifle, H.; Chatelain, A. Chartularium Universitatis Parisiensis -tomo I (1200-1286). Parisiis: ex typis fratrum delalain via a sorbone dicta, 1889.
Denifle, H.; Chatelain, A. Chartularium Universitatis Parisiensis -tomo II (1286-1350). Parisiis: ex typis fratrum delalain via a sorbone dicta, 1891.
Denifle, H.; Chatelain, A. Chartularium Universitatis Parisiensis -tomo III (1350-1394). Parisiis: ex typis fratrum delalain via a sorbone dicta, 1895.
Denifle, H.; Chatelain, A. Chartularium Universitatis Parisiensis -tomo IV (1394-1452). Parisiis: ex typis fratrum delalain via a sorbone dicta, 1903.
Echeverría, J. «Influencia de las matemáticas en la emergencia de la filosofía moderna». En Del Renacimiento a la Ilustración I. Editado por E. de Olaso, 77-109. Madrid: Trotta, 2013.
Esposito, C. «Ens, essentia, bonum en la metafísica de Francisco Suárez». Azafea. Rev. filosofía 6 (2004): 29-47.
Esposito, C. «Suárez, filósofo barroco». Cauriensia 12 (2017): 25-42.
Fastiggi, R. «Algunos puntos de acuerdo y desacuerdo entre Suárez y Tomás de Aquino en la metafísica y la teología dogmática». Studium. Filosofía y teología 40 (2017): 79-84.
Fernández Burillo, S. «Francisco Suárez: Teólogo y filósofo del humanismo renacentista. Una metafísica del ser como acción». Espíritu 107 (1993): 45-54.
Fernández Burillo, S. «Las Disputaciones Metafísicas de Francisco Suárez S.J., su inspiración y algunas de sus líneas maestras. En el IV centenario de la primera edición (1597-1997)». Rev. Española de Filosofía Medieval 4 (1997): 65-86.
Fernández Burillo, S. «Suárez y el ontologismo». Cuadernos salmantinos de filosofía 20 (1993): 213-243.
Filippi, S. «El tratamiento metafísico de Dios desde Tomás de Aquino a Francisco Suárez. Génesis y efectos del pasaje epistémico de la metafísica a la ontología». En Actas del I Coloquio latinoamericano –intercongresos– de filosofía medieval «temas y problemas actuales de investigación en filosofía medieval y colonial americana», Editado por S. Violante et al., 137-147. Buenos Aires: s.d., 2018.
Filippi, S. «Francisco Suárez y la transformación del vínculo entre razón y fe. Su repercusión en la filosofía heideggeriana». Studium, filosofía y teología 19 (2007): 255-268.
Florido, F. L. «El debate sobre la Modernidad de la Filosofía Medieval». Cauriensia 12 (2017): 467-489.
Florido, F. L. Las condenas de Aristóteles en la Edad Media latina. Valencia: Kyrios Gestión Cultural, 2013.
Florido, F. L. Las filosofías en la Edad Media. Crisis, controversias y condenas. Madrid: Biblioteca Nueva, 2010.
Florido, F. L. «Una estructura filosófica en Historia de la Filosofía». Anales del Seminario de Historia de la Filosofía 17 (2000): 195-216.
Forlivesi, M. «Ontologia impura. La natura della metafísica secondo Francisco Suárez». En Francisco Suárez. Der ist der Mann. Homenaje al prof. Salvador Castellote. 161-207. Valencia: Facultad de Teología San Vicente Ferrer, 2004.
Forlivesi, M. «Francisco Suárez and the “rationes studiorum” of the society of jesus». En Francisco Suárez and his legacy: the impact of suárezian metaphysics and epistemology on modern philosophy. Coordinado por M. Sgarbi, 77-90. Milano: Vita e Pensiero, 2010.
Francisco Suárez. Disputaciones Metafísicas. Edición bilingüe y traducida por Sergio Rábade Romeo, Salvador Caballero Sánchez y Antonio Pigcerver Zanón. Madrid: Gredos, 1960-1966.
García Cuadrado, J. Á. «La identificación de las fuentes aristotélicas en la tradición renacentista y barroca». Cauriensia 7 (2012): 101-119.
García de la Sierna, A. «La sustancia material en Suárez». Tópicos 21 (2001): 9-26.
Garin, E. Aristotelismo veneto e scienza moderna. Padova: Editrice Antenore, 1981.
Giacon, C. «La segunda escolástica. Siglos XVI-XVII». En C. Fabro, Historia de la filosofía I. Madrid, Rialp, 1965.
Gilson, E. El ser y la esencia. Buenos Aires: Descleé, 1954.
Gómez Arboleya, E. «Francisco Suárez: 1548-1948». Revista de Estudios Políticos 38 (1948): 146-158.
Heidegger, M. Die Grundbegriffe der Metaphysik. Welt-Endlichkeit-Einsamkeit. Freiburger Vorlesung WS 1929/30, Gesamtausgabe Bd. 29/30, Hrsg. von Friedrich-Wilhelm von Herrmann, Frankfurt a. M., Klostermann, 1983.
Heider, D. «El concepto de ser en Suárez: ¿univoco o análogo?». Studium. Filosofía y teología 40 (2017): 99-120.
Ibáñez Martin, J. «El padre Suárez o la cultura peninsular del siglo de oro». Revista Nacional de Educación 82 (1948): 11-31.
Jiménez Rodríguez, A. «El problema de la cantidad continua: Immanuel Kant y Francisco Suárez». Pensamiento 261 (2013): 1001-1018.
Koyré, A. Estudios de historia del pensamiento científico. Madrid: siglo XXI, 1985.
Kristeller, P. O. Eight philosophers of the italian renaissance. London: Chatto & Windus, 1965.
Kristeller, P. O. El pensamiento renacentista y las artes. Madrid: Taurus, 1986.
Kristeller, P. O. La tradizione aristotélica nel Rinascimento. Padova: Editrice Antenore, 1962.
Lohr, Ch. H. «Del aristotelismo medieval al aristotelismo renacentista. La transformación de la división de las ciencias especulativas en el siglo XVI». Patristica et Mediaevalia 17 (1996): 3-15.
Mendoza, J. M. F. «Un ítem central en la doctrina científica de Francisco Suárez: del subiectum al obiectum como sustrato de cada ciencia especulativa». Rivista di filosofia neo-scolastica 3 (2019): 607-623.
Orio de Miguel, B. «Esplendor y decadencia del pensamiento organicista hermético-kabbalístico. Siglos XV-XVII». En Del Renacimiento a la Ilustración I. Editado por E. de Olaso, 193-214. Madrid: Trotta, 2013.
Pereira, J. Suárez between Scholasticism and Modernity. Milwaukee: Marquette University Press, 2006.
Pérez San Martín, H. «Cuestiones previas al estudio de las Disputaciones Metafísicas del P. Francisco Suárez». Cuadernos Salmantinos de Filosofía 24 (1997): 25-49.
Pérez San Martín, H. «Determinación del objeto de estudio de la metafísica, sus límites y su correlato con el nombre de esta ciencia según el pensamiento del P. Francisco Suárez». Cuadernos Salmantinos de Filosofía 26 (1999): 5-39.
Poncela González, Á. «Aristóteles y los jesuitas. La génesis corporativa de los cursus philosophicus». Cauriensia 6 (2011): 65-101.
Poncela González, Á. Francisco Suárez, lector de metafísica  y . Posibilidad y límite de la aplicación de la tesis onto-teológica a las Disputaciones Metafísicas. León: Celarayn, 2010.
Poncela González, Á. «Presencia y disposición de las Disputationes Metaphysicae de Francisco Suárez en el proyecto ontológico-existenciario de Martin Heidegger». Veritas 2 (2011): 178-205.
Prieto López, L. J. et al. «Francisco Suárez, between Modernity and Tradition». Cauriensia 12 (2017): 63-92.
Prieto López, L. J. «La impronta escotista en la metafísica de Suárez: conocimiento intuitivo, actualidad de la materia prima e hipostatización del accidente». Logos. Anales del Seminario de Metafísica 50 (2017): 207-227.
Prieto López, L. J. «Ockham, Suárez y Descartes: transición de las noéticas tardomedievales a la filosofía moderna». Anales del seminario de historia de la filosofía 1 (2016): 33-53.
Prieto López, L. J. Suárez y el destino de la metafísica. De Avicena a Heidegger Madrid: BAC, 2013.
Quiles, I. Francisco Suárez. S.J. Su metafísica. Buenos Aires: Depalma, 1989.
Rábade Romeo, S. «La metafísica de Suárez: subjetivización y dinamismo». Cuadernos salmantinos de filosofía 30 (2003): 145-156.
Rábade Romeo, S. «Las Disputaciones Metafísicas de Suárez: innovación y proyección». Arbor 625 (1998): 45-60.
Ramis Barceló, R. «La defensa del tomismo frente al suarismo: la Facultad de Artes y Filosofía de la Universidad de Barcelona a comienzos del siglo XVIII». Espíritu 155 (2018): 81-106.
Rodrigues Ferreira Guilherme Raposo, E. «Francisco Suárez. Último Medieval, Primeiro Moderno: a ideia exemplar». Cauriensia 5 (2010): 261-281.
Salas, V. M. «The Theological Orientation of Francisco Suárez’s Metaphysics». Pensamiento 279 (2018): 7-29.
Sanz Santacruz. V. y Zorroza, Mª. I. «Francisco Suárez (1548-1617): Escolástica y mundo moderno». Anuario Filosófico 2 (2017): 259-266.
Sepúlveda del Río, I. y Senent-De Frutos, J. A. «Francisco Suárez (1548-1617): ¿un mero antecedente de la Modernidad o una variante posible?». Pensamiento 279 (2018): 3-5.
Sgarbi, M. «Francisco Suárez and Christian Wolff A Missed Intellectual Legacy». En Francisco Suárez and His Legacy: The Impact of Suárezian Metaphysics and Epistemology on Modern Philosophy. Coordinado por Sgarbi, M. 227-242. Milano: Vita e Pensiero, 2010.
Silva Santos, B. «A destruktion heideggeriana da ontología medieval em Die Grundprobleme Der Phänomenologie (§10-12)». Trans/Form/Açao 35 (2012): 141-160.
Thomae Aquinatis. In duodecim libros metaphysicorum aristotelis expositivo. Editado por M. R. Cathala, R. M. Spiazzi, Marietti. Romae: Taurini, 1971.
Thomae de Sutton. De natura generis. Textum Taurini editum, 1954.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by