Dimensions

PlumX

How to Cite
Barragán-Giraldo, Diego Fernando, and Maura Andrea Guerrero Lucero. 2023. “Franciscan Pedagogy As an Inherited Capital from the Region of Bourdieu”. Franciscanum 65 (179). https://doi.org/10.21500/01201468.5948.
License terms

This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that giving the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge.
Therefore, the Creative Commons 4.0 Attribution Attribution - Equal Share (by-sa) License is accepted: The commercial use of the work and the possible derived works is permitted, the distribution of which must be done with a license equal to that regulates the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Along these same lines and in line with the Open Access policy, it is clarified that the authors maintain their rights to articles, without restrictions and, in the same way, they maintain their publication rights, without restrictions. They are only asked to reference the number of the Franciscanum magazine where the article initially appeared.

Abstract

With the contributions of the participating teachers, this article presents a theological and social script of the Franciscan pedagogy as an inherited capital from the theory of the Bourdieu region which serves as a framework of understanding.

A qualitative approach is used in this research where information were obtained from workshops, field papers, self-accounts of the participating teachers and representatives of 19 undergraduate programs of Mariana- University in Pasto and was organized through a deductive and an inductive categories. The analysis of the information is made from propositions that allow consistency to the understanding of Franciscan pedagogy from the theory of Bourdieu region.

The contribution achieved is summarized in an integrative and novel look of the Franciscan pedagogy. The resignation of the pedagogical practices of the teachers from the accounts and experiences that  shape the theoretical corpus of the constitution of the region, capital and ‘habitus’, from the Franciscan perspective for the formation in human capacities

Keywords:

References

Acuña Medina, Alfonso. «¿Formar en investigación? ¿Enseñar a investigar? Una reflexión para el debate», en Innovaciones y Educación para la Paz- Simposio Internacional de Educación y Pedagogía, editado por Julio César Arboleda Aparicio, 155-161. Cartagena: Redipe, 2015.
Arregui, José María. «Aprendiendo a ser Hermanos menores». Selecciones de Franciscanismo XXIII (1994): 89–121. Consultada en enero 14, 2022. http://www.franciscanos.org/formacion/arregui.htm
Bárcena, Fernando. La experiencia reflexiva en educación. España: Paidós, 2005.
Barragán Giraldo, Diego Fernando. «Las Comunidades de Práctica (cp): Hacia Una reconfiguración hermenéutica», Franciscanum 57 (2015): 155-176. Consultada en enero 18, 2022. https://doi.org/10.21500/01201468.699
Bisquerra Alzina, Rafael. Psicopedagogía de las emociones. España: Editorial Síntesis, S.A., 2009.
Bourdieu, Pierre. (1977). «La producción de la croyance», L’économie des biens symboliques. Actes de la Recherche en Sciences sociales Vol. 13 (1997): 3–43.
Bourdieu, Pierre. La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. España: Les Editions de Minuit, 1979.
Bourdieu Pierre y Wacquant Loic. Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005.
Bourdieu, Pierre. Poder, derecho y clases sociales. España: Editorial Desclées de Brouwer, S.A., 2001.
Celano, Tomás. Celano: Vida Primera de San Francisco (1 Cel). Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1998. Consultado en enero 18, 2022. http://www.franciscanos.org/fuentes/1Cel00.html
Conde Carmona, Robinson Junior, Valbuena Duarte, Sonia y Padilla Escorcia, Iván Andrés. «Caracterización de la práctica pedagógica e investigación en educación matemática: Una mirada desde los maestros en formación y los egresados». Revista Logos, Ciencia & Tecnología 10 (2018): 98-107. Consultado en enero 20, 2022. https://doi.org/10.22335/rlct.v10i4.502
Díaz Barriga, Ángel e Inclán Espinosa, Catalina. El docente en las reformas educativas. Sujeto o ejecutor de proyectos ajenos. Buenos Aires: CLACSO, 2000.
Echeverry Hincapié, Fray Joaquín Arturo. Camino hacia una pedagogía franciscana. Medellín: Editorial Bonaventuriana, 2015.
Fassini, D. Leyenda de los tres compañeros Iniciación a la vida religiosa franciscana. Ed. Loyola, 2000.
Freire, Paulo. Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo: Paz e Terra SA, 2004.
Herranz, Julio, Garrido Goitia, Javier y Guerra, José Antonio. Francisco y Clara de Asís Escritos. España: Ediciones Franciscanas Arantzazu, 2019.
Larrosa, Jorge. La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Barcelona: Editorial Leartes, 1996.
Lotero Matiz, Fray Francisco. "Contribución de la propuesta pedagógica franciscana, a partir de sus principios antropológicos, a la relacionalidad en la cotidianidad de los estudiantes de la Universidad de San Buenaventura". Tesis doctoral. Universidad de San Buenaventura, 2019. http://biblioteca.usbbog.edu.co:8080/Biblioteca/BDigital/171008.pdf
Manelli, Raúl. Para mejor conocer a Francisco de Asís. España: Ediciones Franciscanas Aranzazu, 1997.
Martínez Fresneda, Francisco y Merino Abad, José Antonio. Manual de Filosofía franciscana. España: Biblioteca de autores cristianos, 2004.
Merino, José Antonio. Humanismo franciscano: Franciscanismo y mundo actual. Madrid: Ediciones Cristiandad, 1982.
Muñoz Martínez, Maryluz y Garay Garay, Fredy. « La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas». Estudios Pedagógicos 41 (2015): 389-399. Consultada en enero 14,2022. https://doi.org/10.4067/s0718-07052015000200023
Nussbaum, Martha. Crear capacidades: Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Editorial Paidós, 2012.
Nussbaum, Martha. Las fronteras de la Justicia. Barcelona: Editorial Paidós, 2013.
Parada Navas, José Luis. Francisco de Asís y el respeto a la vida. España: Editorial PPC, 2007.
Pascual Gañan, Alfonso. «El cambio educativo desde la investigación-acción». Revista de Fomento Social 195 (1994): 460-464. Consultada en enero 14, 2022. https://doi.org/10.32418/rfs.1994.195.2736
Raymundo, Artemio. «La regla para los eremitorios de San Francisco de Asís en la vida Franciscana Hoy». Selecciones de Franciscanismo Vol. XXV (1996): 257–296.
Restrepo Gómez, Bernardo. «La investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico», Educación y Educadores 7 (2004): 45–55. Consultada en enero 16, 2022. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83400706
Ricceur, Paul. Tiempo y Narración. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI editores S.A. de C.V., 2004.
Sabatier, Paul. Vida de San Francisco de Asís. Editorial De bolsillo, 1978.
San Buenaventura. Leyenda Mayor de San Francisco. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1998.
Universidad Mariana. Proyecto Educativo Institucional. San Juan de Pasto, 2011.
Valverde, Oscar. "Las creencias de autosuficiencia en la práctica pedagógica del docente universitario". Tesis doctoral. Universidad De Valencia, 2011. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=94236
Walker, Melanie. Higher education pedagogies : a capabilities approach. New York: I. O. University Press, 2006.
Zambrano Leal, Armando. «La Formación Del Pensamiento Pedagógico. Philippe Meirieu: “Narración De Una Experiencia De Investigación"». Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 8 (2012): 30–50. Consultada en enero 21, 2022. https://doi.org/1900-9895
Zavalloni, Roberto. Pedagogía franciscana, desarrollos y prospectivas. (1995). Consultado en enero 17, 2022. http://eremitoriovocacional.com/t10pedfran.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by