Dimensions

PlumX

How to Cite
Yedaide, M. M., Álvarez, Z., & Porta, L. (2015). La investigación narrativa como moción epistémico-política. Revista Guillermo De Ockham, 13(1), 27–35. https://doi.org/10.21500/22563202.1685
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

La investigación narrativa se encuentra necesariamente atravesada por la disputa por el sentido de lo que es investigar, y lo que puede y debe esperarse de esta empresa. Si bien su legitimidad epistémica y su uso asiduo en el estudio de la educación han ido en proporcional incremento,  su validez metodológica sigue despertando inquietudes que remiten ya no sólo a cuestionamientos técnicos, sino que arrastran posturas políticas respecto de la naturaleza de la realidad, el lugar de los sujetos en el devenir de la experiencia humana y el poder de la práctica científica en el juego de las construcciones de sentido. Este trabajo se aboca al análisis del estado de la cuestión en el contexto geográfico inmediato y su marco geo-político más general, y sostiene las preguntas respecto de las consecuencias políticas de la investigación narrativa. Comparte asimismo retazos narrativos de profesores entrevistados enla Universidad Nacionalde Mar del Plata (UNMdP) al intentar dar cuenta de la buena enseñanza, como modo de ilustrar la potencia política de este tipo de indagaciones.

References

Angenot, M. (2012). El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Buenos Aires: Siglo veintiuno.
Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
Bruner, J. (2003) La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Cairo, H., & Grosfoguel, R. (2010). Descolonizar la modernidad, descolonizar Europa: un diálogo Europa-América Latina. Madrid: IEPALA.
Castro-Gómez, S. (2005). La hybris del punto cero: ciencia, raza e Ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2012). Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. México: Gedisa.
Grüner, E. (2010). La oscuridad y las luces. Buenos Aires: Edhasa.
Guba, E., & Lincoln, Y. (2012). Controversias paradigmáticas, contradicciones y convergencias emergentes. En N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa (pp.38-78. Vol. II). Barcelona: Gedisa.
Guyot, V. (2007). Las prácticas del conocimiento. Un abordaje epistemológico. Educación. Investigación. Subjetividad. Argentina: Ediciones LAE.
Kincheloe, J., & McLaren, P. (2012). Replanteo de la teoría crítica y de la investigación cualitativa. En N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa (pp. 241-315. Vol. II). Barcelona: Gedisa.
Lander, E. (2011). Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales: perspectivas latinoamericanas (pp. 4-23). Buenos Aires: Ciccus Ediciones.
Lather, P. (1993). Fertile Obsession: Validity after Post-structuralism. Sociological Quarterly, 34, 673-693.
Litwin, E. (2005). El campo de la didáctica: en búsqueda de una nueva agenda. En A. Camilloni, M. Davini, G. Eldestein, E. Litwin. M. Souto & S. Barco (Comp.), Corrientes Didácticas Contemporáneas (pp. 91-116). Buenos Aires: Paidós.
Mignolo, W. (1999). Colonialidad del poder y diferencia colonial. Lima: Anuario Mariateguiano.
Morín, E. (1999). Seven complex lessons in education for the future. Paris: UNESCO Publishing.
Porta, L., & Yedaide, M. M. (2014). La investigación biográfico narrativa. Desafíos ontológicos para la investigación y la enseñanza en la formación de formadores. Sophia: colección de Filosofía de la Educación, 17(2), 177-193.
Richardson, L. (1997). Fields of Play: Constructing an Academic Life. NJ: Rutgers University Press.
Ryan, B. A. (1999). Does Postmodernism Mean the End of Science in the Behavioral Sciences, and Does It Matter Anyway?. Theory and Psychology, 9(4), 483-502.
Santos, B. S. (2000). Crítica de la razón indolente: contra el desperdicio de la experiencia. Para un nuevo sentido común: la ciencia, el derecho y la política de la transición paradigmática. España: Descleé de Brouwer.
Santos, B. S. (2009). Epistemología del sur. México: Siglo XXI Editores.
Saukko, P. (2012). Metodologías para los estudios culturales. Un enfoque integrador. En N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa (pp. 316-340. Vol. II). Barcelona: Gedisa.
Vasilachis de Gialdino, I. (2012). De “la” forma de conocer a “las” formas de conocer. En N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Paradigmas y perspectivas en disputa. Manual de investigación cualitativa (pp. 11-26. Vol. II). Barcelona: Gedisa.
Wacquant, L. (2008). Conexiones carnales: sobre corporización, aprendizaje y pertenencia. Revista Pensar, 3(4), 12-41.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
31%
33%
Days to publication 
88
145
Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Universidad de San Buenaventura Cali