Dimensions

PlumX

How to Cite
Chapa Romero, A. C., Cadena Alvear, I., Almanza Avendaño, A. M., & Gómez San Luis, A. H. (2022). Gender-based violence in the university: perceptions, attitudes, and knowledge from the voice of the student body. Revista Guillermo De Ockham, 20(1), 77–91. https://doi.org/10.21500/22563202.5648 (Original work published March 16, 2022)
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

Universities are public spaces where gender inequalities survive and reproduce, manifested in discrimination, epistemic, sexual, and psychological violence. In Mexico, gender-based violence (GBV) has become visible in these spaces through the mobilization of women within these institutions, since they have made evident the impunity and the lack of policies for the attention, sanction, and eradication of this problematic. The purpose of this study was to identify the perceptions, attitudes, and knowledge of GBV in the students of five academic entities of the Universidad Nacional Autónoma de México. To do this, 10 focus groups were held in which 46 women and 44 men (N=90) participated. A qualitative analysis of the reflections arising from these groups was carried out with the support of the MAXQDA software. The most relevant categories that emerged from the analysis were: 1) Institutional culture of gender, 2) Responses to GBV, 3) Actions against GBV, 4) Myths about GBV, and 5) Knowledge about instances of attention to GBV. Even though care protocols have been implemented in some universities, there are still lags in making the problem visible, as well as the presence of patriarchal pacts that favor a climate of impunity, for which the right of women to higher education continues to be hindered.

Keywords:

References

Agoff, C., & Mingo, A. (2010). Tras las huellas de género. Vida cotidiana en tres facultades. México: PUEG-UNAM.
Amorós, C. (1990). Violencia contra las mujeres y pactos patriarcales. En V. Maqueira y C. Sánchez (eds.) Violencia y sociedad patriarcal. Madrid: Pablo Iglesias.
Arias-Sotelo, F.; Chapa-Romero, A.; Sánchez-Xicotencatl, O.; Cadena-Alvear, I. (2021). Impacto psicosocial del hostigamiento y acoso sexual (HyAS) en estudiantado universitario. Género y Salud en Cifras, 19(1), pp. 5-13.
Barreto, M. (2017). Violencia de género y denuncia pública en la universidad. Revista mexicana de sociología, 79(2), pp. 262-286. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018825032017000200262&script=sci_abstract&tlng=pt
Bedolla, P. (1989). Estudios de género y feminismo. Volumen 1. México: Fontamara.
Beiras, Adriano; Cantera Espinosa, Leonor M, & Casasanta García, Ana L. (2017). La construcción de una metodología feminista cualitativa de enfoque narrativo-crítico. Psicoperspectivas, 16(2), pp. 54-65. https://dx.doi.org/10.5027
Bosch-Fiol, E., & Ferrer-Pérez, V. A. (2012). Nuevo mapa de los mitos sobre la violencia de género en el siglo XXI. Psicothema, 24(4), pp. 548-554. Obtenido de https://www.redalyc. org/pdf/727/72723959007.pdf
Buquet, A. G. (2011). Transversalización de la perspectiva de género en la educación superior: Pro- blemas conceptuales y prácticos. Perfiles educativos, 33(SPE), pp. 211-225. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018526982011000500018&script=sci_abstract&tlng=pt
Buquet, A., Cooper, J., Mingo, A. & Moreno, H. (2013). Intrusas en la Universidad. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Buquet, A., Mingo, A., & Moreno, H. (2018). Imaginario occidental y expulsión de las mujeres de la educación superior. Revista de la educación superior, 47(185), pp. 83-108. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018527602018000100083&script=sci_abstract&tlng=pt
Carrillo, Rosalía. (2014). La violencia de género en la UAM: ¿un problema institucional o social? El Cotidiano, (186), pp. 45-54. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/325/32531428007.pdf
Cerva Cerna, D. (2020). Activismo feminista en las universidades mexicanas: la impronta política de las colectivas de estudiantes ante la violencia contra las mujeres. Revista de la educación superior, 49(194), pp. 137-15 https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1128
Ferrer, V. & Bosch, E. (2004). Violencia contra las mujeres. En E. Barbera e I. Martínez-Benlloch, (Coords.). Psicología y Género (pp. 242-269). Madrid: Pearson, PrenticeHall.
Fioretti, S. R., Coni, G. T., & Díaz, P. (2000). El género: ¿ un enfoque ausente en la formación docente? Red La Aljaba.
Gross, A. M., Winslett, A., Roberts, M., & Gohm, C. L. (2006). An examination of sexual violence against college women. Violence against women, 12(3), pp. 288-300. https://doi. org/10.1177/1077801205277358
Hamui-Sutton, A. & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de los grupos focales. Investigación en Edu- cación Médica, (2) 5, pp. 55-60. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S200750572013000100009
Kaufman, M. (1989). Hombres, placer, poder y cambio. Santo Domingo: Centro de Investigación para la Acción Femenina.
López I., Viana, M. & Sánchez, B. (2016). La equidad de género en el ámbito universitario: ¿un reto resuelto? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(2), pp. 349-361.
Mingo, Araceli, & Moreno, Hortensia (2015). El ocioso intento de tapar el sol con un dedo: violencia de género en la universidad. Perfiles educativos, 37(148), pp. 138-155. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000200009
Mingo, Araceli (2020). Juntas nos quitamos el miedo. Estudiantes feministas contra la violencia sexista. Revista iberoamericana de educación superior, 11(31), pp. 3-23. https://doi.org/10.22201/ iisue.20072872e.2020.31.703
Moreno C, Sepúlveda L., & Restrepo L. (2012). Discriminación y violencia de género en la universidad de Caldas. Hacia la Promoción de la Salud, 17(1), pp. 59-76. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S012175772012000100005&script=sci_abstract&tlng=en
Navarro, C., Ferrer, V. & Bosch, E. (2016). El acoso en el ámbito universitario: análisis de una escala de medida. Universitas Psychologica, 15(2), pp. 15-22. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy.15-2.asau
Peluffo, S. M. (2011). Discriminación, violencia y hostigamiento sexual contra las mujeres estu- diantes en la Universidad de Costa Rica. Reflexiones, 90(1), p. 23. Obtenido de https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4796687
Prior, S., & de Heer, B. (2021). Everyday terrorism: Campus sexual violence and the neoliberal university. Sociology compass, e12915. https://doi.org/10.1111/soc4.12915
Sánchez-Olvera, A.R., Güereca-Torres, R. (2015). Estudiantes universitarios y violencia en el salón de clase. En G. Vélez-Bautista y A. Luna-Martínez (coords.). Violencia de género. Escenarios y quehaceres pendientes, (pp.17-44). México: Universidad Autónoma del Estado de México.
Sloan, J. & Fisher, B. (2010). The Dark Side of the ivory tower: Campus crime as a social problem. Cambridge University Press.
Tapia, S. (2015). Violencia de género en las universidades o la necesidad de una intervención educativa. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1 (1), pp. 531-543. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851779053
Tavira, N. & Hernández, L. (2015). Atención a las víctimas de violencia de género en la comunidad estudiantil de la Universidad Autónoma del Estado de México. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10, pp. 1-31. Obtenido de http://1-11.ride.org. mx/index.php/RIDESECUNDARIO/article/view/324
Valls, R. (2008). Violencia de género en las universidades españolas. Barcelona: Ministerio de Igual- dad, Instituto de las Mujeres.
Zamudio, F.: Andrade, M.: Arana, R. & Alvarado, A. (2017). Violencia de género sobre estudiantes universitarios(as). Convergencia, 24(75), pp. 133-157. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S140514352017000300133&script=sci_abstract&tlng=pt

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>