The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
- Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
- NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Abstract
This research aims to explain how the structure and functioning of interactional discourse analysis can become a theoretical and methodological proposal for discourse study in social research. This analytical perspective focuses on people who interact discursively, making the text evidence of human intention at the moment of action. It also recognizes a real, situated dialogue, in which the existence of people in events is demonstrated; assumes that from speech acts, we could generate intentional and ideologically mediated evaluations, demonstrating that behind speech, there are power dynamics and resistances. We conclude that interactional discourse analysis offers an innovative alternative to recognize the meaning of texts from the positioning of their actors in action. This approach causes a shift in social reality readings, as it reveals potential tensions and perspectives to deepen phenomena of interest based on their actors and circumstances.
Keywords:
References
Bajtín, M. M. (1986). Problemas de la poética de Dostoievski. FCE.
Blancafort, H. C., y Tusón, A. (2015). Las cosas del decir: manual de análisis del discurso (3.a ed.). Grupo Planeta España.
Bolívar, A. (1994). Discurso e interacción en el texto escrito. Universidad Central de Venezuela; Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico.
Bolívar, A. (1995). Una metodología para el análisis interaccional del texto escrito. Boletín de Lingüística, 9, 1-18.
Bolívar, A. (1997). La negociación de la evaluación en editoriales de periódicos. Boletín de Filología, 36, 7-24. https://semanariorepublicano.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/21479
Bolívar, A. (2000). La lectura como un modo de interacción social. Zona Próxima, (1), 22-43. https://doi.org/10.14482/zp.01.784.51
Bolívar, A. (2001). The negotiation of evaluation in written text. En M. Scott y G. Thompson (Comps.) Patterns of text: in honour of Michael Hoey, pp. 129-158. Amsterdam: Benjamin Publishers.
Bolívar, A. (2007a). El análisis interaccional del discurso: del texto a la dinámica social. En A. Bolívar (Comp.), Análisis del discurso. ¿Por qué y para qué? (pp. 247-277). El Nacional; Universidad Central de Venezuela. http://hdl.handle.net/10872/5579
Bolívar, A. (Comp.). (2007b). Análisis del discurso. ¿Por qué y para qué? El Nacional; Universidad Central de Venezuela.
Bolívar, A. (2010). A change in focus: From texts in contexts to people in events. Journal of Multicultural Discourses, 5(3), 213-225. https://doi.org/10.1080/17447141003602312
Bolívar, A. (2011). La ocupación mediática del diálogo político: el caso de las disculpas. Discurso y Sociedad, 5(1), 41-70. http://www.dissoc.org/ediciones/v05n01/DS5(1)Bolivar.html
Bolívar, A. (2017). Political discourse as dialogue: A Latin American perspective. Routledge.
Bolívar, A. (2020). Análisis del discurso y hermenéutica como métodos en la interpretación de textos. Interpretatio: Revista de Hermenéutica, 5(1), 17-34. https://doi.org/10.19130/iifl.it.2020.5.1.0003
Bolívar, A., y Fontaines-Ruiz, T. (2021). El meme como replicador de la xenofobia: una perspectiva interaccional y crítica. Revista da Abralin, 20(3), 51-77. https://doi.org/10.25189/rabralin.v20i3.1987
Bolívar, A. (2023a). El análisis interaccional del discurso: Un método lingüístico, dialógico y crítico. En O.I. Londoño Zapata (ed.) Métodos de análisis del discurso. Perspsectvas Latinoamericanas. Buenos Aires: Biblos en prensa.
Breazu, P., y McGarry, A. (2023). Romaphobia in the UK right-wing press: Racist and populist discourse during the Brexit referendum. Social Semiotics, 1-22. https://doi.org/10.1080/10350330.2023.2165907
Cai, W., y McKenna, B. (2023). Power and resistance: Digital-free tourism in a connected world. Journal of Travel Research, 62(2), 290-304. https://doi.org/10.1177/00472875211061208
Cerón-Martínez, A. U. (2020). La construcción del objeto de estudio: lecciones epistemológicas a partir de la obra de Pierre Bourdieu. Cinta de Moebio: Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, (67), 75-84. https://doi.org/10.4067/s0717-554x2020000100075
Dahlberg, M., y Thapar-Björkert, S. (2023). Conceptualizing xenophobia as structural violence in the lives of refugee women in Gauteng, South Africa. Ethnic and Racial Studies, 1-23. https://doi.org/10.1080/01419870.2023.2179890
Duarte Alvarado, M. (2020). Análisis Interaccional del Discurso: Un modelo crítico para el estudio de la lengua y la sociedad. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 20(2), 49–68. https://doi.org/10.35956/v.20.n2.2020.p.49-68
Elias, A. (2023). Racism as neglect and denial. Ethnic and Racial Studies, 1-23. https://doi.org/10.1080/01419870.2023.2181668
Fairclough, N. (2013a). Language and power. Routledge.
Fairclough, N. (2013b). Critical discourse analysis and critical policy studies. Critical Policy Studies, 7(2), 177-197. https://doi.org/10.1080/19460171.2013.798239
Firth, J. R. (1961). Papers in linguistics, 1934-1951. Oxford University Press.
Fontaines-Ruiz, T., y Quezada-Abad, C. (2018). El dato y sus variaciones en la investigación educativa. En Y. González de la Torre (Coord.), La producción del conocimiento en entornos educativos: sujetos, artefactos, estrategias y regímenes de significado en constante reconfiguración (pp. 103-123). Universidad de Guadalajara.
Fowler, R. (2013). Language in the news: Discourse and ideology in the press. Routledge.
Fowler, R., Hodge, B., Kress, G., y Trew, T. (2018). Language and control. Routledge.
Halliday, M. A. K. (1982). El lenguaje como semiótica social: la interpretación social del lenguaje y del significado. FCE.
Halliday, M. A. K., y Matthiessen, M. I. M. (2014). An introduction to functional grammar (3.a ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203783771
Kofman, E. (2023). Integration discourses, the purification of gender and interventions in family migrations. Ethnic and Racial Studies, 1-21. https://doi.org/10.1080/01419870.2023.2166791
Linell, P. (1998). Approaching dialogue: Talk, interaction and contexts in dialogical perspectives (vol. 3). John Benjamins Publishing.
Linell, P. (2009). Rethinking language, mind, and world dialogically: Interactional and contextual theories of human sense-making. IAP.
López, S., y Yepes, P. (2019). La argumentación en la dinámica del discurso. Revista Iberoamericana de Argumentación, (18), 68-80. https://doi.org/10.15366/ria2019.18.004
Maldonado, C. E. (2016). El evento raro: epistemología y complejidad. Cinta de Moebio: Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, (56), 187-196. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000200006
Malinowski, B. (1984). Una teoría científica de la cultura. Sarpe.
Martín-Fiorino, V. (2017). Construir convivencia: vida política y políticas de la vida. En V. Díaz (Coord.), Foro por la Vida: la persona en su entorno (pp. 21-30). Universidad Católica de Colombia.
Pardo, M. L. (2011). Teoría y metodología de la investigación lingüística: método sincrónico-diacrónico de análisis lingüístico de textos. Tersites. http://hdl.handle.net/11336/188801
Pardo, M. L. (2013). Introducción: el análisis del discurso, su origen y expansión. En L. Colantoni y L. Rodríguez Louro (Eds.), Perspectivas teóricas y experimentales sobre el español de la Argentina (pp. 473-486). Vervuert Verlagsgesellschaft.
Pardo, M. L. (2015). Metodologiade la investigación em linguística: reflexiones y propuesta. Revista da Abralin, 14(2). https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1267
Pardo Abril, N. G. (2003). Análisis crítico del discurso y representaciones sociales: un acercamiento a la comprensión de lectura. En L. Berardi (Comp.), Análisis crítico del discurso: perspectivas latinoamericanas (pp. 43-63). Frasis.
Pardo Abril, N. G. (2007). Cómo hacer análisis crítico del discurso: una perspectiva latinoamericana. Frasis.
Pournajaf, H., Haghighatian, M., y Jahanbakhsh, E. (2023). Representation of women’s profile in the discourse of the resistance against women’s subjectivity (Case study: Social network of Instagram). Sociology of Culture and Art, 4(4), 118-141. https://scart.uok.ac.ir/article_62519.html?lang=en
Prada, R. (1987). Epistemología del dato. Revista Mexicana de Sociología, 49(1), 307-334. https://doi.org/10.2307/3540436
Riffo-Pavón, I. (2022). Imaginarios sociales, representaciones sociales y re-presentaciones discursivas. Cinta de Moebio: Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, (74), 78-94. http://dx.doi.org/10.4067/s0717-554x2022000200078
Sarangi, S., y Coulthard, M. (2014). Discourse and social life. Routledge.
Sommer, R. (2023). Migration and narrative dynamics. En P. Dawson y M. Mäkelä (Eds.), Routledge companion to narrative theory (pp. 498-511). Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781003100157
Van Dijk, T. A. (2016). Discurso y conocimiento: una aproximación sociocognitiva. Gedisa.
Van Dijk, T. A. (2017). Discourse and power. Bloomsbury Publishing.
Van Dijk, T. A. (Comp.). (2019). El discurso como interacción social. Gedisa.
Wodak, R., y Chilton, P. A. (2005). A new agenda in (critical) discourse analysis: Theory, methodology, and interdisciplinary. John Benjamins Publishing.
Wodak, R., y Meyer, M. (2001). Methods of critical discourse analysis. Sage.