Dimensions

PlumX

How to Cite
Bonilla, A. B. (2024). Intercultural Philosophy as Translation and Dialogue between Situated “Sentipensares”. Revista Guillermo De Ockham, 22(1), 75–89. https://doi.org/10.21500/22563202.6714
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

A comparison between two major projects of “transformation of philosophy” in the 20th century, allows us to point out that the discursivist project remained in the orbit of Euro-Northamerican thought and occluded positive exchanges with other knowledges, memories, and cultures of the world, while that of intercultural philosophy opened up a universal theoretical-practical horizon. The sapiential subjects that such philosophy privileges can be considered situated “sentipensares”. By means of cultural translation, understood as mutual and open hermeneusis, the transforming project of intercultural philosophy aspires to put such subjects in dialogue, not only to achieve possible theoretical understandings but also better forms of coexistence between human beings and groups among themselves and with all living beings.

Keywords:

References

Apel, K. O. (1985a). La transformación de la filosofía. I. Análisis del lenguaje, semiótica y hermenéutica. Taurus.
Apel, K. O. (1985b). La transformación de la filosofía. II. El a priori de la comunidad de comunicación. Taurus.
Apel, K. O. (1991a). ¿Vuelta a la normalidad? ¿Podemos aprender algo especial de la catástrofe nacional? El problema del paso histórico (mundial) a la moral posconvencional desde la perspectiva específica alemana. En K. O. Apel, A. Cortina, J. de Zan y D. Michelini (Eds.), Ética comunicativa y democracia (pp. 70-117). Crítica.
Apel, K. O. (1991b). La ética del discurso como ética de la responsabilidad: una transformación posmetafísica de la ética de Kant. En K. O. Apel, Teoría de la verdad y ética del discurso (pp. 147-184). Paidós.
Apel, K. O., y Dussel, E. (2004). Ética del discurso y ética de la liberación. Trotta.
Apel, K. O., Cortina, A., de Zan, J., y Michelini, D. (Eds.). (1991). Ética comunicativa y democracia. Crítica.
Baigorri, J. (2010). Transnacionalidad, lengua y comunicación: hacia unos modelos de diálogo intercultural. En Grupo Alfaqueque, Los límites de Babel: ensayos sobre la comunicación entre lenguas y culturas (pp. 134-153). Iberoamericana; Vervuert.
Becka, M. (2007). Interkulturalität im Denken Raúl Fornet-Betancourt. Traugott Bautz.
Berisso, D., y Giuliano, F. (2015). Entrevista: la educación como práctica de convivialidad. Una conversación intercultural con Raúl Fornet-Betancourt. Revista del Cisen: Tramas/Maepova, 3(1), 139-151.
Bonilla, A. B. (2005). El diálogo filosófico intercultural y el fenómeno migratorio: su tratamiento como “traducción” en la “Escuela de Aachen”. En Actas: 1.º Congreso Latinoamericano de Antropología (pp. 29-47). Universidad Nacional de Rosario.
Bonilla, A. B. (2021). Algunas ideas para educar en derechos ecoculturales. En T. Miranda Alonso, N. Hermann, W. O. Kohan, M. Costa Carvalho, I. E. Ramírez Hernández, G. Morales Argüelles, J. Nomen, P. Romero y A. B. Bonilla, Tópicos de filosofía y educación para el siglo XXI (pp. 187-211). Nosótrica Ediciones.
Bonilla, A. B. (2022). Raúl Fornet-Betancourt y la filosofía nuestroamericana. En E. Dussel, R. Fornet-Betancourt, M. Casalla, N. Heredia, A. B. Bonilla, E. del Percio, A. Mason, R. Doberti y L. Maddonni, Filosofía de la liberación: pasado, presente y futuro (pp. 57-65). Ciccus.
Bonilla, A. B. (2023a). La filosofía intercultural nuestro americana liberadora como hija necesaria de la filosofía de la liberación. En Actas. II Jornadas Internacionales de Filosofía Intercultural “Diálogos Interdisciplinarios entre Democracias, Culturas y Ciudadanías”. Editorial Argus-a.
Bonilla, A. B. (2023b). Apuntes histórico-conceptuales sobre ecosofía intercultural. En M. Fernández Braga y V. Avendaño Porras (Coords.), Pedagogías interculturales y decoloniales: interseccionalidades entre política, ética, ecología y comunidad (pp. 249-301). Userena.
Bonilla, A. B. (2023c). El magisterio intercultural de Raúl Fornet-Betancourt: notas para un homenaje. En H. Büchel (Ed.), Wege interkultureller Philosophie heute (pp. 86-118). Wissenschaftsverlag Mainz.
Bonilla, A. B., Rosero Morales, J. R., y Fornet-Betancourt, R. (2021). Desafíos para una filosofía intercultural nuestroamericana. Universidad del Cauca.
Cortina, A. (1991). Introducción. En K. O. Apel, Teoría de la verdad y ética del discurso (pp. 9-33). Paidós.
Di Martino, M. (2009). Transformación intercultural de la filosofía: entrevista a Raúl Fornet-Betancourt. Topologik.net, (5), 28-52.
Dussel, E. (2011). Ética de la liberación en la edad de la globalización y de la exclusión. Trotta.
Dussel, E. (2017, 23 de mayo). Karl-Otto Apel, 2.ª generación de la Escuela de Fráncfort. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2017/05/23/opinion/020a2pol
Eco, U. (2008). Decir casi lo mismo: experiencias de traducción. Lumen.
Fornet-Betancourt, R. (Ed.). (1977). Befreiungstheologie: Kritische Rückblick und Perspektiven für die Zukunft (Vol. 1). Grünewald.
Fornet-Betancourt, R. (1983). Philosophie der Befreiung: die Phänomenologische Ontologie bei Jean-Paul Sartre. Materialis V.
Fornet-Betancourt, R. (1985a). Kommentierte Bibliographie zur Philosophie in Lateinamerika. Peter Lang.
Fornet-Betancourt, R. (1985b). Problemas actuales de la filosofía en Hispanoamérica. FEPAI.
Fornet-Betancourt, R. (Ed.). (1992). Diskursethik oder Befreiungsethik? Verlag der Augustinus-Buchhandlung.
Fornet-Betancourt, R. (Ed.). (1993a). Ethik und Befreiung (2.a ed.). Verlag der Augustinus-Buchhandlung.
Fornet-Betancourt, R. (Ed.). (1993b). Die Diskursethik und ihre lateinamerikanische Kritik. Verlag der Augustinus-Buchhandlung.
Fornet-Betancourt, R. (Ed.). (1994a). Konvergenz oder Divergenz? Eine Bilanz des Gesprächs zwischen Diskursethik und Befreiungsethik. Verlag der Augustinus-Buchhandlung.
Fornet-Betancourt, R. (1994b). El pensamiento iberoamericano como base para un modelo de filosofía intercultural. Revista de Filosofía Latinoamericana y Ciencias Sociales, (19), 73-84.
Fornet-Betancourt, R. (1995). O marxismo na América Latina. Nova Harmonia.
Fornet-Betancourt, R. (Ed.). (1996). Armut, Ethik, Befreiung. Verlag der Augustinus-Buchhandlung.
Fornet-Betancourt, R. (1998). José Martí (1853-1895). Ediciones del Orto.
Fornet-Betancourt, R. (2000). Incidencia de la teología de la liberación en la filosofía latinoamericana. Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (78), 679-702. https://doi.org/10.5377/realidad.v0i78.4711
Fornet-Betancourt, R. (2001). Transformación del marxismo: historia del marxismo en América Latina. Plaza y Valdés.
Fornet-Betancourt, R. (2002). Modele befreiender Theorie in der europäischen Philosophiegeschichte. IKO.
Fornet-Betancourt, R. (2003). Interculturalidad y filosofía en América Latina. Wissenschaftsverlag Mainz.
Fornet-Betancourt, R. (Ed.). (2004). Crítica intercultural de la filosofía latinoamericana actual. Trotta.
Fornet-Betancourt, R. (2008). Karl-Otto Apel y su presencia en la filosofía latinoamericana. Topologik.net, (3). https://www.topologik.net/Fornet-Betancourt.htm
Fornet-Betancourt, R. (2011). La filosofía intercultural y la dinámica del reconocimiento. Ediciones UC Temuco.
Fornet-Betancourt, R. (Ed.). (2015). Zur Geschichte und Entwicklung der Interkulturellen Philosophie. Wissenschaftsverlag Mainz.
Fornet-Betancourt, R. (2017). Elementos para una crítica intercultural de la ciencia hegemónica. Wissenschftsverlag Mainz.
Fornet-Betancourt, R. (Ed.). (2020). Affektivität und Erkenntnis: Interkulturelle Annäherungen an eine neue Erkenntniskultur. Wissenschftsverlag Mainz.
Fornet-Betancourt, R. (2021). Historia y tareas de la filosofía intercultural en América Latina. En A. Bonilla, J. Rosero Morales y R. Fornet-Betancourt, Desafíos para una filosofía intercultural nuestroamericana (pp. 25-46). Universidad del Cauca.
Fornet-Betancourt, R. (2022). Cincuenta años de filosofía de la liberación. En E. Dussel, R. Fornet-Betancourt, M. Casalla, N. Heredia, A. B. Bonilla, E. del Percio, A. Mason, R. Doberti y L. Maddonni, Filosofía de la liberación: pasado, presente y futuro (pp. 67-82). Ciccus.
Fornet-Betancourt, R. (2023). Toward a philosophy of intercultural dialogue in a conflicted world. En F. Dallmayr (Ed.), Dialogue and the new cosmopolitanism: Conversations with Edward Demenchonok (pp. 17-27). Lexington Books.
Gilligan, C. (1985). La moral y la teoría: psicología del desarrollo femenino. FCE.
Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura: crítica de las teorías de la identidad. Siglo XXI.
Kohlberg, L. (1998). De lo que es a lo que debe ser: cómo cometer la falacia naturalista y vencerla en el estudio del desarrollo moral. Almagesto.
Moncayo, V. M. (2015). Presentación. Fals Borda: hombre hicotea y sentipensante. En O. Fals Borda, Una sociología sentipensante para América Latina (pp. 9-19). Siglo XXI; Clacso.
Payàs, G., y Zavala Cepeda, J. M. (Eds.). La mediación lingüístico-cultural en tiempos de guerra: cruce de miradas desde España y América. Ediciones UC Temuco.
Salas Astrain, R. F. (2012). Reconocimiento, traducción y conflicividad: las siempre conflictivas y nunca acabadas relaciones con los otros. En G. Payàs y J. M. Zavala Cepeda (Eds.), La mediación lingüístico-cultural en tiempos de guerra: cruce de miradas desde España y América (pp. 123-138). Ediciones UC Temuco.
Santos, B. (2005). El milenio huérfano: ensayos para una nueva cultura política. Trotta; ILSE.
Santoyo, J. C. (2008). Historia de la traducción: viejos y nuevos apuntes. Universidad de León.
Stepanyants, M. T. (2023). Striving for intercultural philosophy: The contribution of Russians philosophers. En F. Dallmayr (Ed.), Dialogue and the New Cosmopolitanism: Conversations with Edward Demenchonok (pp. 69-94). Lexington Books.
Vallescar, D. (2000). Hacia una racionalidad intercultural: cultura, multiculturalismo e interculturalidad. Perpetuo Socorro.
Vélez Peña, J. J. (2023). Genealogía de la sentisapiencia: elementos para una ontología intercultural del presente. Ciccus.
Vior, E. J. (2016). La metáfora de la “traducción intercultural” en el análisis comparativo de los procesos políticos suramericanos. Academia. https://www.academia.edu/29882823/LA_MET%C3%81FORA_DE_LA_TRADUCCI%C3%93N_INTERCULTURAL_EN_EL_ANALISIS_COMPARATIVO_doc
Vitz, P. C. (1994). Critiques of Kohlberg’s model of moral development: A summary. Revista Española de Pedagogía, 52(197), 5-35. https://www.jstor.org/stable/23765133

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by