Dimensions

PlumX

How to Cite
Castro-Serrano, B., & Fernández Ramírez, C. (2016). Rostro deshecho. Por un arte menor y sus alcances políticos en Deleuze. Revista Guillermo De Ockham, 14(2), 43–52. https://doi.org/10.21500/22563202.2651
License terms

The Revista Guillermo de Ockham provides an immediate and open access to its content, based on the principle of offering the public a free access to investigations to provide a global interchange of knowledge.
Unless otherwise established, the contents of this journal has a license with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

  • Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
  • NoDerivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
  • No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Abstract

El presente texto tiene por objetivo evidenciar una de las posibles vinculaciones que existen entre arte y política en el pensamiento de Gilles Deleuze. Para lo anterior, se trabajará en base a la formulación del “proyecto baconiano” que Deleuze enuncia en su texto Lógica de la sensación y que tiene por principio deshacer el rostro. Dicho esto, desarrollamos el concepto de rostridad o rostrificación que el autor teoriza de modo crítico en contraposición al rostro deshecho, mostrando las vinculaciones entre el arte y la política. Se concluye con la idea de que un arte menor y una política menor afectaría y atravesaría este proyecto (político) baconiano que el autor llama “deshacer el rostro”.

References

Alliez, E. (2004). La condición CsO. O la política de la sensación. Revista Laguna, 15, 91-106.
Deleuze, G. (1994). Lógica del sentido. Barcelona: Paidós.
Deleuze, G. (1999). Conversaciones. Valencia: Pre-Textos.
Deleuze, G. (2002a). Diferencia y Repetición. Buenos Aires: Amorrortu.
Deleuze, G. (2002b). Francis Bacon. Lógica de la sensación. Madrid: Arena Libros.
Deleuze, G. (2005). La isla desierta y otros textos, textos y entrevistas (1953-1974). Valencia: Pre-Textos.
Deleuze, G. (2007). Dos regímenes de locos, textos y entrevistas (1975-1995). Valencia: Pre-Textos.
Deleuze, G. (2008). La Filosofía crítica de Kant, Madrid: Ed. Cátedra.
Deleuze, G., & Guattari, F. (2002). Mil Mesetas. Valencia: Pre-Textos.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1983). Kafka. Por una literatura menor. México D.F. Ediciones Era.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1999). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1998). El Anti-Edipo. Barcelona: Paidós.
Deleuze, G. & Parnet, C. (1980). Diálogos. Valencia: Pre-Textos.
Mengue, Ph. (2008). Deleuze o el sistema de lo múltiple. Buenos Aires: Las Cuarenta.
Ordóñez, L. (2011). Arte y acontecimiento. Una aproximación a la estética deleuziana. Revista latinoamericana de filosofía, 37(1), 127-152.
Pardo, J.L. (2002). Deleuze: violentar el pensamiento. Madrid: Ediciones Pedagógicas.
Sauvagnargues, A. (2006). Deleuze. Del animal al arte. Buenos Aires: Amorrortu
Sibertin-Blanc, G. (2010). Deleuze y las minorías: ¿cuál política?. En Y. Ch. Zarka (Eds.), Deleuze político (pp. 45-65). Buenos Aires: Nueva Visión.
Zourabichvili, F. (2004). Deleuze, una filosofía del acontecimiento. Buenos Aires: Amorrortu.

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by