Ver/Descargar
Cómo citar
Burrola Vásquez, M., & Vera Noriega, J. Ángel. (2013). Estudio sobre competencias en Tics en profesores de secundaria bajo la reforma educativa en México. International Journal of Psychological Research, 6(2), 59–70. https://doi.org/10.21500/20112084.686
Más formatos de cita
Términos de licencia
▼
The work that is sent to this journal must be original, not published or sent to be published elsewhere; and if it is accepted for publication, authors will agree to transfer copyright to International Journal of Psychological Research.
To give up copyright, the authors allow that, International Journal of Psychological Research, distribute the work more broadly, check for the reuse by others and take care of the necessary procedures for the registration and administration of copyright; at the same time, our editorial board represents the interests of the author and allows authors to re-use his work in various forms. In response to the above, authors transfer copyright to the journal, International Journal of Psychological Research. This transfer does not imply other rights which are not those of authorship (for example those that concern about patents). Likewise, preserves the authors rights to use the work integral or partially in lectures, books and courses, as well as make copies for educational purposes. Finally, the authors may use freely the tables and figures in its future work, wherever make explicit reference to the previous publication in International Journal of Psychological Research. The assignment of copyright includes both virtual rights and forms of the article to allow the editorial to disseminate the work in the manner which it deems appropriate.
The editorial board reserves the right of amendments deemed necessary in the application of the rules of publication.
To give up copyright, the authors allow that, International Journal of Psychological Research, distribute the work more broadly, check for the reuse by others and take care of the necessary procedures for the registration and administration of copyright; at the same time, our editorial board represents the interests of the author and allows authors to re-use his work in various forms. In response to the above, authors transfer copyright to the journal, International Journal of Psychological Research. This transfer does not imply other rights which are not those of authorship (for example those that concern about patents). Likewise, preserves the authors rights to use the work integral or partially in lectures, books and courses, as well as make copies for educational purposes. Finally, the authors may use freely the tables and figures in its future work, wherever make explicit reference to the previous publication in International Journal of Psychological Research. The assignment of copyright includes both virtual rights and forms of the article to allow the editorial to disseminate the work in the manner which it deems appropriate.
The editorial board reserves the right of amendments deemed necessary in the application of the rules of publication.
Resumen
El objetivo de estudio buscó identificar el empleo que da el docente de secundaria en México, a las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), así como sus actitudes y usos de mecanismos digitales, todo en el marco de la reforma en secundaria. Se utilizó un instrumento basado en los Estándares de Competencias en TIC para Docentes (UNESCO, 2008), dirigido a una muestra de 350 profesores de cuatro municipios de Nuevo León, México seleccionados a través de un muestreo aleatorio para un nivel de confiabilidad de 95 al 5 de error y probabilidad .05, de un universo de la zona metropolitana de Monterrey. Los resultados indican que a mayor empleo de la comunicación digital, existen más posibilidades de su uso en aula, además de encontrar en fase instrumental el nivel de conocimiento en TIC de los maestros, situaciones que deben llevar a modificar la práctica didáctica y las políticas públicas en este rubro.
Palabras clave:
Referencias
Agyei, D., Voogt, J. (2011). ICT use in the teaching of mathematics: Implications for profesional development of pre-service teachers in Ghana. Education and Information Technologies, 16, 423-439. doi: 10.1007/s10639-010-9141-9
Almerich, G., Suárez, J., Jornet, J., & Orellana, M. (2011). Las competencias y el uso de las Tecnologías de la Información y comunicación por el profesorado: estructura dimensional. Revista Electrónica de investigación Educativa, 13(1), 28-42. Retrieved From: http://redie.uabc.mx/vol13no1/contenido-almerichsuarez.html
Area, M., Cepeda, O., González, D., & Sanabria, A. (2010). Un análisis de las actividades didácticas con TIC en aulas de educación secundaria. Revista de Medios y Educación, 38. Retrieved From http://www.sav.us.es/pixelbit/actual/15.pdf
Coll, C., Mauri, T., & Onrubia, J. (2008). Análisis de los usos reales de las tic en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10. Retrieved From http://redie.uavc.mx/vol10no1/contenido-coll2.html
Diario Oficial de la Federación de México, Secretaría de Educación Pública. (2006). Acuerdo 384. Retrieved From:
basica.sep.gob.mx/reformaintegral/sitio/pdf/.../Acdo384.pdf
Domingo, M., & Marqués, P. (2011). Aulas 2.0 y uso de las TIC en la práctica docente. Comunicar, 37, 169-175. doi:10.3916/C37-2011-03-2009
Gargallo, B., Suárez, J., & Almerich, G. (2006). La influencia de las actitudes de los profesores en el uso de las nuevas tecnologías. Revista española de Pedagogía, 233, 45-66.
Gutiérrez, A. (2008). Las TIC en la formación del maestro.”Realfabetización” digital del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22, 191-206.
Instituto Canario de Evaluación y Calidad Educativa. (2004). En Navarro C. & Alcocel M. (Eds.), Competencias básicas en las tecnologías de la información y la comunicación (pp. 19-49). Canarias: Ediciones Educativas Canarias.
Kafyulilo, A., & Keengwe, J. (2013). Teachers’ perspectives on their use of ICT in teaching and learning: A case study. Journal of Education and Information Technologies. doi: 10.1007/s10639-013-9259-7
López, F., & Angulo R. (2006). La Reforma de la Educación Secundaria en México. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 11(31), 1427-1450.
Pedró, F. (2011). ¿Dónde estamos? Tecnología y escuela: lo que funciona y por qué [Documento Básico] (pp. 17-24). Retrieved From http://www.fundacionsantillana.com/upload/ficheros/noticias/201111/documento_bsico.pdf
Pelgrum, W., & Voogt, J. (2009). School and teacher factors associated with frecuency of ICT use by mathematics teachers: Country comparisons, Journal of Education and Information Technologies, 14, 293-308. doi: 10.1007/s10639-009-9093
Ramírez, E., Cañedo, I., & Clemente, M. (2012). Las actitudes y creencias de los profesores de secundaria sobre el uso de Internet en sus clases. Comunicar, 19, 147-155. doi: 10.3916/C38-2012-03-06
Almerich, G., Suárez, J., Jornet, J., & Orellana, M. (2011). Las competencias y el uso de las Tecnologías de la Información y comunicación por el profesorado: estructura dimensional. Revista Electrónica de investigación Educativa, 13(1), 28-42. Retrieved From: http://redie.uabc.mx/vol13no1/contenido-almerichsuarez.html
Area, M., Cepeda, O., González, D., & Sanabria, A. (2010). Un análisis de las actividades didácticas con TIC en aulas de educación secundaria. Revista de Medios y Educación, 38. Retrieved From http://www.sav.us.es/pixelbit/actual/15.pdf
Coll, C., Mauri, T., & Onrubia, J. (2008). Análisis de los usos reales de las tic en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10. Retrieved From http://redie.uavc.mx/vol10no1/contenido-coll2.html
Diario Oficial de la Federación de México, Secretaría de Educación Pública. (2006). Acuerdo 384. Retrieved From:
basica.sep.gob.mx/reformaintegral/sitio/pdf/.../Acdo384.pdf
Domingo, M., & Marqués, P. (2011). Aulas 2.0 y uso de las TIC en la práctica docente. Comunicar, 37, 169-175. doi:10.3916/C37-2011-03-2009
Gargallo, B., Suárez, J., & Almerich, G. (2006). La influencia de las actitudes de los profesores en el uso de las nuevas tecnologías. Revista española de Pedagogía, 233, 45-66.
Gutiérrez, A. (2008). Las TIC en la formación del maestro.”Realfabetización” digital del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22, 191-206.
Instituto Canario de Evaluación y Calidad Educativa. (2004). En Navarro C. & Alcocel M. (Eds.), Competencias básicas en las tecnologías de la información y la comunicación (pp. 19-49). Canarias: Ediciones Educativas Canarias.
Kafyulilo, A., & Keengwe, J. (2013). Teachers’ perspectives on their use of ICT in teaching and learning: A case study. Journal of Education and Information Technologies. doi: 10.1007/s10639-013-9259-7
López, F., & Angulo R. (2006). La Reforma de la Educación Secundaria en México. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 11(31), 1427-1450.
Pedró, F. (2011). ¿Dónde estamos? Tecnología y escuela: lo que funciona y por qué [Documento Básico] (pp. 17-24). Retrieved From http://www.fundacionsantillana.com/upload/ficheros/noticias/201111/documento_bsico.pdf
Pelgrum, W., & Voogt, J. (2009). School and teacher factors associated with frecuency of ICT use by mathematics teachers: Country comparisons, Journal of Education and Information Technologies, 14, 293-308. doi: 10.1007/s10639-009-9093
Ramírez, E., Cañedo, I., & Clemente, M. (2012). Las actitudes y creencias de los profesores de secundaria sobre el uso de Internet en sus clases. Comunicar, 19, 147-155. doi: 10.3916/C38-2012-03-06
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.