To give up copyright, the authors allow that, International Journal of Psychological Research, distribute the work more broadly, check for the reuse by others and take care of the necessary procedures for the registration and administration of copyright; at the same time, our editorial board represents the interests of the author and allows authors to re-use his work in various forms. In response to the above, authors transfer copyright to the journal, International Journal of Psychological Research. This transfer does not imply other rights which are not those of authorship (for example those that concern about patents). Likewise, preserves the authors rights to use the work integral or partially in lectures, books and courses, as well as make copies for educational purposes. Finally, the authors may use freely the tables and figures in its future work, wherever make explicit reference to the previous publication in International Journal of Psychological Research. The assignment of copyright includes both virtual rights and forms of the article to allow the editorial to disseminate the work in the manner which it deems appropriate.
The editorial board reserves the right of amendments deemed necessary in the application of the rules of publication.
Resumen
Puede resultar paradójico iniciar una nueva publicación en Latinoamérica con una denominación en inglés, especialmente cuando sus contenidos son mayoritariamente en lengua española. Además, en esta lengua, la literatura es numerosa, por ejemplo el directorio Latindex contiene alrededor de 17.073 revistas, 2.689 dedicadas a Artes y Humanidades, 9.847 en Ciencias Sociales y 582 en Psicología; aunque no todas están en idioma español, la mayoría sí lo están. Por esto, se hace necesario explicar el porqué de esta denominación, especialmente si tenemos en cuenta que el debate del idioma en la ciencia no es trivial, ya que afecta a la fluidez de la comunicación, a la precisión y a la integración de investigación y sociedad (Gil-Arnao, de Gil, Rivera, & Molina, 1998).
Referencias
Ardila, R. (2004). Psicología latinoamericana: el primer medio siglo. Revista de Psicología Interamericana /Interamerican Journal of Psychology, 38(2), 317-322.
Ardila, R., Pérez-Acosta, A., & Gutiérrez, G. (2005).Psicología del aprendizaje: Investigación básica publicada en revistas iberoamericanas indexadas. Revista Latinoamericana de Psicología, 37(3), 595-615.
Buela-Casal, G. (2001). La psicología española y su proyección internacional, el problema del criterio: internacional, calidad y castellano y/o inglés. Papeles del psicólogo, 79, 53-57.
Gil-Arnao, F., de Gil, E., Rivera, V., & Molina, J. (1998). El español en los índices SCI y SSCI. Lapso 1981-1995. Interciencia, 23(1), 33-40.