This journal provides open, immediate access to its contents, based on the principle that offering the public free access to research helps to promote a higher global exchange of knowledge.
As such, all journal articles are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA), by which commercial use of the original work or its possible derived works is not allowed, and the distribution thereof must be done with the same license elements regulating the original work.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Abstract
The design of the Behavioral Adaptation Abilities Questionnaire for adolescents between 14 and 18 years of age was developed in order to explore behaviors that promote psychological adjustments to certain situations and conflicts
that they face. The design of the measurement tool was based on the planning, applying and analyzing of instruments. The participants were 416 students from public, private and fiscomisional educational institutions located in urban
and rural areas. Initially, the questionnaire included 142 items, divided into three areas. After the reliability analysis obtained from the pilot test, that determined that the inner consistency of the cognitive area was low, two new areas were created: a social-contextual one and a practical-functional one, which showed an acceptable inner consistency. In general, the items showed a high coefficient (α = .875). Therefore, the KMO (Kaiser-Meyer-Oblim) test was applied in order to carry out a factorial analysis. The result was a median relation in both cases. Bartlett’s sphericity test (p < .001) made the factorial analysis possible as well as the sedimentation graph that confirms the number of factors involved in the construction of the instrument.
Keywords:
References
Blesedell, E., Cohn, E., & Boyt, B. (2008). Terapia ocupacional. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana. Recuperado de https://goo.gl/fFHPwD
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecologia del desarrollo humano . Barcelona: Paidós.
Cantón J., Cortés R., & Cantón D. (2011). Desarrollo socioafectivo y de la personalidad. España: Larousse - Alianza Editorial. Recuperado de https://goo.gl/LKy3zc
CONSEP. (2013, Agosto 11). Ecuador es parte de un plan de consumo de drogas. El Telégrafo. Recuperado de https://goo.gl/zRD1nq
Do Amaral, M., Maia, F., & Bezerra de Medeiros, C. (2015). Las habilidades sociales y el comportamiento infractor en la adolescencia. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 19(2), 17–38. Recuperado de https://goo.gl/xTK628
Elster, J. (2010). La explicación del comportamiento social. Barcelona: Editorial Gedisa. Recuperado de https://goo.gl/wMFG6V
Extremera, N., & Fernández, P. (2013). Inteligencia emocional en adolescentes. Universidad de Málaga. Laboratorio de Emociones, 352(s.d), 34-39. Recuperado de https://goo.gl/byFhCY
Fajardo, F., León del Braco, B., Castaño, F., & Ribeiro, J., (2012). Salud mental en el grupo de 4-15 años a partir de los resultados de la Encuesta Nacional de Salud 2006. Revista de Salud Pública, 86(4), 445-451. Recuperado de https://goo.gl/cti8Bm
Goleman, D. (2008). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós S.A. Recuperado de https://goo.gl/TTFk6e
González Ramírez , T., & Pedroza Navarro, I. (2017). Variables sociofamiliares asociadas al abandono de los estudios universitarios. EDUCATION SIGLO XXI, 35 (2 de Julio), 365-388. Recuperado de http://cort.as/-3ppe
Goodman, A., Lamping, D., & Ploubidis, G. (2010). When to use Broader Internalizing and Externalizing Subscales Instead of the Hypothesised Five Subscales on the Strengths and Difficulties Questionnaires (SDQ): Data from British Parents, Teachers and Children. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 1179-1191. doi: 10.1007/s10802-010-9434-x
Guaygua, M., & Roth, E. (2008). Desarrollo y adaptación del Inventario de Situaciones Sociales (ISS): Validación factorial, de criterio y cálculo de confiabilidad. AJAYU, 6(2), 207-230. Recuperado de https://goo.gl/2yyHeX
Gutiérrez M., & López J. (2015). Auto concepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, 26(2), 42-58. Recuperado de https://goo.gl/mXaSxy
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Ibarlucea, A. (2012). Consumo de alcohol en el ámbito laboral. (Tesis de maestría sin publicar). Base de datos de la Universidad Pública de Navarra, España. Recuperado de https://goo.gl/7iPniR
Llanes, J., & Castro, M. (2002). Cómo proteger a los preadolescentes de una vida de riesgos: Habilidades de prevención para padres y maestros. México: Editorial Pax.
Lucio, E., Barcelata, B., & Durán, C. (2010). Inventario Auto descriptivo del Adolescente. México: Manual Moderno.
Mejía, C., Servín, L., Crisantos, C., González, F., & González, A. (2016). Desarrollo y validación de la escala para evaluar el nivel de habilidades sociales (EHSENIA). Revistas y Boletines Científicos de la Universidad Autónoma del Estado Hidalgo, 4(8). Recuperado de https://goo.gl/h1GSsp
Morales, P. (2013). Investigación experimental. Diseño y contraste de medidas. Madrid: Universidad Pontifica Comillas.
Moruno, P., & Romero, D. M. (2006). Actividades de la vida diaria. Barcelona: España Edición MASSON. Recuperado de https://goo.gl/F6DPYC
Oakland, T., & Harrison, P. (2013). ABAS-II. Sistema de Evaluación de la Conducta Adaptativa. Madrid: Tea Ediciones. Recuperado de https://goo.gl/RG5SSF
Papalia, D. (2003). Desarrollo humano (3a ed.). México: McGraw-Hill.
Patiño, C. (2016). Prevalencia de trastornos conductuales y factores asociados en los niños/as hospitalizados en el servicio de pediatría Hospital Vicente Corral Moscoso. (Tesis de maestría sin publicar). Base de datos de la Universidad de Cuenca, Ecuador. Recuperado de https://goo.gl/48hA1T
Pérez, M., & Magaz, A. (2011). Escala Magallanes Adaptación. España: Editorial Grupo Albor-Cosh. Recuperado de https://goo.gl/RZzeUW
Quintana, Y. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Habilidades Sociales en Alumnos de Nivel Secundario de Cartavio. Revista Universidad César Vallejo, 3(2), 6. Recuperado de https://goo.gl/t3iZMq
Sigelman, C., & Rider, E. (2017). Lifespan Human Development. United States: Cengage Learning. Recuperado de https://goo.gl/Ui3Abu
Tracy, B. (2016). Administración del tiempo. México: Grupo Nelson. Recuperado de https://goo.gl/M9m2x2
Velasco, M., Álvarez, S., Carrera, G., & Vásconez, A. (2014). La niñez y adolescencia en el Ecuador contemporáneo: Avances y brecha en el ejercicio del Derecho. Quito: Observatorio Social del Ecuador. Recuperado de https://goo.gl/QAq61z
Woolfolk, A. (2006). Psicología Educativa. Estado de Ohio: PEARSON Educación. Recuperado de https://goo.gl/yXnGE9
Zaldívar, M., & Sosa, Y. (2005). El desarrollo del pensamiento de los estudiantes a través de la enseñanza. Revista Ibero-Americana de Educación, 10(36), 6. Recuperado de https://goo.gl/FbS5tZ