The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
This article is the result of the research project entitled “Path and impact of the strategy of research hotbeds at University of Antioquia, for the University and the local and national context.” In particular, it examines the relationship between two concepts that have been incorporated into the speech in research training of all Colombian universities: Formative research and Research in the strict sense of the term. The results reflect the coexistence of a multiplicity of theoretical-methodological approaches in which those relationships are expressed, which in the long run, end up by identifying the strategies under which researchers are currently being trained in Colombia. It can be concluded that it is necessary a deep debate about the pedagogical conditions for the training of researchers. It is a pending task for an academic community, which in some cases, has uncritically received the documents of national policy.
Keywords:
References
Berrouet Marimón, F.(2006). Experiencia de iniciación en cultura investigativa con estudiantes de pregrado desde un semillero de investigación. Tesis para optar al título de maestría. Universidad de Antioquia.
Bourdieu, P y Wacquant, L.(1995). Respuestas Por una antropología reflexiva. Editorial Grijalbo. México.
Hernández, C. (2003). Investigación e Investigación Formativa. Revista Nómadas #18. Bogotá. Pag 183- 193.
Parra Moreno, C. (2004). Apuntes sobre la investigación Formativa. En educación y Educadores. Vol 7. Universidad de la Sabana. P 57-77.
Quintero Castro, N.(2006). Seminario abierto y permanente de bibliotecología: Una apuesta por la formación investigativa. Revista Interamericana de Bibliotecología,Vol 29, Nº1, Universidad de Antioquia, p 86-97.
Restrepo Mira, C.(2009). Experiencia y proyección de SEICUS como pilar de fortalecimiento en los espacios de formación investigativa. Revista Educación y Deporte, Nº 28-1. Universidad de Antioquia, P 107-111.
Restrepo Gómez, B. (2002). Conceptos y aplicaciones de la investigación formativa y criterios para evaluar la investigación científica en el sentido estricto. CNA. Disponible en: http://www.javeriana.edu.co/javeriana/vice_acad/curriculos/documentos/Conceptos%20y%20aplicaciones%20de%20la%20investigacion.pdf
Rodríguez G, Gil & García (1996). Metodología De La Investigación Cualitativa. Ediciones Aljibe. Granada.
Serrano, J. (1997). Nacen, se hacen o los hacen: formación de investigadores y cultura organizacional en las universidades. Revista Nómadas Nº7, p 52-62.