Dimensions

PlumX

How to Cite
Arcila, S., Gómez, M., Gómez G, K., Gómez G, R., & Urrego M, M. (2015). The influence of the theology of liberation in the pedagogical thinking of Paulo Freire and de Luis óscar Londoño Zapata. Ágora USB, 15(1), 291–315. https://doi.org/10.21500/16578031.15
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

This current document, which is the result of a piece of research, makes a tour of the pedagogic thinking of Paulo Freire and Luis Oscar Londoño Zapata, its relationship with the personalist Christian thought, the influence of the theology of liberation and how through the knowledge of reality itself, the subject can determine himself.

References

Freire , P. (1970). Pedagogía el oprimido. Mexico: Siglo XXI.

Freire , P. (1993). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Mexico: Siglo XXI.

Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. Mexico: Siglo XXI.

Girardo, G., Forcano, B., & Vigil, M. (1987). Trichera teológica. Para una teología de la liberación desde Nicaragua. Nicaragua: Loguez Ediciones.

Girox, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.

Hernandez, O. (2010). Hacia una antropología de la educacion desde la obra de Pablo Freire. Magistro, 4(8), 19-32.

Londoño Zapata, L. O. (1983). Alfabetizacion Rural. Bogotá: Copiyepes.

Londoño Zapata, L. O. (1991). El analfabetismo funcional, Un nuevo punto de partida. Bogotá: Magisterio.

Londoño Zapata, L. O. (1995). Hacía una nueva institucionalidad en Educación de jóvenes y adultos. Bogotá: Convenio Andres Bello.

Londoño Zapata, L. O. (1996). Plan decenal de educación. Conversaciones Pedagógicas

Londoño Zapata, L. O. (2008). Educación en el medio rural y enfoques del desarrollo. Aproximaciones al estado del arte. Medellín: Universidad de Antioquia.

Londoño Zapata, L. O. (2008). Jurisdicción Especial y Justicias indígenas en Risaralda, Chocó y Urabá antioqueño. Medellin: Gráficas Ibañez.

Ministerio de Educación Colombia. (1988). La escuela como proyecto cultural. Bogotá: Ministerio de Educación. Colombia.

Salanova Sánchez, E. (2000). Pablo Freire. Obtenido de uhu.es: http://www.uhu.es/cine.educacion/figuraspedagogia/0_paulo_freire.htm

Torres Carrillo, A. (S.f.). La educacion popula. Evolucion reciente y desafíos. Recuperado el 15 de Mayo de 2014, de Universidad Pedagógica Nacional: http://www.pedagogica.edu.co/storage/ps/articulos/pedysab04_05arti.pdf

Vélez, C. (2011). La educación social y popular en Colombia. Relaciones y búsquedas: treinta años de legitimidad. Guillermo de Ockam(1), 135-143.

Zapata Londoño, L. O. (1997). La alfabetización atrapada de nuevo. Educación de Adultos y desarrollo, 127-134

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by