The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
In this article, the authors opt for building a descriptive route of analysis dealing with the concept of "Rearing guidelines" and its content, since in order to talk about alternate rearing practices, that is to say, relating to indigenous and afro groups, it is necessary to clarify that in the interest of Eurocentrism, the knowledge of modern Western science has been privileged, and the created and reproduced knowledge by the aforementioned groups has been excluded, forgetting that they are also part of the dogma of valid knowledge. Therefore, in order to understand the wealth of others forms of knowledge and/or decolonization of knowledge, it is necessary to know and to respect the worldviews of the silenced voices, since their speeches have been subordinated and/or mediatized by others without allowing them to make them known from their own voice, from its epistemic, ethical, and political places. Then, the idea is to supplement the Western episteme with other episteme.
Keywords:
References
Alcaraz López, G. M., Arias Valencia, M. M., & Gálvez Abadía, A. C. (2011). "Para calentar brazo" maternidad e infancia en el pueblo embera 1985-1986. Antioquia, Colombia: Universidad de Antioquia.
Álvarez, J. H. (17 de Noviembre de 2011). “Experiencia Educativa Indígena en Colombia”. Conferencia ofrecida en el Ciclo del Seminario Permanente “De Tijuana a la Patagonia”. Universidad de San Buenaventura, Grupo Interdisciplinario de Estudios Pedagógicos (GIDEP), Medellín, Colombia.
Arango Ochoa, R., & Sánchez Gutiérrez, E. (2008). Los pueblos indígenas de Colombia 1997: desarrollo y territorio. Santafé de Bogotá: Tercer Mundo Ed.
Bocanegra, E. M. (2007). Las prácticas de crianza entre la Colonia y la Independencia de Colombia: los discursos que las enuncian y las hacen visibles. Obtenido de http://www.umanizales.edu.co/revistacind/vol5/practicas_de_crianza.pdf
Bouquet, R. I., & Pachajoa, A. (26 de Octubre de 2009). Pautas, prácticas y Creencias acerca de crianza... Ayer y hoy. Obtenido de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/686/68611924005.pdf
Bronfenbrenner, U. (1979). La ecología del desarrollo huamno. España: Paidós, SAICF.
Cabello, A. M. (1992). Pautas y prácticas en la crianza de niños y niñas entre 0 y 6 años de sectores pobres. Santiago, CIDE-CELAM-UNICEF.
Castro, E. (2011). Diccionario Foucault. Temas, conceptos y autores. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores S.A., pp.315-316
Friedemann, N. S., & Arocha, J. (1986). De sol a sol: génesis, transformación y presencia de los negros en Colombia. Bogotá: Planeta Colombiana Editorial.
García Canclini, N. (2001). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Argentina: Paidós.
Espina Barrio, A. (1996). Manual de Antropología Cultural. Quito. Ecuador: ABYA AYALAUPS.
Foucault, M. (2005). La hermenéutica del sujeto. Madrid: Ediciones Akal, S.A.
Gallego Betancur, T. M., Gaitán Zapata, M., Restrepo Vélez, M. L., Ramírez Gómez, H., & Sierra Restrepo, Z. (2003). "Crecer en tu cultura y en la mía" Estudio sobre los procesos formativos de niñas y niños indígenas en primera infancia que viven en contexto urbano. Medellín: Grupo de investigación DIVERSER, Universidad de Antioquia
García Sánchez, A., & Montoya Arango, V. (2010). Afrodescendientes en la ciudad de Medellín. Aprendizajes para una interculturalidad equitativa. Medellín: Alcaldía de Medellín.
Gómez, J.F., Posada, A. & Ramírez H. (2000). Puericultura El arte de la crianza. Colombia: Editorial Médica Panamericana.
Hurtado, T. (Julio de 2007). Comunicación, Etnias y Multiculturalidad en la radio comunitaria. Obtenido de http://archivo.mintic.gov.co/mincom/documents/portal/documents/root/Radiodifusion%20Sonora/Modulo%20Municipios%20al%20Dial/MODULOC2-PLURICULT.pdf
Ministerio de la Protección Social, Ministerio de Educación Nacional, Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2007). Documento Conpes Social 109. Bogotá: República de Colombia.
Myers, R. (1994). Prácticas de crianza. Bogotá, CELAM-UNICEF.
Posada A., & Ramírez H. (2005). El niño sano. 3 ed. Bogotá: Editorial Médica Panamericana
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina En E. Lander, La colonialidad del saber: Eurocentrismo y Ciencias Sociales Perspectivas Latinoamericanas Buenos Aires: Ediciones Faces/ucv.
República de Colombia (junio de 2006). Política de Primera Infancia. Recuperado de http://www.oie.es/quipu/colombia/politica_primer_infancia.pdf
República de Colombia & OEA (2000). Pautas y prácticas de crianza en familias colombianas. Bogotá: Punto Exe Editores.
Villegas, M. V. (1996). La familia y su relación con la crianza. Crianza humanizada, Editorial.
Walsh, C., (2005) Pensamiento Crítico y Matriz (De)Colonial. Ecuador: Abya Yala.
Walsh, C., Schiwy, F., & Castro-Gómez, S. (2002). Indisciplinar las ciencias sociales. Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Perspectivas desde lo andino. Ecuador: Abya Yala.