Dimensions

PlumX

How to Cite
González González, M. A. (2016). Languages of power. Mottoes and slogans of institutions and their ability of thinking of ourselves. How about the universities?. Ágora USB, 16(2), 547–570. https://doi.org/10.21500/16578031.2456
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

An analysis of mottoes and slogans from universities, institutions and quite recognized companies is introduced, whose central interest is in unveiling the various languages derived from power and their ways of thinking of ourselves. It is a study conducted between 2011 and 2014 in the University of Manizales, Colombia.

Keywords:

References

Abbagnano, N. (1997). Diccionario de filosofía. Fondo de Cultura Económica: Bogotá.

Aristóteles. (1990). Poética. Bogotá: Editorial Skla.

Aristóteles. (2994). Retórica. Alianza Editorial.

Báez, J., & De Tudela, P. (2007). Investigación cualitativa. Madrid: ESIC Editorial.

Barthes, R. (1993). La aventura semiótica. Barcelona: Paidós.

Barthes, R. (1999). Mitologías. México: Siglo XXI Editores.

Bourdieu, P. (2000). Cuestiones de sociología. Madrid: Istmo S.A.

Bravo, R. (2008). Presupuestos epistemológicos para un entendimiento del sujeto de la educación, Sophia colección de filosofía de la educación. Quito: Abya-Yala - Universidad Politécnica Salesiana.

Elias, N. (1994). Teoría del símbolo. Un ensayo de antropología cultural. Barcelona: Ediciones Península.

Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Foucault, M. (1990). Las tecnologías del yo. Barcelona: Paidós.

Foucault, M. (1992). El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets Editores.

Ghiso, A. (2000). Potenciando la Diversidad: Diálogo de saberes, una práctica hermenéutica colectiva. Obtenido de http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/colecciones/documentos/potenciando_diversidad.pdf


González González, M. A. (2008). Horizontes Humanos: límites y Paisajes. Manizales: Universidad de Manizales.

González González, M. A. (2011). Resistir en la esperanza. Charlas con el tiempo. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

González González, M. A. (2012). Devenir de la universidad. Miradas plurales. Carpe Diem. Madrid: Editorial académica española.

González González, M. A. (2012). Umbrales de indolencia. Educación sombría y justicia indiferente. Manizales: Universidad de Manizales.

González González, M. A. (2014). Miedos y olvidos pedagógicos. Rosario: Homosapiens.

González González, M. A. (2015). Languages of powers. Mottoes and slogans of institutions and their ability to think ourselves. And universities?. Vol 4 (3), P. . 4(3), 60-61.
8031
González González, M. A. (2015). Powers Languages. Ritualized violence in education. Paradoxes. Weber Educational Research and Instruction Studies, 1(1), 220-226. Obtenido de http://weberpub.org/weris/weris_134.pdf
Lema o eslogan. (2013). Obtenido de yaestamosenquintob.blogspot.com: http:// yaestamosenquintob.blogspot.com/2012/06/el-lema-o-eslogan-el-lenguaje.html

Lizcano, E. (2006). Las metáforas que nos piensan. Madrid: Editorial Creative Commos.
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro: Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores.

Peña, P. G. (2001). El valor persuasivo del slogan publicitario. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 85-95.

RAE. (2016). Real Academia Española. Obtenido de www.rae.es.

Revista de Berlín. (17 de febrero de 2011). Exposición sobre el nazismo en el museo de historia alemana. Obtenido de revistaberlin.com: http://revistaberlin.com/exposicion-sobre-el-nazismo-en-el-museo-de-historia-alemania-ampliada-hasta-el-dia-27/

Romano, V. (2007). La intoxicación lingüística: El uso perverso de la lengua. España: Editorial el Viejo Topo.

Sánchez , G. P. (2002). Aspectos cognitivos de la función simbólica. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Sánchez Fajardo, S. (2000). Gramáticas de la universidad. Pasto: Ediciones Unidiario.

Urueña, D. (2012). Claves para un buen eslogan político. Obtenido de www.abc.es: http://www.abc.es/blogs/daniel-urena/public/post/claves-para-un-buen-eslogan-politico-13544.asp

Vega Cantor, R. (enero-junio de 2015). El lenguaje mercantil, se impone en la educación universitaria. El Ágora USB, 15(1), 43-72. Obtenido de http://revistas.usb.edu.co/ index.php/Agora/article/view/2/20

Zemelman, H. (1998). Sujeto: existencia y potencia. Barcelona: Anthropos Editorial.

Zemelman, H. (2002). Necesidad de conciencia. Barcelona: Anthropos Editorial.

Zemelman, H. (2007). El ángel de la historia: determinación y autonomía de la condición humana. Barcelona: Anthropos Editorial.

Zuleta, E. (1980). Elogio de la dificultad. Obtenido de www.elabedul.net: http://www. elabedul.net/Documentos/Temas/Literatura/Elogio_de_la_dificultad.pdf569

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by