Dimensions

PlumX

How to Cite
Rojas, M., & Jader Agudelo, J. (2017). Forming Artists for Life. Pedagogical Experience Based on the Community Popular Organization. Ágora USB, 17(1), 58–74. https://doi.org/10.21500/16578031.2811
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

In Medellin, several fundamental organizational experiences, have been interested in the construction of projects, which can articulate culture from the educational and cultural points of view. This has helped to establish other relations of affect and effect in high-social complexity territories and high-armed violence. This, without necessarily taking into account Institutionality, which for this case is the municipal administration. That is how that the presence and the projection of these groups have become in “believing in creating, from the local, from what is proper.” That is the case of organizational experience of the “Our People” group.

Keywords:

References

Bernal M, J. A. (1992). Mecanismos y posibilidades de la participación ciudadana en Medellín. En Consejería Presidencial para Medellín y el Área Metropolitana. Medellín: Alternativa de Futuro: Presidencia de la República.

Corporación Cultural Nuestra Gente. (2011). Plan sectorial de Cultura de la Comuna 2, Santa Cruz: en una perspectiva transformadora de la Educación. Medellín.

Ghiso, A. M. (2016). Profesionalización de pedagogos sociales en latinoamerica. Otra lectura a los tránsitos entre la educación popular y la pedagogía social. El Agora USB, 16(1), 63-75. Obtenido de http://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/2165/1893

Insuasty Rodriguez , A., Bastidas , W., Carrion, J., & Balbin Alvarez, J. W. (2010). Las Victimas en Contextos de Violencia e Impunidad: Caso Medellín. Medellìn: Instituto Popular de Capacitaciòn.

Insuasty Rodriguez, A. (12 de agosto de 2015). Contextos y transformaciones. Kavilando, 7(2), 113-115. Obtenido de
http://kavilando.org/revista/index.php/kavilando/article/view/42

Insuasty Rodriguez, A., & Villa Holguin, E. (2014). Capital, sujeto y ciudad. Lecturas de la ciudad y la crisis humanista. El caso Medellín. El Agora USB, 87-96.

Montoya, J., Rojas, M., & Castañeda, V. (2012). Artistas que Construyen Ciudadanía. Medellín: Rocco Gráficas.

Naranjo Giraldo, G. (1992). Medellín en zonas. Medellín: Corporación Región.

Plataforma Puente. (28 de septiembre de 2011). Plataforma Puente, cultura viva comunitaria: un relato. Obtenido de www.plataformapuente.blogspot.com:http://plataformapuente.blogspot.com/search?q=organizaci%C3%B3n+comunitaria

Quintero, Y., & Muriel, E. (2014). Memoria Viva: Sistematización Proyecto Memoria Viva de los Barrios de la Comuna 2 Santa Cruz. Medellín: Rocco Graficas.

Rojas, M. (2011). Hacia la construcción del modelo pedagógico de la Corporación Cultural Nuestra Gente (Monografía). Medellín: Universidad de Antioquia - Facultad de Artes.

Salazar J, A. (1993). La criminalidad urbana: Actores visibles e invisibles. Revista Foro, 38-44.

Turino, C. (2013). Puntos de cultura: cultura viva en movimiento. (L. Tennina, Trad.) Caseros: RGC Libros.

Villa Holguín, E. (2011). Politizar la praxis educativa. Hacia la construcción de un Congreso Educativo de los Pueblos. Revista CEPA, 83-90. Obtenido de http://revistacepa.weebly.com/uploads/1/3/3/7/13372958/de_pura_cepa_politizar_la_praxis_educativa.pdf

Zemelman Merino, H. Pensamiento y construcción de conocimiento histórico, una exigencia para el hacer futuro. El Agora USB, 15(2), 343-362.

Zibechi, R. (20 de enero de 2014). Liberar el mundo nuevo que late en el corazón de los movimientos. Kavilando, 6(1), 7-14. Obtenido de
http://kavilando.org/revista/index.php/kavilando/article/view/71/58

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by