View/Download
How to Cite
Urrea Quintero, S. E. (2017). The International Agencies: Their Role in the Creation and Expansion of the New School Model. Ágora USB, 17(1), 95–104. https://doi.org/10.21500/16578031.2813
More Citation Formats
License terms
▼
The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
Thinking about the primary basic education in the Colombian rurality implies thinking about the New School model. Such a model, since the end of 1970’s and the beginning of 1980’s, was shaped as the most important educational proposal in serving such a population. How did it originate? What made it so remarkable and successful in order for it to become a flagship program of the primary basic education in the Colombian countryside? These are the main concerns, which are to be addressed in this article. The main conclusion shows the engine, which the International Agencies, gave the New School, by recognizing in it, a proposal to the countryside, under the rationale for progress and development, which attempted to establish the principles and the strategies of the market in education.
References
Cobert, V., & Mogollón, O. (1987). Hacia una Escuela Nueva. Unidades de capacitación para el maestro (Tercera edición ed.). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Cobert, V., & Mogollón, O. (abril de 1989). Programa Escuela Nueva: Una aplicación exitosa de la centenaria Pedagogía Activa. Magazín Dominical, El Espectador, págs. 9-11.
Coraggio, J. (2007). Propostas do Banco Mundial para a educação: sentido oculto ou problemas de concepção? . En Tomassi, & et.al, O Banco Mundial e as políticas educacionais (págs. 75-123). São Paulo: Cortez editores.
Decreto 150 de 1967 , Diario Oficial 33272 (República de Colombia 24 de marzo de 1967).
Giner de los Ríos, J. (2011). Notas sobre la construcción de la escuela rural latinoamericana durante la primera mitad del siglo XX. En A. Civera, J. Giner de los Ríos, & C. Escalante, Campesinos y Escolares. La constitución de la escuela en el campo latinoamericano (págs. 505-529). México DF: Colegio Mexiquense.
LLeras, A. (2014). Plan presidencial 1958-1962. Obtenido de https://www.dnp.gov.co: Disponible en: https://www.dnp.gov.co/Plan- Nacional-de-Desarrollo/Paginas/Planes-de-Desarrollo-anteriores.aspx
Martínez, A. (2004). De la escuela expansiva a la escuela competitiva: Dos modos de modernización en América Latina. Barcelona: Anthropos.
Menezes, W. (2010). Derecho Internacional en América Latina. Brasilia: Fundación Alexandre Gusmag.
Rojas, C. (1991). El programa Escuela Nueva en Colombia. Coyuntura social(4), 55-65.
Soares, M. (2007). Banco Mundial: Políticas e reformas . En Tomassi, & et.al, O Banco Mundial e as políticas educacionais (págs. 15-40). São Paulo: Cortez.
Taffet, J. (2007). Foreign Aid as Foreign Policy: The Alliance for Progress in Latin America. New York: Taylor & Francis Group.
Toores, R. (1993). Melhorar a qualidade da educação básica? As estratégias do Banco Mundial. En Tomassi, & et.al, O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez.
Torres, R. (1992). Alternativas dentro de la educación formal: el programa Escuela Nueva de Colombia. Revista Perspectivas(40), 549-558.
Unesco. (1961). Directriz 52 a los Ministros de Educación. Ginebra, Suiza: Unesco.
Cobert, V., & Mogollón, O. (abril de 1989). Programa Escuela Nueva: Una aplicación exitosa de la centenaria Pedagogía Activa. Magazín Dominical, El Espectador, págs. 9-11.
Coraggio, J. (2007). Propostas do Banco Mundial para a educação: sentido oculto ou problemas de concepção? . En Tomassi, & et.al, O Banco Mundial e as políticas educacionais (págs. 75-123). São Paulo: Cortez editores.
Decreto 150 de 1967 , Diario Oficial 33272 (República de Colombia 24 de marzo de 1967).
Giner de los Ríos, J. (2011). Notas sobre la construcción de la escuela rural latinoamericana durante la primera mitad del siglo XX. En A. Civera, J. Giner de los Ríos, & C. Escalante, Campesinos y Escolares. La constitución de la escuela en el campo latinoamericano (págs. 505-529). México DF: Colegio Mexiquense.
LLeras, A. (2014). Plan presidencial 1958-1962. Obtenido de https://www.dnp.gov.co: Disponible en: https://www.dnp.gov.co/Plan- Nacional-de-Desarrollo/Paginas/Planes-de-Desarrollo-anteriores.aspx
Martínez, A. (2004). De la escuela expansiva a la escuela competitiva: Dos modos de modernización en América Latina. Barcelona: Anthropos.
Menezes, W. (2010). Derecho Internacional en América Latina. Brasilia: Fundación Alexandre Gusmag.
Rojas, C. (1991). El programa Escuela Nueva en Colombia. Coyuntura social(4), 55-65.
Soares, M. (2007). Banco Mundial: Políticas e reformas . En Tomassi, & et.al, O Banco Mundial e as políticas educacionais (págs. 15-40). São Paulo: Cortez.
Taffet, J. (2007). Foreign Aid as Foreign Policy: The Alliance for Progress in Latin America. New York: Taylor & Francis Group.
Toores, R. (1993). Melhorar a qualidade da educação básica? As estratégias do Banco Mundial. En Tomassi, & et.al, O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez.
Torres, R. (1992). Alternativas dentro de la educación formal: el programa Escuela Nueva de Colombia. Revista Perspectivas(40), 549-558.
Unesco. (1961). Directriz 52 a los Ministros de Educación. Ginebra, Suiza: Unesco.
Downloads
Download data is not yet available.