Dimensions

PlumX

How to Cite
Rojas-Fajardo, A. J. (2017). Dialogical Assessment: Foundations for an Innovative Approach in Higher Education. Ágora USB, 17(1), 265–280. https://doi.org/10.21500/16578031.2824
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

Putting forward an epistemological proposal that makes sense of the senses referred by the teachers themselves as for teachers’ assessment, leads us, according to the results of the present study, to the dialog as an option for teachers’ performance assessment because this makes the meeting between the teacher and the student easy. It is a space for the word, reflection, democracy, ethics, the pedagogic construction, and the construction of senses and meanings. This proposal of dialogical assessment is based on empirical, theoretical, pedagogic, epistemological, ontological, and ethical foundations of dialogical assessment.

Keywords:

References

Burbules, N., & Bruce, B. (2001). Teoría e Investigación en Enseñanza como Diálogo. Washington D.C: American Educational Research Association - Universidad de Illinois.

Carr, D. (2005). El Sentido de la Educación. Una introducción a la filosofía y a la teoría de la educación y de la enseñanza. Barcelona: Editorial Graró.

De Zubiría, J. (2006). Los Modelos Pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá: Editorial Aula Abierta Magisterio.

Díaz, J. (2005). La Evaluación Formativa como Instrumento de Aprendizaje en Educación Física. Zaragoza: Publicaciones Inde.

Fernández, J. M. (1999). Paulo Freire: Una propuesta de comunicación para la educación en América Latina. Revista Razón y Palabra(13). Obtenido de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n13/freirem13.html

Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2002). Pedagogía de la Autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México D.F.: Siglo XXI Editores.

Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Barcelona: Editorial Kairós.

Habermas, J. (1981). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus Ediciones.

Ibarra, L. (2010). Sabiduría: Diálogo y Educación. Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), 1-33. Obtenido de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10110

Ibarra, S., Rodríguez, G., & Gómez, M. (2012). La evaluación entre iguales: beneficios y estrategias para su práctica en la universidad. Revista de Educación(359), 206-231. Obtenido de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-deeducacion/
articulosre359/re35911.pdf?documentId=0901e72b813d72cf

Martínez, A. (2004). De la Escuela Expansiva a la Escuela Competitiva. Barcelona: Editorial Artrópodos.

Maturana, H. (1997). Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Santiago de Chile: J.C. Sáez.

Maturana, H. (2002). Formación Humana y Capacitación. Santiago de Chile: Dolmen Ediciones.

Mélich, J. C., & Boixader, A. (2011). Los Márgenes de la Moral. Una mirada ética a la Educación. Revista Educación y Ciencias Humanas, Nueva Etapa, 16(28), 162-163. Obtenido de
http://www.postgrado.unesr.edu.ve/EYCH/template_2/PDF/10_Resena_Bibliografica.pdf

Murillo, J., & et al. (2011). Evaluación Educativa para la Justicia Social. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 7-23.

Not, L. (1992). La Enseñanza Dialogante. Barcelona: Editorial Herder.
Pérez, R. (2005). Calidad de la Educación: Hacia su Necesaria Integración. Educación XX1, 21(8), 11-33. Obtenido de
http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/341

Puig, J. (2007). Construcción Ideológica de la Personalidad Moral. Revista Iberoamericana de Educación, 8(1). Obtenido de http://rieoei.org/oeivirt/rie08a04.htm

Rueda, M., & Díaz, F. (2011). La Evaluación de la Docencia en la Universidad. Perspectivas desde la investigación y la intervención profesional. México: Plaza y Valdés.

Rueda, M., Díaz, F., & Díaz, M. (2001). Evaluar para Comprender y Mejorar la Docencia en la Educación Superior. México: UAM. CESU UNAM. UABJO.

Santos, M. (1993). La Evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Investigación en la Escuela(20), 23-35.

Scriven, M. (1967). La Metodología de la Evaluación. Perspectivas en evaluación y currículo. Chicago: Series de Monografías en Currículo y Evaluación AERA.

Universidad de Antioquia. (s.f.). Ética como Amor Propio. Obtenido de
aprendeenlinea.udea.edu.co: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/moodle/mod/resource/view.php?id=26908

Velasco, J., & Alonso, L. (2008). Sobre la Teoría de la Educación Dialógica. Revista Educere, 12(42), 461-468. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/356/35614569006.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by