The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
Educational assistants corresponds to a category that comprises people working for educational institutions, such as security guards, custodians, administrative assistants, cleaning staff, secretaries, among others. The incidence of this staff on the educational process is posed from a hermeneutical interpretive approach. For that reason, it is necessary to analyze the position that these people take on in different situations that arise in the school coexistence allowing, from the categories of emotions and recognition, to identify their contributions to the training process in the educational institution.
Keywords:
References
Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Barcelona: Herder.
Chile. Ministerio de Educación Pública, Ley 19464 del 1996.
Recuperado de http://www.leychile.cl/N?i=30831&f=2011-02-26&p=
Colombia. Ministerio de Educación Nacional, (s.f.), Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/article-177854.html. Es una instantánea de la página según apareció el 30 Abr. 2015 19:47:32 GMT
Cuba, Ministerio de Educación, Resolución 430 de 1981. Recuperado de http://www.rimed.cu/
Fonnegra, C. (2012). La narrativa como vía para la reflexión ética y política. Una aproximación a partir de los planteamientos teóricos de Paul Ricoeur, Hannah Arendt y Martha Nussbaum. (Tesis Maestría). Universidad EAFIT de Medellín. Recuperado de https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/662/ClaudiaPatricia_FonnegraOsorio_2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Galeano, M. E. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa. Medellín: La carreta editores E. U.
Ghiso, A. M. (2016). Profesionalización de pedagogos sociales en latinoamerica. Otra lectura a los tránsitos entre la educación popular y la pedagogía social. El Agora USB, 16(1), 63-75. Obtenido de http://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/2165/1893
Ghiso, A. (2010). Naturalización de la intimidación en preescolares: un modo de construir lo social. Manizales, Colombia. Recuperado de http://revistaumanizales.cinde.org.co/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/67/25
Heller, A. (1999). Teoría de los sentimientos morales. Barcelona: Ediciones coayacan.
Honneth, A. (2010). Reconocimiento y menosprecio. Sobre la fundamentación normativa de una teoría social. Barcelona: Katz.
Llinas, (1995). Colombia, al filo de la oportunidad: Informe conjunto de la Misión Ciencia, Educación y Desarrollo. Bogotá: Imprenta Nacional.
Masjuan, J. (2004). Prácticas escolares y socialización: La escuela como comunidad. Estudio etnográfico sobre la naturaleza diversa de las prácticas escolares en una escuela y su desigual influencia en la educación escolar. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona.
Nussbaum, M. (2008). Paisajes del pensamiento: La inteligencia de las emociones. Barcelona: Paidos Ibérica.
Perú. Ministerio de Educación, Ley del profesorado, Articulo 272 del 1990 Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/normatividad/reglamentos/RegProfesorado.php
Torres, R. (1996). Formación docente: Clave de la reforma educativa. Publicado en: Nuevas formas de aprender y enseñar. Santiago: UNESCO-OREALC.
Smith, A. (1997). La teoría de los sentimientos morales. Madrid: Alianza editorial.