The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
In recent years, the term expanded education has caught the attention of the educational ecosystem (Fernández Rodríguez & Anguita Martínez, 2015). The main premise of this idea is that education not only happens at any time and place, but it is no longer limited to the formal and institutional boundaries of the school. This article presents a review of the academic literature of the concept and the practices of expanded education, where the idea of expanded education is summarized according to the literature, and examples of practices are exhibited, according to the review and the conclusions derived from this path and the limitations of this work are shown.
References
Álvarez Álvarez, C., Silió Sáiz, G. y Fernández Díaz, E. (2012). Planificación, colaboración, innovación: tres claves para conseguir una buena práctica docente universitaria. Revista de Docencia Universitaria. REDU. Monográfico: Buenas prácticas docente en la enseñanza universitaria, 10(1), 415-430. Recuperado de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/288
Area Moreira, M. y Hernández Rivero, V. M. (2010). La producción de material educativo multimedia. Tres experiencias de colaboración entre expertos universitarios y colectivos docentes no universitarios. Tendencias pedagógicas, (16), 65-88.
Bates, A. W. (Tony). (2015). Teaching in a Digital Age. Recuperado de http://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
Coicaud, S. (2016). Planteos y replanteos acerca de la Tecnología Educativa como campo de conocimiento y de formación. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 26, 81–104.
Correa Gorospe, J. M., de Aberasturi Apraiz, E. J. y Gutiérrez
Cuenca, L. P. (2010). Elkarrikertuz: indagar e innovar en la docencia universitaria. La génesis y proyección de un equipo de universidad expandida. Tendencias pedagógicas, 16, 107-130.
Díaz López, R. (2009). Educación expandida: la red como fuente de conocimientos. Periférica: Revista para el análisis de la cultura y el territorio, 10, 197-205.
Díaz, R. y Freire, J. (Eds.). (2012). Educación Expandida. Sevilla: ZEMOS98. Recuperado de http://www.zemos98.org/descargas/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf
Elisondo, R. C. (2015). La creatividad como perspectiva educativa. Cinco ideas para pensar los contextos creativos de enseñanza y aprendizaje. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3). https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20904
Elisondo, R., y Donolo, D. (2016). Determinaciones y relaciones de interacción en el triángulo constituido por preguntas, creatividad y aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), (51). https://doi.org/10.6018/red/51/8
Escaño, C. (2010). Educación, cine y museo en el campo expandido. Una perspectiva crítica del cine como instrumento educativo en el museo. Palíndromo. Ensino de Arte, 4, 37-57. Recuperado de http://ppgav.ceart.udesc.br/revista/edicoes/4ensino_de_arte/4_artigo_2_escano.pdf
Escaño González, J. C. (2012). Desarrollando una P2Pedagogía Artística. Propuesta educativa horizontal desde una pedagogía crítica artística y mediática: desarrollo de proyecto web documental. EARI: Educación artística. Revista de Investigación, 3, 17-30. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/29442
Eslava, C. (2017). Entorno y Educación: Un Tejido Invisible. Un Viaje de la Ciudad al Aula. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6.1(2017). https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.009
Fernández Enguita, M. (2013). El aprendizaje difuso y el declive de la institución escolar. RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6(2), 150-167. Recuperado de http://rase.ase.es/index.php/RASE/article/viewFile/23/6
Fernández-Villavicencio, N. G. (2009). La biblioteca expandida en código abierto. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 96-97, 11-35. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3347383.pdf
Fink, A. (2014). Conducting research literature reviews: from the internet to paper (Fourth edition). Thousand Oaks, California: SAGE.
Fonseca Díaz, A. D. (2011a). Educación expandida y cultura digital. Una exploración de proyectos tecnosociales en Colombia. Hallazgos, 8(15), 71-90. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15332/s1794-3841.2011.0015.04
Fonseca Díaz, A. D. (2011b). Metodologías participativas, subjetividades expandidas y transdisciplinariedad. Tesis psicológica: Revista de la Facultad de Psicología, 6, 52-73.
Fonseca Díaz, A. D. (2012). Metodologías abiertas, creación colectiva y transdisciplinariedad. Itinerario Educativo, 26(59), 115-141. Recuperado de http://revistas.usbbog.edu.co/index.php/Itinerario_educativo/article/view/238
Fonseca Díaz, A. D. y Rueda Ortiz, R. (2012). Subjetividades, ciudadanías y tecnologías digitales. Diálogos de la Comunicación. Usos y prácticas de la comunicación, (84), 1-25. Recuperado de http://www.academia.edu/download/30868393/84-Revista-Dialogos-Subjetividades-ciudadanias-y-tecnologias-digitales.pdf
Fredriksson, U. (2003). Changes of education policies within the European Union in the light of globalisation. European Educational Research Journal, 2(4), 522-546. Recuperado de http://eer.sagepub.com/content/2/4/522.short
Freire, J. (2012). Educación expandida y nuevas instituciones: ¿es posible la transformación? En R. Díaz y J. Freire (Eds.), Educación Expandida (pp. 67-85). Barcelona: ZEMOS98.
Freire, J. y Brunet, K. S. (2010). Políticas y prácticas para la construcción de una Universidad Digital. La Cuestión Universitaria, 6, 85-94. Recuperado de http://nomada.blogs.com/jfreire/2011/01/polticas-y-prcticas-para-la-construccin-de-una-universidad-digital-la-cuestin-universitaria.html
Fueyo Gutiérrez, A., Braga Blanco, G. M., y Fano Méndez, S. (2015). Redes sociales y educación: el análisis socio-político como asignatura pendiente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(1), 119–129.
García Gómez, T. (2011). Rompiendo muros. La educación democrática: proyecto comunal de ciudadanía. REIFOP: Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(2), 57-69. Recuperado de http://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA?articuloId=803776
García Manso, A. y Díaz Cano, E. (2011). ¿Es factible el edupunk en la formación universitaria española? Herramientas 2.0, confeccionando espacios de formación. ARBOR. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 187(3), 213-217. Recuperado de https://doi.org/0.3989/arbor.2011.Extra-3n3147
Groom, J. y Lamb, B. (2009). The un-education of the technologist. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 6(1). Recuperado de https://doi.org/10.7238/rusc.v6i1.27
Igelmo Zaldívar, J. (2015). Deschooling for all? The thought of Ivan Illich in the era of education (and learning) for all. Foro de Educación, 13(18), 93–109. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.005
Igelmo Zaldívar, J., y Laudo Castillo, X. (2017). Las teorías de la desescolarización y su continuidad en la pedagogía líquida del siglo XXI. Educación XX1, 20(1), 37–56. https://doi.org/10.5944/educXX1.11465
Illich, I. (2012). La sociedad desescolarizada (Versión de Kindle). Buenos Aires: Ediciones Godot. Recuperado de http://www.amazon.com
Jaramillo Vélez, A. M. y Duque, A. (Eds.). (2012). labSurlab + Cooperaciones. Medellín, Colombia: La Especial. Recuperado de https://milinviernos.com/2013/01/31/co%C2%B7operaciones-libro-para-descarga-de-labsurlab/
Lafuente, A. y Lara, T. (2013). Aprendizajes situados y prácticas procomunales. RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6(2), 168-177. Recuperado de http://digital.csic.es/handle/10261/77531
Lara, T. (2010). Mobile learning EOI: Android, una apuesta por el conocimiento abierto. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 83, 1-4. Recuperado de http://telos.fundaciontelefonica.com/DYC/TELOS/NMEROSANTERIORES/Nmeros8099/DetalleAnteriores_83TELOS_DOSSIERPV4/seccion=1268&idioma=es_ES&id=2010051311530001&activo=6.do
Lara, T. (2011). Cultura Digital: cómo reinventar la educación superior desde lo abierto. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 88, 1-3. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3734097&orden=316228&info=link
Laudo Castillo, X. (2015). La pedagogía líquida: ¿imaginario pedagógico o Teoría de la Educación? Education in the Knowledge Society (EKS), 15(4), 19–33.
Lessig, L. (2005). Por una cultura libre. Cómo los grandes grupos de comunicación utilizan la tecnología y la ley para clausurar la cultura y controlar la creatividad. (A. Córdoba/elastico.net, Trad.). Madrid, España: Traficantes de Sueños.
López-Aparicio Pérez, I., y Cejudo Mejías, V. (2016). Prácticas artísticas colectivas ante nuevos escenarios sociopolíticos. Procesos participativos, de autogestión y colaboración en el contexto. kult-ur revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat, 3(5), 117–142. https://doi.org/10.6035/Kult-ur.2016.3.5.5
López García, C., Sánchez Gómez, M. C. y Palacios Vicario, B. (2013). Estado actual de los proyectos colaborativos educativos en Twitter. Historia y Comunicación Social, 18, 733-751. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44362
Martín-Barbero, J. (2000). Retos culturales: de la comunicación a la educación. Nueva sociedad, 169, 33-43. Recuperado de http://nuso.org/upload/articulos/2878_1.pdf
Martín-Barbero, J. (2002). Jóvenes: comunicación e identidad. Pensar Iberoamérica. Revista de Cultura, 0. Recuperado de http://www.mseg.gba.gov.ar/ForyCap/cedocse/seguridad/JOVENES Y SEGURIDAD/jovenes y seguridad.pdf
Martín-Barbero, J. (2012). Ciudad educativa: de una sociedad con sistema educativo a una sociedad de saberes compartidos. En R.
Díaz y J. Freire (Eds.), Educación expandida (pp. 103-129). Barcelona: ZEMOS98. Recuperado de http://www.zemos98.org/descargas/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf
Martín, R. B., Vaja, A. B., y Paoloni, P. V. (2015). Emociones y participación en contextos no formales. Los casos de un taller de tejido y un curso de socorristas. Revista de currículum y formación del profesorado, 19, 185–202.
Papert, S. (1980). Mindstorms: children, computers, and powerful ideas. New York: Basic Books.
Pardo Kuklinski, H. y Balestrini, M. (2010). Prototipos de Mobile Open Education: Una breve selección de Casos. IEEE-RITA: Revista Iberoamericana de tecnologías del/da Aprendizaje/Aprendizagem, 5(4), 125-132. Recuperado de http://rita.det.uvigo.es/201011/uploads/IEEE-RITA.2010.V5.N4.pdf#page=11
Raventós, F. y Prats, E. (2012). Sociedad del conocimiento y globalización: nuevos retos para la educación comparada. Revista Española de Educación Comparada, 20, 19-40. Recuperado de https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5944/reec.20.2012.7592
Rincón Castillo, A. G., Zepeda Peña, H. H., Prieto Avalos, P., Méndez, M. E., y González Macías, A. (2017). Las competencias TIC en Educación. Descripción de las competencias digitales en los alumnos de nuevo ingreso. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 4(7). Recuperado a partir de http://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/658
Rivas Flores, J. I., Leite Méndez, A. E., Márquez García, M. J., Cortes González, P., Prados Megías, M. E., y Padua Arcos, D. (2016). Facebook como espacio para compartir aprendizajes entre grupos de alumnos de distintas universidades. RELATEC – Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15, 55–66. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.55
Rodríguez, J. A. (2013). La ciudad post letrada: reto para la escuela contemporánea. Educación y Ciudad, 25, 39–50.
Rodríguez García, T. C., Baños González, M., y Rajas Fernández, M. (2016). Docencia en el campo expandido: estudio de caso sobre aprendizajes en red. Opción, 32(2), 597–618.
Rogoff, I. (2008). Turning. e-flux journal, 0(11). Recuperado de http://www.e-flux.com/journal/turning/
Rojas, A. y Bejarano, J. (Eds.). (2014). MedeLab, laboratorios creativos en red. Medellín: El Puerto. Recuperado de http://issuu.com/elpuertomammpublicaciones/docs/medelab2013
Romero Díaz, E., y Magro Mazo, C. (2016). La emancipación intelectual en la sociedad digital: El maestro ignorante de Rancière en nuestros días. Revista Letral, 16, 87–103.
Rueda Ortiz, R. (2011). De los nuevos entramados tecnosociales: emergencias políticas y educativas. Folios, 33, 7-22.
Rueda Ortiz, R. y Fonseca Díaz, A. D. (2013). Subjectivitats emergents, política i educació expandida. Temps d’Educació, 44, 259-278. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/268307
Rueda Ortiz, R., Fonseca Díaz, A. D. y Ramírez Sierra, L. M. (Eds.). (2013). Ciberciudadanías, cultura política y creatividad social. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, Doctorado Interinstitucional en Educación.
Saura, Á. y Plaza Marcos, R. (2013). E@: Uso de internet como espacio artístico habitable. EARI: Educación artística. Revista de Investigación, 4, 289-300. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4473389
Selwyn, N. (2011). Education and technology: key issues and debates. London; New York: Continuum International Pub. Group.
Trilla Bernet, J. (1993). Otras educaciones. Animación sociocultural, formación de adultos y ciudad educativa. Barcelona y México: Anthropos y Universidad Pedagógica Nacional. Secretaría de Educación Pública.
Trilla Bernet, J., Gros Salvat, B., López Palma, F. y Martín García, M. J. (1998). La educación fuera de la escuela. Ámbitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel.
Tynan, B. (2006). Can organisational vision be aligned to management processes for engaging with e-learning? A case study for a recasting dialogue as central to infrastructure. E-Learning and Digital Media, 4(3), 574-583. Recuperado de https://doi.org/10.2304/elea.2006.3.4.574
Uribe Zapata, A. (2015). Liberando el código: del monopolio cognitivo a la educación expandida. Revista de investigaciones UCM, 15(26), 180–190. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22383/ri.v15i2.54
Uribe Zapata, A. (2017a). Protoideas educativas de la educación expandida. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 292–310.
Uribe Zapata, A. (2017b). Una revisión de prácticas educativas expandidas de la ciudad de Medellín. Rev. Guillermo de Ockham, 15(1), En prensa. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21500/22563202.2757
Uribe Zapata, A. (2017c). Prácticas educativas expandidas formales y no formales: una revisión de la literatura académica. Artículo enviado para publicación.
Vidagañ, M., Soria, V., y Lozano, N. (2016). Arte y Educación: Espacios comunes. Reflexiones en torno a la práctica artística Mapa dels desitjos. EARI: Educación artística. Revista de Investigación, 0(7), 135–145. https://doi.org/10.7203/eari.7.8071
Walid Sbeinati, S. y Pulido Royo, J. (2014). Socialización del patrimonio, patrimonio expandido y contextualización de la cultura. ArqueoWeb, 15, 326-334. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4763370&orden=1&info=link
Youngblood, G. (1970). Expanded cinema. New York: P. Dutton & Co., Inc.
Sitios web de procesos mencionados
https://goteo.org/
http://open-server.org/
http://www.zemos98.org/
http://www.zemos98.org/2015/03/11/y-el-festival-zemos98-se-ahogo/
http://medialab-prado.es/
http://medialab-prado.es/interactivos
http://www.institutodoityourself.org/
http://www.cratercollective.com/es/
http://vamosmujer.org.co/
http://www.nasaacin.org/
https://prezi.com/wahhbvpcnjn3/accion-colectiva-laboratorio-nomada-medial-no2somos/
http://centroculturalmoravia.org/
http://cartografiasdelazar.org/
https://vimeo.com/67610599
http://pixelache.ac/pages/pixelazo
http://www.pixelache.ac/
http://platohedro.org
http://unloquer.org/
https://comunidadconvergentes.wordpress.com/
http://centroculturalmoravia.org/
https://www.facebook.com/lodoyporquequiero/?fref=ts