Dimensions

PlumX

How to Cite
Alzate Ortiz, F. A., López López, Ángela V., & Loaiza Campiño, D. C. (2019). Incidence of the Pedagogical Model on the Construction of Students’ Life Project of the Rural Secondary Education. Ágora USB, 19(1), 95–114. https://doi.org/10.21500/16578031.3494
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

It could be concluded that the teaching and learning processes are manifested as disarticulated practices of the adopted pedagogical model due to the autonomy, which prevails in teachers, with regard to the use of their teaching strategies. Similarly, there is no articulation of students’ interests for the purposes of a specific pedagogical model, which does not guarantee clarity in their forward projection. As a pedagogical strategy to articulate the interests of secondary education students with the teaching and learning processes and the pedagogical model, a didactic unit was designed.

Keywords:

References

Aguilar, M y Monge M. (1995). Hacia una pedagogía Rural. San José de Costa Rica: ANDE.

Arteaga, D. (2010) El Desarrollo humano y la generación de capacidades. Revista Diá-logos, 2010, No.5, Año 4, p. 47-58

Barrie, H. J. (1982). La orientación vocacional en la enseñanza media. España: OIKOS TAU, S.A Ediciones

Basarab, N. (2009). La transdisciplinariedad, Manifiesto. México: Ed. Multiversidad mundo real. Edgar Morín .A.C

Bearne, J. (2005).La Integración del currículo. Madrid. Morata S.L

Cardona, C. et. al. (s.f.). Educación Media con profundización en Educación para el trabajo. Manual de capacitación para docentes. Manizales. Editorial: Comité Departamental de Cafeteros De Caldas

Colbert, V. (1999). Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre: el caso de la Escuela Nueva en Colombia. Revista Iberoamericana de educación, (20), 107-136. Recuperado en http://www.rieoei.org/rie20a04.pdf

Contreras, C. (2006). Educación rural en Caldas: el proyecto de escuela nueva. Manizales: Editorial Universidad Nacional de Colombia.

Cuesta, O. (2008). Reflexiones sobre la educación rural en el marco de la comunicación-educación Revista Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas, 8(15), 89-102,

De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Santafé de Bogotá. Cooperativa editorial magisterio

De Zubiría, M. (1995). Formación de valores y actitudes: un reto a las escuelas del futuro. Santafé de Bogotá: Fundación Alberto Merani para el Desarrollo de la Inteligencia

Dewey, J (1916). Democracia y educación. Buenos aires: Losada.

Flórez, R. (1997). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santafé de Bogotá: McGraw Hill

Gómez, V. (2010). Una visión crítica sobre la Escuela Nueva de Colombia. Educación y Pedagogía, (14y15),.280-306. Recuperado en http://www.aprendeenlínea.uda.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/vieww/5592/5014

Hernández, R, et al (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Jaramillo, P (2004). Escuela Nueva: sin educación no hay desarrollo.. Eje cafetero; un pacto por la región. Informe regional de desarrollo humano. 201-223. Recuperado de http://www.crece.org.co/crece/components/com_jshopping/files/demo_products/ResumenEjecutivoEjeCafetero.pdf .

Ministerio de Educación Nacional. (2012). Manual para la Formulación y ejecución de planes de educación rural. Calidad y equidad para la población de la zona rural. Recuperado en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-329722_archivo_pdf_Manual.pdf

Ossa, A y Cortés, A, (2009). La Pos primaria rural con metodología ESCUELA NUEVA. Manizales: Espacio gráfico comunicaciones S.A.

Ossa, J. (2009). Jóvenes contemporáneos, crisis del proyecto de vida académico y nuevas formas de identificación un estudio de caso de diez estudiantes universitarios. Cali: Editorial Universidad de San Buenaventura.

Pardo, I. (1999). Jóvenes construyendo su proyecto de vida. Bogotá: Editorial Magisterio.

Sacristán, J. G. (1995). El currículum: Una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata

Salazar, A. (sf). La educación rural un reto educativo. Bogota: Universidad Nacional de Colombia

Tapiero, E. (1994). Tres tesis en torno a la pedagogía activa. Revista EDUCACIÓN Y CULTURA. 35. 54-59. Recuperado en: http://www.elitv.org/documentos/articulos/Art%25EDculo20.pdf

UNESCO, (2009). Experiencias educativas de segunda oportunidad. Lecciones desde la práctica innovadora en América Latina. Recuperado en: http://www.unesdoc.unesco.org/images/0018/001864/186472s.pdf

Villar, R. (2010). El programa Escuela nueva en Colombia. Revista Educación y Pedagogía, 7(14y15). 357-382. Recuperado en: http://www.aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/5596/5018

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by