Dimensions

PlumX

How to Cite
Sanchez, L. F., Cardona, C. M., & Moreno L., V. (2010). A correlational study of the socio-humanistic area in some higher educational institutions in Colombia. Ágora USB, 10(2), 435–448. https://doi.org/10.21500/16578031.377
License terms

The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)

Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)

Abstract

The following text introduces a description and analysis of the information obtained from documentary and statistical consultation in the various universities. It makes a comparative description of the curricular components that make up the unit in each of the Saint Bonaventure University branches, Colombia, and other higher institutions which are taken into consideration for the current study.

Keywords:

References

CARDONA Ramírez, Carlos M, Álvarez Torres Jaír H, Muñoz Gaviria Diego A y Velásquez Moreno Julián E. (2006). La Paideia Franciscana, una Mirada a la Expansión Humana. Revista El Ágora USB. V. 6 N. 2 pp. 147-315 Julio – Diciembre.

____________________ Proyecto Educativo Bonaventuriano. P.E.B. (2007). Universidad de San Buenaventura. Medellín.

MEN. Ministerio de Educación Nacional e ICFES, Ley 30 de 1992. Santafé de Bogotá: coedición. SANCHEZ S. Luis Fernando (2003). Pertinencia de la Formación Humana en la Educación Superior. El Ágora U.S.B. 2 (3),27-37.

Magendzo, Abraham(2003). Transversalidad y currículum, 1ª Ed. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 107 p.

UNESCO (2001). Informe de la Comisión internacional sobre educación para el siglo XXI, presidida por J. Delors. Revista Latina de Comunicación Social, La Laguna (Tenerife) año 4º - número 40, abril, España.

Cardona R. Carlos Mario. (2001). Postulados del Humanismo Franciscano en la Universidad. Revista indexada El Ágora USB. V1/No.1.Págs 83-89.

Domínguez, José Luis. (1986). Intereses humanos y paradigmas curriculares. Revista brasileña de estudios pedagógicos.

Papalia, Diane E. (1998). Desarrollo humano. Buenos Aires, Ed. Mc Graw-Hill.

Maldonado, Miguel Ángel (2005). Sistema de investigación Bonaventuriano. Santafé de Bogotá. Ed. Bonaventuriana.

Morín, Edgar. (1994). El método. Vol. I: el conocimiento del conocimiento. Madrid.

Morín, Edgar (2004). El Método VI. “La Ética” - “Religando Fronteras”. Ed. Seuil.

Morín, Edgar. (1998). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Morín, Edgar. (2000). La mente bien ordenada. Repensar la reforma, reformar el pensamiento. Seix Barral. Los tres mundos.

Morín, Edgar (1999). Los 7 saberes necesarios para la educación del futuro. Publicado por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Morín, Edgar. (2000). Reforma del pensamiento.

Morín, Edgar (2004). El Método VI. “La Ética” - “Religando Fronteras”. Ed. Seuil.. 117 págs.

Tobón T: Sergio (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo.

Tadeu Da Silva Tomaz (2001). Espacios de identidad. Nuevas visiones sobre el curriculum, edic. Octaedro, Barcelona.

Malagón Plata Luis Alberto (2008). Educación Superior e interacción Curricular. Edic. Magisterio, Bogotá.

Sacristán J. Gimeno (2010). Saberes e incertidumbres sobre el curriculum. Edic. Morata, Madrid.

Garzon Velasquez, Fernando. Algunas reflexiones sobre el currículo. En: Criterios revista de investigaciones de la universidad mariana. 2009/No.23 Criterios revista de investigaciones de la universidad Mariana: p. 75-85; ISSN 01218670 .

Cibeigrafía

www.eafit.edu.co
www.upb.edu.co
www.unal.edu.co
www.funlan.edu.co
www.unisabana.edu.co/
www.udem.edu.co
http://www.ces.edu.co/
www.javeriana.edu.co
www.uelbosque.edu.co
www.usbbog.edu.co
www.usbcat.edu.co

Downloads

Download data is not yet available.

Cited by