The authors are also adhere to the creative commons license 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es)
Attribution - NonCommercial - SinDerivar 4.0 International (CC BY - NC - ND 4.0)
Abstract
By speaking of citizen training from the early childhood, we speak specifically of the recognition of children as citizens in the full exercise in their democratic participation, which requires us to transcend to more concrete and possible realities through the formulation of innovative and inclusive projects, which allow to visualize children in an active role, in the different social scenarios, by recognizing teachers as fundamental actors in the framework of building common senses/actions between educators and trainers in educational spaces.
References
Briones, G. (2000). La investigación en el aula y la escuela. (Cuarta edición). Bogotá, Colombia: Tercer mundo editores.
Canales, C. (2006). Metodologías de investigación social. Santiago de Chile, Chile: LOM Ediciones.
Calderón Chelius, L. (2013). Los límites de la ciudadanía clásica: las coordenadas del debate teórico contemporáneo. En C. J. Amescua, Política en movimiento: Estado, ciudadanía, exilio y migración en América Latina (págs. 25-44). México: CRIM/UNAM.
Cifuentes, R. M. (2011). Diseño de Proyectos de investigación Cualitativa. Buenos Aires, Argentina: Noveduc.
Cortina, A. (1998). Ciudadanos del mundo. Madrid, España: Alianza Editorial.
Díaz, A. (2000). La participación de las niñas y los niños y la formación ciudadana. Sincronía, 32, 70-82.
Díaz, Á. (2004). Desarrollo humano, socialización y formación de ciudadanía desde el preescolar. Perspectivas, 6, 25-33.
Elster, J. (1990). Tuercas y tornillos: una introducción a los conceptos básicos de las ciencias. Barcelona: Gedisa.
Escobar, A. (2004). Más allá del Tercer Mundo: Globalidad imperial, colonialidad global y movimientos sociales anti-globalización. Nómadas, (20), 86-100.
Freire, P. (2000). Pedagogy of the oppressed. London: Bloomsbury Publishing.
Galeano, M. E. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Medellín, Colombia: La Carreta Editores.
Guba, E & Lincoln, Y. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En H. J. Denman C, Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social (págs. 113-145). México: El Colegio de Sonora.
Hillert Flora, M. (1999). Educación, ciudadanía y democracia. Buenos Aires, Argentina: Tesis 11 Grupo Editor.
Jiménez, C & Robledo, J. (2010). La neuropedagogía y los comportamientos violentos. Nuevos hallazgos de la neurociencia. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Kymlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Buenos Aires: Editorial Paidós.
Márquez Fernández, Á. B. (2004). Por una ética pública en el contexto del diálogo democrático. Quórum Académico, 1(1), 63-78.
Márquez Fernández, Á. B. (2011). Boaventura de Sousa Santos: Interculturidad de saberes y epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 16, núm. 54, 5-6.
Marshall, T. (1998). Ciudadanía y clase social. Madrid: Editorial Alianza.
Ministerio de Educación Nacional. (1997). Decreto 2247 de Septiembre 11 de 1997. Bogotá. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/normatividad/1753/articles-104840_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar para la ciudadanía si es posible: estándares básicos de competencias ciudadanas, lo que necesitamos saber y saber hacer. Bogotá. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-75768_archivo_pdf.pdf
Ministerio de la Protección Social, Ministerio de Educación Nacional e Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2007). Documento Conpes 109, Política Pública Nacional De Primera Infancia “Colombia Por La Primera Infancia”. Bogotá. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-177832_archivo_pdf_Conpes_109.pdf
Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. España: Editorial Paidós.
Nussbaum, M. (2011). Sin fines de lucro. Madrid. España: Kats Editores.
Papalia, D. E. (2009) Desarrollo humano. México: Editorial Mc Graw Hill/interamericana.
Ruíz, D. C. y Chaux, E. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Bogotá, Colombia: Ascofade. Recuperado de: https://laasociacion.files.wordpress.com/2015/11/la-formacion-de-competencias-ciudadanas.pdf
Sandoval, E. A. (2016). Educación para la paz integral - Memoria, interculturalidad y decolonialidad. Bogotá: ARFO Editores e Impresores LTDA.
Sandoval, S. (2001) Los nuevos desafíos de la formación docente. Bogotá. Editorial universidad pedagógica nacional.
Tarrés, M. (. (2008). Observar, escuchar y comprender sobre la tradición cualitativa en la investigación social. México: Colmex - Flacso, Porrúa.
Zapata-Barrero, R. (2004). Multiculturalidad e inmigración. Madrid: Sistensis Editorial.
Zuluaga G. O. (2003) Pedagogía y epistemología. Bogotá. Editorial Magisterio.